Senaste nytt

Incheckningsstrul Eurobonus Awardresa

Birch

Medlem
Hej, osäker om det är rätt forumsdel med prövar här.

Har precis påbörjat min första större awardresa som skall ta mig till Nya Zeeland bokat med AmEx 2for1, Open jaw.
Har bokat Trondheim-Köpenhamn-Singapore-Auckland, hem Sydney-Bangkok-Paris-Oslo-Trondheim.
Vi sover i Köpenhamn i natt och flyger SQ351 imorgon 1/9 och har ca 16h transfer i Singapore innan vi åker vidare till Auckland med SQ285 på kvällen den 2 September.

Problemet började direkt vid incheck, vi var på plats på flygplatsen 2.5h innan avgångstid som tur var så hade gott om tid! Det blev error direkt på skärmen för agenten när hon knappade in bokningen, det gick inte att checka in oss hela vägen.
Hon fortsatte och knappa med kom inte vidare, hon fick förstärkning av en kollega utan resultat. Det visade sig att det inte gick att checka in sista benet Singapore-Auckland och de visste inte varför.
De var tvungna att ringa till experterna i Oslo för att få hjälp, de pratade i säkert 30min hit och dit och tillslut la hon på, de i Oslo visste inte heller varför. Hon sa sedan att de enda de kunde göra var att checka in oss till Singapore och att vi där får checka in igen vidare till Auckland (bagaget kunde de dock checka in hela vägen), fungerar det att göra så?

Är det någon som har en idé om varför det strulade? Har någon varit med om nått liknande?
Jag är smått orolig nu inför ankomsten till Singapore och vidare flyg till Nya Zeeland och hoppas på att någon av er lite mer erfarna kan lugna mina nerver lite.

Mvh Birch
 

chaudi

Medlem
Jag har varit med om något liknande när jag skulle åka till Kanada en gång.
Vi var två, en blev inche kad hela vägen men jag blev bara incheckade första benet, till London. Då sa de att sådan händer ibland och vi kunde lösa det i London.

När vi sedan var i London gick vi till transfer desk/service desk som checkade in mig sista biten utan problem. Min incheckade väska blev dock en dag försenad till slutdestination.
 

chaudi

Medlem
Finns det inte en regel att man inte kan checka in på flyg som avgår om mer än 24 timmar? Så sa de till mig i alla fall när något liknande hände mig på en bokning som innehöll 14 timmar mellan flygen i Bangkok.

Förra veckan checkade jag in omkring 07:30 hela vägen där ett av flygen gick dagen efter 11:45.
Vet inte om jag hade tur eller om regeln är mer komplicerad än så?
 

Robert flysas

Moderator
Finns det inte en regel att man inte kan checka in på flyg som avgår om mer än 24 timmar? Så sa de till mig i alla fall när något liknande hände mig på en bokning som innehöll 14 timmar mellan flygen i Bangkok.

Det brukar vara så. Jag har oftast, senare utan problem, berättat detta och personalen har då checkat in oss för resterande del utan problem. De berättar då ang 24h som max tid
 
Långa transfertider och att bolagen ibland har olika system, brukar vara orsaken. Det löser sig säkert på Changi. Då är det ju bara ett ben kvar med SQ.

Dock är det här ju något som Star Alliance jobbar med att få bort, säger dom.

Lyckades dock själv bli incheckad i Auckland av Air New Zealand hela vägen hem på en award som gick AKL-SYD-HND-FRA-ARN...
 

ekf

Medlem
Det är lugnt, olika system och långt till avgång för sista flyget är säkert orsaken. Prova att besöka checkin-disken i Köpenhamn, där du har din första SQ-flight, så löser det sig säkert redan där, påminn dem om att du har en incheckad väska som är taggad till AKL och visa bagagekvittot om de frågar.
Det där har hänt mig otaliga gånger, slutar alltid bra.
 

palmen

Moderator
Finns det inte en regel att man inte kan checka in på flyg som avgår om mer än 24 timmar? Så sa de till mig i alla fall när något liknande hände mig på en bokning som innehöll 14 timmar mellan flygen i Bangkok.
Nej, går ju på SAS att checka in 36h innan utan problem om man önskar.

Det troliga är dock att det är för långt till sista flighten för att det ska gå att checka in. Jag hade nästan 3 dagar från första till sista flight i somras på en av bokningarna, kunde inte checka in hela vägen då. Exakt var gränsen går låter jag vara osagt, men 48h fram i tiden brukar inte vara några problem.
 

Birch

Medlem
Det är lugnt, olika system och långt till avgång för sista flyget är säkert orsaken. Prova att besöka checkin-disken i Köpenhamn, där du har din första SQ-flight, så löser det sig säkert redan där, påminn dem om att du har en incheckad väska som är taggad till AKL och visa bagagekvittot om de frågar.
Det där har hänt mig otaliga gånger, slutar alltid bra.

Detta forum alltså! Tusen tack för alla svar, känner mig genast lugnare. Såg framför mig hur drömresan gick upp i rök och jag blev smått illamående av synen...

Går till incheck i Köpenhamn direkt imorgon och hör med dom, hade ändå tänkt göra det för att få ut lite finare boardingkort!

Det som är en aning konstigt är ju att varken agenterna på flygplatsen eller de s.k experterna i Oslo verkade ha en aning om detta fenomen, med tanke på att det verkar ha hänt er och säkert tusen andra ett antal gånger redan!
 

Birch

Medlem
En liten uppdatering.

Mötte upp vid First Class incheck i Köpenhamn flygplats precis när de öppnade, vilken fantastiskt agent!
Berättade för agenten direkt om tidigare händelse och på ca 5min löstes problemet!

Det som strulade var tydligen att jag hade en open jaw och att de inte kunde se att jag hade en utresa från Nya Zeeland då jag bokat den separat! Visade den separata bokningen Auckland-Sydney och en stund senare var vi på väg uppför CPH-express med 3 nya boardingkort i olika färger (First, Business och Economy!)

Fortfarande förundrad över att agenten i Trondheim och de s.k experterna i Oslo inte kunde lista ut vart problemet låg! Men slutet gott allting gott!
Just nu avnjuts en film i First Class på SQ351 med en crew som är helt fantastisk!

Tack ännu en gång för all hjälp med detta och all inspiration till drömresan!
 
Toppen