Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

M.K

Medlem
@KVTL Jag minns faktiskt inte då det var mycket god dryck vid tillfället. Vi har dock loungen på Arlanda, Fast tracks på de större flygplatserna och Espresso house förmåner. De finns inte i Norge vad jag vet.
 
Last edited:

Robert flysas

Moderator
Hej! Kommer kanske med en klurig fråga men vi brukar kunna lista ut mycket här på BC:)
Måste kortinnehavaren vara den som står på de olika hotellprogram som man kan bli Guldkund hos eller går det med en i familjen som bir på samma adress då denna är redan medlem och har poäng hos Hilton etc ?
 

palmen

Moderator
Hej! Kommer kanske med en klurig fråga men vi brukar kunna lista ut mycket här på BC:)
Måste kortinnehavaren vara den som står på de olika hotellprogram som man kan bli Guldkund hos eller går det med en i familjen som bir på samma adress då denna är redan medlem och har poäng hos Hilton etc ?
Ja, det borde fungera så, förmånen är personlig.
Med platinum kan du ju ge ett platinum till den andra som också får skaffa status då.
 

intuition

Medlem
Som jag sagt många gånger så gillar jag inte kravlösheten men trenden är ju tyvärr genomgående i hela det svenska samhället. Jag förstår det dock. T o m tunnelbanan imorse (Mariatorget) var tapetserad med Metal Plat reklam och jag tror Amex tjänar grovt på detta.

Visst så kostar vi frequent flyers mer än avgiften direkt men jag tror egentligen inte det heller totalt. Som reklampelare eller influencers om vi ska vara moderna i denna sak bjuder vi massor av vänner, släkt och kollegor till loungen varav vissa bevisligen skaffat kortet vet jag. Dessa utnyttjar knappt förmånerna och det kan gå månader och ibland år mellan varje besök i loungen.
...

Ingen status längre med kortet,
...

Det här med urvattningen av platinums status - där fattar jag inte strategin. Eller rättare sagt, det hänger inte riktigt ihop.
En av förmånerna är "exklusiva event till ett värde av x tusen kronor". Men när det dyker upp något som inte bara är förköp av biljetter till någon föreställning i Stockholm, så är det event i en prisklass som indikerar att de fortfarande ser platinum som något en bra bit över medelsvensson.

Fick i dag en injudan att få lov att äta höst-menyn på en restaurang före den är tillgänglig för allmänheten. Endast 1500 USD skulle jag behöva hosta upp för den förmånen... Javisst, exklusiv restaurang och ett heldagsevent och det kan ju säkert kosta en slant. Men om man nu satsar på en målgrupp med medelsvensson-lön så har man ju också en grupp med medelsvensson vanor.

Eller är tanken att folk som inte har råd ska känna att de har fått komma in i en grupp av viktiga människor och att det ska skapa lojalitet? Som att läsa vecko-tidningar - man kan låtsas att man känner de kungliga ungarna bara för att man ser lite bilder från deras fester.
 

M.K

Medlem
@intuition Jag förstår inte heller detta. Jag tror inte någon av oss «veteraner» gör det. Jag har märkt av ett annat klientel i loungen senaste tiden och event är bara att glömma framöver då halva innerstan går med kortet på fickan numera. Fullbokat redan då mobilen plingar. «Alla» vet nu och statusen är borta.

Upp till Amex som sagt med massmarknad, men de hade onekligen en nischad men också väldigt känd ganska exklusiv produkt tidigare. De flesta visste om det för svenska förhållanden höga inkomstkravet, och servicen och förmånerna var genomgående bättre för oss medlemmar. Uppdelningen med Plat-Gold-Green var logisk. Jag gillar och litar dock fortsatt på Amex och Elite är faktiskt riktigt bra även vid en internationell jämförelse för oss poängjägare

Möjligt Centurion är tänkt att ta den positionen i framtiden, men då måste både priset och kraven ner för att nå en bredare kundgrupp än 0,1%percentilen.
 
Last edited:
Toppen