Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Gus

Medlem
Blev du ombonad till lufthansa pga strejken? I så fall är det väl SAS du skall traggla med? Eller det var kanske orelaterat sas strejk?

Anyway, det var Köpenhamn - Berlin som åktes. Blev ombokad till swiss via Zürich och i samband med det nedgraderad från Plus till minus. Sen kan man ju tycka att det är en frikostig ersättning för att bli flyttad 20 rader längre bak och missa chokladbollen... Men det är ett annat kapitel.

Säkert en klen tröst, men mail gången med SAS tog också lång tid (trots försäkran om prioritet som EBD).

Edit: vet inte om 300 eur är standard för en person vid downgrde premiumeco-->Eco, eller om det var 2x150 pga att jag åkte med infant. Jag fick det ytterst tydliga beskedet you are entitled to receive 300 EUR (150 EUR*2) as compensation equivalent to 2240 NOK. Där NOK=DKK

300eur känns spontant mycket för en (kort) EU-flight. Vad har ni andra fått?
150 EUR*2 låter ju som att det baseras på 2 personer, och i så fall infant i detta fallet.

Jag blev ombokad till Lufthansa pga SAS strejk, men SAS bokade mig i C hos Lufthansa så de har gjort allt rätt. Jag vet inte om det är värt att driva fallet vidare till någon tysk motsvarighet till ARN? Det stör mig att SAS har betalat dyra pengar till Lufthansa för en biljett i C och sen nedgraderar Lufthansa mig och struntar i mina rättigheter.
 

Kris

Medlem
150 EUR*2 låter ju som att det baseras på 2 personer, och i så fall infant i detta fallet.

Jag blev ombokad till Lufthansa pga SAS strejk, men SAS bokade mig i C hos Lufthansa så de har gjort allt rätt. Jag vet inte om det är värt att driva fallet vidare till någon tysk motsvarighet till ARN? Det stör mig att SAS har betalat dyra pengar till Lufthansa för en biljett i C och sen nedgraderar Lufthansa mig och struntar i mina rättigheter.
Japp, säkert så x2 pga infant (ej eget säte). Känns väldigt frikostigt, men synd att klaga :)

OK, det förklarar caset. Hade missat detalj ang sin ombokning. Trist av Luftwaffe att klydda. Låter som ett solklart case som du beskriver det. Tröska på!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fred80

Medlem
Går att läsa mer på ARN hemsida

"Allmänna reklamationsnämndens bedömning är att pilotstrejken på SAS var en extraordinär händelse. I det ärende som nämnden har prövat har SAS också bevisat att bolaget gjort allt som är rimligt för att undvika strejken och att den aktuella flygningen ställdes in. I och med det är bolaget inte skyldigt att betala ut den standardiserade kompensationen enligt EU-förordning 261/2004. Beslutet är vägledande för ARN:s framtida bedömningar."

Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden
 

BCflyer

Medlem
Airhelp har investerat mycket pengar i reklam och advokattimmar i detta case. Jag tror dom har tackat nej till många andra case därför också. Dom representerar troligen väldigt många kunder och därmed är uppsidan om dom skulle vinna enorm. Praxis är så klart viktigt för dom också.
 

danielhog

Medlem
Intressant att Airhelp väljer att gå vidare med stämning innan man har fått utlåtande från ARN. Det tyder onekligen på att man inte är det minsta intresserad av vad ARN säger.
Kan väl också ha att göra med att sas vd dels sagt att bolaget inte skulle följa ARNs beslut och det dels inte är juridiskt bindande, således ganska ointressant mer än att det kan stärka upp ens argumentation.
 
Toppen