Senaste nytt

SEB app för flera banker

Berglund

Medlem
Det fungerar bra.
Man lägger till vilka andra banker man har och sedan när man vill uppdatera informationen, inhämta aktuell kontostatus från de andra bankerna, då krävs det mobil bankinloggning för var och en av bankerna som du vill hämta information ifrån.

Jag håller med om att det av olika anledningar kanske inte är för alla och jag förstår absolut invändningen ”Storebror ser dig” men för att få överblick över konton i olika banker kan det vara användningsbart för en del, mig själv inkluderad.
 

mha321

Medlem
Det fungerar bra.
Man lägger till vilka andra banker man har och sedan när man vill uppdatera informationen, inhämta aktuell kontostatus från de andra bankerna, då krävs det mobil bankinloggning för var och en av bankerna som du vill hämta information ifrån.

Jag håller med om att det av olika anledningar kanske inte är för alla och jag förstår absolut invändningen ”Storebror ser dig” men för att få överblick över konton i olika banker kan det vara användningsbart för en del, mig själv inkluderad.

Själv tycker jag den funkar precis lika dåligt som andra appar som gör ungefär samma sak. I'm man tex har 3 kort att kolla så får man logga in 3 gånger separat. 5 kort, 5 gånger osv. Även om alla korten ges ut av samma företag och även om det företaget är seb kort. Ingen som helst bakgrundsuppdstering.

Så I praktiken tillför den ytterst lite från att använda de individuella apparna som ju alla kort har nu. Innan de individuella korten hade appar hade det nog funnits en poäng men det racet stängdes ju för rätt många år sedan. Och man måste ju fortfarande ha kortets specifika app för att se detaljer...

Men som sagt man tycker olika :) själv väntar jag fortsatt på en liknande app som faktiskt gör det rätt.

Edit: var tvungen att testa igen nu. Och den verkar dessutom inte speciellt tillförlitlig. Uppdaterade mitt mc premium och den hävdar att jag inte haft några transaktioner sedan 8 augusti. Det tror jag knappast den kommande fakturan kommer hålla med om. Och kan man inte lita på innehållet så faller ju poängen totalt.

Ja och så saknas ju Amex stöd :)
 

Berglund

Medlem
Jag håller absolut med om att den kan bli bra mycket bättre än vad den i dagsläget är! Missförstå mig inte här.

Jag tycker dock att det är smidigt att få allt i en skärm. När man ber den uppdatera allt, är det i princip bara att hålla fingret på fingeravtrycksläsaren och låta appen logga in på den efter den andra av sig självt. @mha321 när informationen väl hämtats in så verkar det ta en liten stund innan den ”processats”/uppdateras i SEB appen. Fick själv nästan hjärtsnörp i veckan när appen, efter uppdatering och efter löneutbetalning påstod att jag hade ungefär 1500 kr på mitt lönekonto i annan bank. Det borde vara bra mycket mer än så, vilket också var fallet när jag loggade in i den bankens app. När jag växlade tillbaka till SEB appen då visade även den korrekt belopp utan att jag gjorde ny uppdatering.

Det finns absolut en förbättringspotential men jag har hellre den här funktionen hos min bank än att tillåta tredjepartsaktörer såsom Tink att få tillgång till mina konton.
 
Toppen