Senaste nytt

Lokalpolitiker i Gällivare vill lägga ner Gällivare flygplats

Jacob

Medlem
Lokalpolitikern Bror Wennström i Gällivare vill lägga ner den lokala flygplatsen. Han anser att flygplatsen är olönsam och att alltför mycket pengar tas från andra ändamål som skola, vård och omsorg för att hålla flygplatsen vid liv. Enligt Wennström satsar nu Gällivare dessutom 200 miljoner kronor för att bygga ut flygplatsen, främst för att främja turistnäringen.

Istället är det Kiruna han tycker ska ta över. Wennström jämför situationen med Stockholm och menar att det tar lika långt tid för stockholmare att åka till Arlanda som för folk i Gällivare att åka till Kirunas flygplats.

Vad tror ni lapplänningar? Har flygplatsen en framtid?

Källa: NSD
 

Palazzi

Medlem
Jag håller inte med (bor dock långt från Lappland). Det är mig veterligen hela 12mil mellan orterna om man åker E10:an, alltså betydligt längre än till Arlanda. Det finns inte heller samma smidiga kommunikation att tillgå.

Tycker att det är helt rimligt att man driver flygplatser på mindre befolkade orter i Lappland. Infrastruktur ska finnas tillgänglig för alla i Sverige. Om det i framtiden finns snabba tågförbindelser mellan Kiruna-Gällivare-Pajala kanske frågan kan omvärderas, men inte som det ser ut idag.

Tycker t.om att staten, i större utsträckning, bör kunna gå in i sådana satsningar för att hjälpa kommunerna.
 

agehall

Medlem
Jag håller inte med (bor dock långt från Lappland). Det är mig veterligen hela 12mil mellan orterna om man åker E10:an, alltså betydligt längre än till Arlanda. Det finns inte heller samma smidiga kommunikation att tillgå.

Fast om du räknar med trafiken i stockholm, så går det nog fortare att åka kiruna-gällivare än stockholm-arlanda. Behovet av ett på tok för dyrt tåg är inte heller lika stort.
 

Palazzi

Medlem
Fast om du räknar med trafiken i stockholm, så går det nog fortare att åka kiruna-gällivare än stockholm-arlanda. Behovet av ett på tok för dyrt tåg är inte heller lika stort.

Det jag menar är att man inte ska räkna behov i antal potentiella resenärer i detta fall, utan som ett sätt att styrka glesbygden. Detta så att alla inte behöver flytta till KRN eller Luleå.

Men om inte de i Lappland själva känner ett behov, då ska jag givetvis inte lägga mig i
 

Chrille

Medlem
Man kan kanske vrida på frågan lite och fundera över varför statliga Swedavia driver elva flygplatser (lönsamma?) och ett antal övriga flygplatser (olönsamma?) drivs med kommunala medel? Om jag vore kommunalpolitiker i Gällivare skulle jag nog också fundera över om det verkligen är väl använda pengar att driva en flygplats. Det hela kokar nog ner i om det finns tillräckligt trafikunderlag och en eller flera bra produkter (läs förbindelser)? Jag tror att det har varit lite si och så med det på den aktuella flygplatsen.

För övrigt regnar det och är allmänt trist i Gällivare för dagen.... Och jag har inte flugit hit heller, utan åkt bil. :p
 

NyfikenGrau

Medlem
Alltså...nu är jag inte helt opartisk eftersom jag av olika skäl använder T3 mer än T4 på ARN, men: En skillnad mellan Swedavia/SAS/T4-servade större inrikes flygplatser och de mindre som för kommunala stöd, är att de lite större flygplatserna faktiskt har ett val. Det anser inte jag att de mindre kommunala har. Kommunikationerna med väg och järnväg till/från dessa orter är så usla att man får lägga en halv dag på att ta sig till en någorlunda stor flygplats. Jag tycker liksom Palazzi att det är mycket välmotiverat att lägga pengar på kommunens flygplats i de fall den "regionala" ligger för långt bort.

Gällivares flygplats ökade för övrigt trafiken med 23,7 % procent (4:e största ökningen av alla svenska) från 2010 till 2011, så de kan ju inte göra allt fel..

Är inte från Gällivare men från en annan liknande kommun mycket längre söderut. Det fanns år när man funderade på att lägga ner flygtrafiken, men det har börjat ta sig. Jag skulle faktiskt tro att de små T3-bolagen har en rätt ljus framtid - alla av dem kanske inte får en förbindelse likt LPI-AMS, men det är ett bra riktmärke :)
 

LinuxSam

Medlem
Kiruna flygplats (som för övrigt kallas just det och inte "Lapland Airport" som flygplatsen i Gällivare kallas) är ju en statlig flygplats men för något år sedan slutade de med beredskap nattetid vilket gör att landstinget får gå in och betala för den beredskapen. Det var väl i och för sig till stor del landstingets eget fel eftersom de förordat flygplatsen i Gällivare framför Kiruna, eftersom det större sjukhuset ligger där. (Sjukhuset i Kiruna är snart nedlagt om det fortsätter i samma takt.)

Så får majoriteten bestämma, så kommer nog flygplatsen i Gällivare ("The Minging Capital of Europe." --jo det står faktiskt så på skylten in till Gällivare.) att bli den som växer och Kiruna flygplats (den som är störst i dagsläget) kommer läggas ner. Trots att väderförhållandena oftast är bättre i Kiruna, eller om det handlar om bättre instrumentflygnings utrustning.

/LinuxSam -- "men jag är inte bitter..."
 

Homer

Medlem
Det är ju bara att lägga pengarna på att göra en flygplats mittemellan, på samma sätt som i Sundsvall/Härnösand (lite längre avstånd men fartgränsen är säkert högre)
 

Matsson

Medlem
Samma dilemma finns vad gäller Lycksele,Vilhelmina,Arvidsjaur. Underlag saknas samt även tillräckligt bra infrastruktur.
Satsa allt på EN flygplats och gör den tillräckligt attraktiv för att kunna konkurrera med kuststäder.
1,5 timma med bil(18-20mil utan mötande trafik......) är helt okej avstånd till flygplats i Norrlands inland.
Hellre En bra flygplats än fyra dåliga.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kiruna flygplats (som för övrigt kallas just det och inte "Lapland Airport" som flygplatsen i Gällivare kallas) är ju en statlig flygplats men för något år sedan slutade de med beredskap nattetid vilket gör att landstinget får gå in och betala för den beredskapen. Det var väl i och för sig till stor del landstingets eget fel eftersom de förordat flygplatsen i Gällivare framför Kiruna, eftersom det större sjukhuset ligger där. (Sjukhuset i Kiruna är snart nedlagt om det fortsätter i samma takt.)

Synd när det blir strid mellan små flygplatser, men jag ser detta som ett undantag;

Lista över flygplatser i Sverige - Wikipedia

Man misstänker ju att Gällivare snott från Kiruna här. Annars har flygtrafiken ökat generellt vad det verkar, om än från ett dåligt år (2010). Trist om Sverige ska bli 3-4 storstadsområden med 400 000 kvadratkilometer nationalpark runtom. Jag tror man skjuter sig själv i foten på nationell nivå om man drar in stöden till småflygplatserna, arbetstillfällena i kommunernas näringsliv flyttar sannolikt inte inom Sverige utan antingen försvinner eller går utomlands.
 
Toppen