Senaste nytt

Restaurangtips i Madrid?

Samosaguas

Medlem
Vid senaste besöket i Madrid besöktes även en relativt ny peruansk restaurang som heter Luma. Det är kocken Omar Malpartida som startat restaurangen. Han har tidigare varit inblandad i bland annat /M som är ett trevligt ställe. Vi åt Lumas avsmakningsmeny som kostar 75 euro och här kommer några bilder från besöket.

Så här ser restaurangen ut.
IMG_2856.JPG

Började så klart med en pisco sour! Här följer lite bilder på några av rätterna:
IMG_2855.JPG
IMG_2863.JPG
IMG_2866.JPG
IMG_2870.JPG
IMG_2872.JPG
IMG_2871.JPG
IMG_2864.JPG
IMG_2865.JPG
IMG_2875.JPG


Vi var mycket nöjda med menyn förutom en rätt som varken föll mig eller fru Samosaguas i smaken. Denna restaurang tar definitivt upp kampen med bland annat Tampu om att vara bästa peruanska restaurang i Madrid!
 

Samosaguas

Medlem
Jag fortsätter med mina Madrid-tips. Bara att konstatera att det är en fantastisk stad om man gillar att äta gott :)

Denna kort blir det ett kort tips om att testa Fismuler. Restaurangen finns även i Barcelona och jag måste säga att jag blev mycket positiv överraskad av denna restaurang. Det som gör det extra värt ett besök är deras fantastiska tarta de queso (Cheesecake) - bästa jag testat!
IMG_3554.jpeg
 

Samosaguas

Medlem
Tipsar om restaurangen Tripea som jag besökte för några veckor sedan. Restaurangen ligger inne i en lokal saluhall i Madrid (Mercado Vallehermoso) och restaurangen består av endast ett långbord med barstolar.
IMG_5745.JPEG
IMG_5747.JPEG

Det serveras endast en avsmakningsmeny bestående av ungefär 7 rätter. Om jag förstått konceptet rätt så förändras menyn ganska ofta. Priset för menyn är 35 euro. Maten kan väl beskrivas som fusion med tydlig inspiration både från Sydamerika och Asien.
IMG_5748.JPEG
IMG_5749.JPEG
IMG_5750.JPEG
IMG_5752.JPEG
IMG_5754.JPEG
IMG_5755.JPEG
IMG_5758.JPEG
IMG_5759.JPEG
IMG_5760.JPEG
IMG_5756.JPEG

Stora smaker och inte särskilt lågmält kan sammanfatta maten som jag verkligen uppskattade. Väldigt prisvärt och en rolig upplevelse!
IMG_5761.JPEG
 

Samosaguas

Medlem
Sacha Fogón y Botillería är en klassiker i Madrid och kocken Sacha en riktig personlighet. Hade möjligheten att besöka restaurangen innan jul. I själva restauranglokalen har inte mycket hänt de senaste 30 åren men vad gör det när maten är så god.
484BE86F-BAB8-45D5-B903-B4E792998AB1.jpeg

Allra mest känd är Sacha för min Tortilla vaga:
AB7FC761-A75A-441E-B7E0-C5FBE280AF02.jpeg

Så här såg delar av meny ut när vi besökte.
9A134903-B1D0-413E-B6D0-9F69236F5C67.jpeg

Åt även den falska lasagnen.
177E5102-1D71-4A84-81AC-93DACBED59D3.jpeg

...och chuletitas (lammkotletter)
6776626C-851E-4024-8FA4-72D5467B6F03.jpeg

En av våra efterrätter.
6F8E0037-F745-4DE9-93D9-1BF6B48A789A.jpeg

Mycket trevligt ställe som verkligen kan rekommenderas om man inte är ute efter en avsmakningsmeny med nymodigheter ;)

Sacha utsågs för övrigt tidigare ikväll till Madrids bästa restaurang i denna lista över Madrids 100 bästa restauranger av en spansk tidning. Estos son los 100 mejores restaurantes de Madrid 2020
 

Samosaguas

Medlem
Nyligen hemkommen från Madrid vilket rapporteras om här Semester i Spanien i Corona-tider: Iberia, Gehry och god mat | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor tänkte jag också berätta om några restaurangbesök.

Det första av dessa gjordes på den tvåstjärniga krogen Coque där bröderna Sandoval huserar, och Mario står bakom grytorna. Efter att ha drivit denna familjerestaurang i mer än 40 år i Humanes lite utanför Madrid så flyttades restaurangen för några år sen till centrala Madrid och en häftig lokal på över 1000 kvadratmeter där det tidigare huserat ett diskotek.

Det är endast en avsmakningsmeny som serveras som detta år går under namnet 2Q2Q och som kostar 198 euros. Det är tydligt att man velat skapa en helhetsupplevelse. Denna inleds i baren.
Visa bifogad bild 112601
Där det inledningsvis serverades en bloody mary-glass.
Visa bifogad bild 112602
Och sedan en väldigt god drink med en spektakulär rökbubbla ovanpå (fångades bara på video) och ett snack med kanarisk mojo verde.
Visa bifogad bild 112603 Visa bifogad bild 112604
Efter denna inledning blev man ackompanjerad vidare till vinkällaren.
Visa bifogad bild 112606
Där serverades macarron med cerviche och en rätt på tonfisk och ett torkat blad tillsammans med en Tio Pepe att dricka.
Visa bifogad bild 112605 Visa bifogad bild 112610
Visa bifogad bild 112607
Därefter gick man vidare in i det som kallades sakristian där champagnen förvarades och som jag gissar var sponsrad av Laurent-Perrier. Det bjöds på ett glas champagne och två små räter: en med chistorra och äggula och en med foie.
Visa bifogad bild 112609
Därefter var det dags att röra sig vidare mot köket men det berättar jag mer om i nästa inlägg! En mycket trevlig inledning på middagen med fina smaker och god service.

I köket fick man stående äta ytterligare två små rätter tillsammans med en ett glas Casimiro-öl från Mahou. Mario Sandoval kom också förbi och hälsade välkommen!
Visa bifogad bild 112612
Därefter var det dags att sätta sig ner för middagen. Borden finns i två rum och med väldigt stora utrymmen för varje enskilt bord. Stilen är väl en blandning av lyx och lite kitsch. Inte riktigt min stil och lite väl överdrivet kanske men en häftig lokal är det verkligen. Först fick man välja bröd och sedan följde även val av olika olivoljor och olika salter:
Visa bifogad bild 112613 Visa bifogad bild 112614
Sedan följde en rad mycket bra rätter, bland annat en kall tomaträtt med ansjovis som var grym:
Visa bifogad bild 112615 Visa bifogad bild 112616 Visa bifogad bild 112617 Visa bifogad bild 112618
Därefter följde bland annat en fin bläckfiskrätt och en klassiker som är spädgrisen tillagad på olika sätt (som jag dock missade att fota). Väldigt god!
Visa bifogad bild 112619 Visa bifogad bild 112620 Visa bifogad bild 112621 Visa bifogad bild 112622
Det enda som vi inte var helt nöjd med i menyn var efterrätterna som kändes lite oinspirerande med för mycket fokus på olika typer av kakor (till exempel morotskaka):
Visa bifogad bild 112623 Visa bifogad bild 112624 Visa bifogad bild 112625 Visa bifogad bild 112626 Visa bifogad bild 112627
Såg här såg menyn ut:
Visa bifogad bild 112628
Visa bifogad bild 112629
Sammantaget en mycket trevlig kväll även om jag håller exempelvis DiverXO (3 stjärnor) i Madrid högre och kanske även Cebo (1 stjärna) om man tänker relationen pris/kvalitet.

Dags att summera sista besöket från Spanien-resan i augusti. Ytterligare en restaurang med stjärna hann vi med, nämligen den kanariska restaurangen Gofio i Madrid. Jag har haft ögonen på detta ställe ett tag och när den ganska nyligen fick sin första stjärna så bokade vi in ett besök. Själva restaurangen är liten med, skulle jag gissa, cirka 25 platser i en för Madrid typisk långsmal restauranglokal. Så här såg ingång och meny ut:
Visa bifogad bild 113117 Visa bifogad bild 113119
Gofio serverar två olika avsmakningsmenyer: Menú Gofio för 65 euro och Menú Canariedad Máxima för 95 euro. Vi tog den stora menyn som bestod av 16 olika rätter (vissa av dessa serverades dock tillsammans). Vinlistan består uteslutande av viner från Kanarieöarna. Stark inledning på middagen med bra tempo och trevlig avslappnad service!
Visa bifogad bild 113120 Visa bifogad bild 113121 Visa bifogad bild 113122 Visa bifogad bild 113123
Särskilt rätten i den röda tallriken baserad på tomater, oliver och pinjenötter tillsammans med frusen "granizado" på ¨timjan och citron var riktigt härlig. Detta följdes upp med bland annat en mycket god räka - "gamba roja".
Visa bifogad bild 113124 Visa bifogad bild 113125 Visa bifogad bild 113126 Visa bifogad bild 113127
Därefter följde en rätt på vaktel som vi inte var helt övertygade av.
Visa bifogad bild 113128
Som en mellanting mellan huvudrätt och efterrätt serverades en trevlig rätt på getost, päron och torkade frukter.
Visa bifogad bild 113129 Visa bifogad bild 113118
Vilket följdes upp av en mycket god sorbet på guava men också med smaker av lime och vattenmelon.
Visa bifogad bild 113130
Ytterligare några efterrätter.
Visa bifogad bild 113131 Visa bifogad bild 113132
Trevligt ställe, bra service och ett bra förhållande mellan pris och kvalitet gör att jag absolut kan tänka mig att komma tillbaka till Gofio! Bara att konstatera ännu en gång. Madrid är verkligen ett trevligt resmål om man är matintresserad.
Lite Madrid-restauranger från Michelin-tråden för de som inte följer den tråden...
 

Samosaguas

Medlem
Vid senaste besöket i Madrid besöktes även en relativt ny peruansk restaurang som heter Luma. Det är kocken Omar Malpartida som startat restaurangen. Han har tidigare varit inblandad i bland annat /M som är ett trevligt ställe. Vi åt Lumas avsmakningsmeny som kostar 75 euro och här kommer några bilder från besöket.

Så här ser restaurangen ut.
Visa bifogad bild 84766
Började så klart med en pisco sour! Här följer lite bilder på några av rätterna:
Visa bifogad bild 84765 Visa bifogad bild 84769 Visa bifogad bild 84772 Visa bifogad bild 84776 Visa bifogad bild 84778 Visa bifogad bild 84777 Visa bifogad bild 84770 Visa bifogad bild 84771 Visa bifogad bild 84780

Vi var mycket nöjda med menyn förutom en rätt som varken föll mig eller fru Samosaguas i smaken. Denna restaurang tar definitivt upp kampen med bland annat Tampu om att vara bästa peruanska restaurang i Madrid!
Luma som det rapporteras om ovan har stängt igen så är man sugen på peruanskt så är nog mitt bästa tips Tampu.
 

Samosaguas

Medlem
Guía Repsol - en spansk variant av Michelin-guiden har presenterat vilka restauranger som får solar (delas ranking upp till tre solar som är max) för 2021. För Madrids del ser det ut så här:

2 solar:
1 sol:
Ingen sol men rekommenderade:
 

Samosaguas

Medlem
Tänkte att jag skulle rapportera om några restauranger jag besökte i Madrid nu under sommaren. Börjar med en kort recension av Farmacia de Guardia Gastro. Som namnet antyder så ligger restaurangen i ett före detta nattöppet apotek. Numera huserar dock dock en galicisk restaurang i lokalen som ligger i området Malasaña.
IMG_1394.JPEG

Vi började med Ameixón en salsa `Ponzu. En mussla (som jag inte vet vad den heter på svenska) med en ponzusås. Gott!
IMG_1395.JPEG

Vi testade även deras sardin som grillades vid bordet - Sardina Sopleteada.
IMG_1396.JPEG

Fortsatte med en väldigt god pilgrimsmussla - Zamburiña con mantequilla Noissette.
IMG_1397.JPEG

Därefter vad det dags för en av restaurangens paradrätter om jag förstått saken rätt, nämligen deras benmärg med tonfisktartar - Tuétano con Tartar de Bonito. Väldigt god!
IMG_1398.JPEG

Fortsatte med Caldeirada de Nécora som var en god krabbrätt lite som en chili crab från Singapore.
IMG_1399.JPEG

Det hela avslutades med en helt ok efterrätt - Torrija de Café.
IMG_1401.JPEG

Efterrätten avnjöts tillsammans med ett sött vin som restaurangen bjöd på. Trevligt och inte särskilt dyrt ställe i Madrid som jag med varm hand kan rekommendera.
 

Samosaguas

Medlem
Tvekade om jag skulle posta detta besöket i Michelin-tråden, men bestämde mig trots allt att redovisa här istället. Restaurangen har ju faktiskt fortfarande ingen stjärna i Guide Michelin. Jag skulle dock bli otroligt förvånad som inte Dani García och hans nya satsning Smoked Room Fire Omakase får en stjärna nästa gång det delas ut stjärnor i Spanien.

Dani García står bakom ett antal restauranger i Spanien men är väl mest känd för att 2018 fått tre stjärnor för restaurangen Dani García Restaurant i Marbella och sedan bara månader efter detta meddela att restaurangen skulle stänga.

Smoked Room ligger i källaren till hotellet Hyatt Regency Hesperia på paradgatan Paseo de la Castellana och man följer en liten mörk gång för att kommer ner till restaurangen. I samma källare huserar även en annan av hans restauranger nämligen Leña.
IMG_1086.JPEG
IMG_1088.JPEG

Smoked room är ett litet ställe. 6 platser i baren som överblickar grillen och kockarnas arbete, plus två ytterligare bord.
IMG_1053.JPEG

Det finns bara en meny att välja på som omfattar 15 rätter och kostar 135 euro. Vinpaketet som vi inte tog kostade 80 euro. Så här såg meny ut:
IMG_1385.jpg

Här följer en bildkavalkad av rätter.
IMG_1056.JPEG
IMG_1057.JPEG
IMG_1059.JPEG
IMG_1060.JPEG
IMG_1061.JPEG
IMG_1062.JPEG
IMG_1063.JPEG
IMG_1066.JPEG
IMG_1067.JPEG
IMG_1072.JPEG
IMG_1073.JPEG
IMG_1079.JPEG
IMG_1064.JPEG
IMG_1070.JPEG
IMG_1071.JPEG
IMG_1074.JPEG
IMG_1075.JPEG
IMG_1077.JPEG

Så klart mycket fokus på rök och grillade rätter men inget som tog över eller blev enformigt. Genomgående riktigt bra utförda rätter och en hel del otroligt goda! Bland annat grillade percebes och dashi de tomate.

Vi var mycket nöjda både med mat och dryck (drack ett antal glas som restaurangens sommelier rekommenderade) och skulle absolut rekommendera ett besök. Boka gärna ett bord i baren så man kan se kockarna in action.
 
Toppen