Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Vilken kabinväska använder du och varför? Vore också kul att veta var du köpt väskan.

Det finns ett otroligt utbud av modeller men jag har märkt att många frequent flyers använder några utvalda modeller - ska bli kul att höra vad du svarar.
 

Senator

Moderator
Hej,

Har varit en trogen Samsonite användare sedan 1999. Är nu inne på min tredje väska.

Den första var blå, och lik den SAS personalen hade under många år. Det var en elak LH Check-in agent på MXP som vägrade släppa väskan som handbagage då jag hade en flaska vin och olivolja i väskan (innan 100ml regel). Jag sa till henne att det kom att skita sig, det gjorde det. Öppnade väskan med 300ml olivolja över allt. Bara att slänga, men LH betalade..

Tyvärr var väska 2 sämre kvalitet, och nu väska 3 som jag har haft i 4 år. Har behövt bytta hjul på dom flesta, men innanför garanti tid.. I snitt har varje väska varit med på ca 500 flygningar.

Kommer nog under nästa år att uppgradera till TUMI som matchar min TUMI datorväska.
 

Rustscheff

Medlem
Jag har sedan många år Mulberry. Sobert elegant, och på Mulberry summer sale eller i deras factory shop får man dem för 1/3 av priset i Sverige. Håller även om man tvingas lägga den på bandet eller den snos vid dörren i "penn-plan".
 

Gnopps

Medlem
De senaste åren har min Clas Ohlson kabinväska för en hundralapp hållet helt bra. Enda är att jag obland skulle önska att hjulen var lite tystare.
 

India Alpha

Medlem
Det är en jämn mix av Tumi och Samsonite. Gick för flera år sedan över till 4-hjuligt efter att ha sett japan efter japan ha detta. Tumi Alpha & Tumi Alpha T-pass och en T-tech icon. Inköpt online/CPH samt FRA . Samsonite har jag två modeller av. Xpression och en dlx Inköpt NK och X. Alla Carry-ons.

Utan tvekan är vettig struktur i packningen det allra viktigaste och bägge dessa ger mig bästa möjligheter. Det kanske är en egen tråd, men det är också lite individuellt. Vissa packtips passar ju bara inte in i verkligheten...
 
Jag har en Peli 1510 (inte LOC modellen). Köpte den från Peli
Har även fyra stycken Peli 1400, en till min laptop och 3st till kameraobjektiv.
Jag valde Peli för att de har livstids garanti, går den sönder så ersätter de väskan eller lagar den. Och jag kan ha den till min fotoutrustning om jag ska ta med den på flyg (skulle aldrig checka in fotoutrustningen) och använder väskan som fotoväska även när jag inte flyger.
Den är även perfekt att sitta på när man väntar vid gaten (ja den håller för XXXkg+ :) )

pelican%201510.jpg
 
Last edited:

Bringman

Medlem
Vilken kabinväska använder du och varför?

Jag har haft min Rimowa Salsa Deluxe Multiwheel Cabin Trolley 55 cm nu i drygt ett år. Det är min första ordentliga väska efter några år med en värdelös expandeble som jag köpte på gatan i Hong Kong.

85352.jpg

Jag är mycket nöjd med Rimowan, de bästa egenskaperna anser jag vara:
  • Storleken som göra att den funkar som handbagage på alla flygbolag.
  • Den invändiga volymen med det smarta systemet för att spänna fast innehållet.
  • De fyra hjulen som tar sig fram överallt.
  • Det långa handtaget som gör att man kan dra väskan bekvämt.
  • Utseendet!

Det jag saknar med väskan är ett litet utvändigt fack för boarding kort och andra resedokument.

Väskan köpte jag från Koffer Direkt i Tyskland.
 

Bringman

Medlem
N_36856656_2293929.JPG
Björnström,

Du länkade in fel bild till mitt inlägg.

Tack för en mycket bra sida, kul att den nu kommit ur betastadiet.
 

JacobGBG

Medlem
Som nämnt nyligen i en annan tråd så är det TUMI Alpha som gäller av den internationella typen.

pTUMI1-7880318v400.jpg

Utöver att den kan svälja ohyggliga mängder så gillar jag även praktiska detaljer som löstagbar (skjort)garberoben. TUMI är så pass kännt att den mesta flygplatspersonal inte brukar bry sig om att kontrollmätta dimensionerna trots att den onekligen ser väldigt stor ut. Att man får sina initialer präglad på den är också lite stiligt.

Enligt Björnström ska även servicen på dessa vara outstandig med gratis byten av hjul och dyl reparationer.
 
Toppen