Senaste nytt

Champagnetråden

7363B639-4A44-4877-9E8A-6AAB824DEF33.jpeg
Louis Roederer Brut Premier korkades upp förra helgen.
Med tanke på att den låg högst upp på nån lista (mousserande.se?), blev jag besviken. Inte alls stor doft - snarare luktade den mest Scotch tape. Smaken var elegant och trevlig, men inte mer än man förväntar sig av en bra cava eller crémant.
 
Visa bifogad bild 96365 Louis Roederer Brut Premier korkades upp förra helgen.
Med tanke på att den låg högst upp på nån lista (mousserande.se?), blev jag besviken. Inte alls stor doft - snarare luktade den mest Scotch tape. Smaken var elegant och trevlig, men inte mer än man förväntar sig av en bra cava eller crémant.
Roederer får ofta högt betyg i tester och av vinpressen i allmänhet. Jag håller med dig, i den prisklassen tar jag mycket hellre en Pol Roger, en Bollinger, Deutz eller en Diebolt Vallois t.ex.
 
Roederer får ofta högt betyg i tester och av vinpressen i allmänhet. Jag håller med dig, i den prisklassen tar jag mycket hellre en Pol Roger, en Bollinger, Deutz eller en Diebolt Vallois t.ex.
Ska testa de andra, men Pol Roger fullkomligt sopade mattan med Roederer (insteg hos bägge). Bollinger var inte lika framträdande. Kanske blir jag mer impad av större dofter och smaker såhär i början på min karriär.
 

MTheC

Medlem
Kvällen tillbringas i Wien och för den som har vägarna förbi (och är champagneintresserad) rekommenderas Le Cru. Det är en vinbutik och bar som bara sysslar med champagne, listan per glas roteras minst 1 gång per vecka och innehåller mellan 5-7 olika alternativ på glas samt en massa mer på flaska. Ikväll testades:

09BC81DD-2E38-473A-8B81-D4455BDED8F5.jpeg
CED94951-57DA-4CE1-9673-7E01F0283B29.jpeg
5C3DF3A5-6466-4B61-8E5B-1903E1B6922D.jpeg

Philippe Gonet var favoriten, riktigt bra BdB. Marie-Noelle Ledru var också bra men hade hoppats på lite mer kropp och längd i smaken. Manois som var en ny bekantskap för mig var en rejäl besvikelse.
 
LP -08 var mycket bra. Väldigt djup och toffee-aktig. Tyckte den påminner i stil med Dom Perignon, vilket inte Lorden tyckte... Men ett tips till er som har/köper denna. Vänta minst 20-30 minuter innan ni börjar dricka. Den är väldigt sluten kall. @Per N @MTheC Absolut redo att drickas nu!
Har beställt två av den.
Provade deras La Cuvée också för att få en känsla av huset. Vet inte om det är rätt analys, men kändes lite lite sluten. Tredje glaset blev däremot mycket mer trevligt. Kanske återkommer i vintage också.
Funderar på om jag ska beställa fler 08-or medan de finns.
Minns att jag gillade LPGS när jag åkte SWISS first, men då visste jag ju inte riktigt vad man ska känna efter.
 
Har beställt två av den.
Provade deras La Cuvée också för att få en känsla av huset. Vet inte om det är rätt analys, men kändes lite lite sluten. Tredje glaset blev däremot mycket mer trevligt. Kanske återkommer i vintage också.
Funderar på om jag ska beställa fler 08-or medan de finns.
Minns att jag gillade LPGS när jag åkte SWISS first, men då visste jag ju inte riktigt vad man ska känna efter.
LPGS är en av mina favoriter.
 
Toppen