Senaste nytt

Går utmärkt att äta på Arlanda – om man saknar smaklökar

Ystad

Medlem
Från SVD.se idag.
Vad anser forumets frekventa Arlanda besökare om detta? Rätt eller fel?

Själv var det många år sedan jag bytte ARN mot CPH som hemmaflygplats så jag har ingen åsikt i frågan (och på den tiden jag flög från ARN så var utbudet i loungerna så bra att jag ytterst sällan använde något publikt matställe).
 

igelkotten

Medlem
Ja, all mat på Arlanda är rätt värdelös. Men ser heller inte hur det ska finnas plats för ordentliga restauranger airside? Skribentens förslag på restauranger lät också helt hemsk - jag tycker nog hon är en del av att det finns så mycket dyr men smaklös mat även inne i städerna i Sverige. Problemet är inte att maten är helt värdelös på Arlanda, problemet är att mellansegmentet av restauranger i Sverige är så otroligt tråkig. Arlanda återspeglar bara detta.
 

Kebalibre

Medlem
Finns inte jättemånga bra alternativ airside men Pontus är inte dåligt.
Landside samt på hotellen finns det flera dugliga restauranger.
 

GOTBound

Medlem
Vad finns det för marknad när det gäller restauranger och mat på ARN (och GOT för den delen), så här tänker jag;
- Premiumpassagerare, äter gratismat i loungen eller AMEX loungen om rätt kort innehavs.
- Passagerare med elite tier äter gratismat i loungen eller AMEX loungen om rätt kort innehavs.
- Passagerare med Priority Pass äter gratismat i loungen.
- Passagerare med AMEX Platinum alt. Centurion äter äter gratismat i loungen eller AMEX loungen.
- Alternativt en kombination av ovan.
Dessa kategorier har inga problem med fördriva tid på ARN med att jobba från loungen etc., snabb igenom och inne på flygplatsen priority security etc. Dessa grupper skulle annars vara en målgrupp.

- Prismedveten resenär utan ovan koppling, har med vattenflaska som fylls på efter säkerhetskontrollen, har ätit innan avfärd till ARN och vill spendera så lite tid som möjligt på ARN innan resan.
- Semesterfiraren, viktigare med en stor stark än en måltid.
- Sällanresenären, svär över priset på en macka och kopp kaffé, men ger efter och knyter näven i fickan.

- Turisten som tvingats checka ut från hotellet kl 12 och flyger ut kl 21 men inte har lust att kånka runt med resväskor i Stockholm en hel dag, denna person checkar in så fort som check in öppnar för att sedan spendera tid på flygplatsen, denna kundgrupp kan tänkas vara målgrupp.
- Old school resenären som ser ARN som början på äventyret och gärna avnjuter en trevlig måltid med adekvat dryck innan avfärd och drömmer sig tillbaka till förr "när allt var bättre" och ut och flyga vara något speciellt. Här har vi ytterligare en kundgruppen som kan tänkas, men de är inte många.

Disclaimer; detta är mina ovetenskapliga och högst personliga funderingar och saknar all mått av empirisk underliggande data.

EK
 

Taggen

Medlem
Hmm... verkar mer vara raljering över hur dåligt det veganska utbudet är. Att mat är dyr på en flygplats är knappast någon nyhet och kan inte påstå att jag tycker Kastrup är ett fynd heller när det gäller prisnivå. Det blir inte billigare att ta in stjärnkockar direkt samt att om man skall ha en ännu högre nivå på maten så blir det ännu dyrare. Foodies kanske inte heller besöker Stockholm för att äta mat på Arlanda i första hand. Det är ungefär som att flyga till valfri flygplats i Italien och tro att man skall bli serverad samma mat som de bästa restaurangerna serverar vilket jag kan säga inte är fallet på Linate iaf.
 

Tonton

Medlem
Pontus är inte speciellt bra heller.

Pontus är absolut ingen restaurang jag skulle gå till om den ligger i Stockholm.

Men om man jämför den mot andra flygplatsrestauranger, både på Arlanda, men även runtom i Europa, så tycker jag att den står den sig riktigt bra. Jag kan faktist inte på rak arm nämna en bättre airside-restaurang i Europa som jag har käkat på. Det skulle isf vara den klassiska Fish & Chips-restaurangen på LHR T2 som mer och mer börjar bli en tradition för mig och mina kollegor :)
 

MTheC

Medlem
Jag håller i stort med om att det är ganska deprimerande dåligt på Arlanda men satt nästan och blev arg när jag läste att de kallar RC för bästa kaffet på Arlanda. De var bra för ett år eller så sedan när de använde bönor från Haugaard men nu kör de egen brandade bönor som är hemska.

Delar uppfattning med @Tonton att Pontus är bra för att vara på en flygplats.

Köpenhamn har dock lyft lite sen de gjort om, gillar Mikkeller och det vietnamesiska stället som jag inte kommer ihåg namnet på är ok för att vara en flygplats.
 

MTheC

Medlem
Riktigt svagt är det. Nu blev jag sugen på att testa igen, var ett tag sedan jag åt där sist. Köket klarar inte av elementära saker tyvärr.
Är det verkligen så dåligt, nu var det något år sedan jag åt där men då var det ok. Känner också behov av att testa nu för att se om det blivit så dåligt.
 
Toppen