Senaste nytt

Tjänstebilstråden

lillemannen

Medlem
Då jag nu har haft möjligheten att testat tre olika EL SUV:ar under en dag, som vi hade tänkt ha som tjänstebil blev jag faktiskt lite mer kluven på att avvakta och se vad som kommer framöver. Samtliga bilar kan räknas hem jämfört med min GLC coupe för företaget vid fleetleasing för mig.
Jag testade dessa i och runt Malmö/Lund och samma sträcka . Eftersom bilarna har likvärdig acceleration, räckvidd och förbrukning brydde jag mig inte något nämnvärt om detta. Jag har inte tagit hänsyn till laddare eller laddstation utan detta kommer förmodligen behövas i framtiden ändå.

Jag kör idag en Mercedes GLC coupè så jag hade valt MB EQC 400, Audi E-tron 55 och Jaguar I Pace, med förmånsvärde på 5400- 6000:- brutto, som är likvärdig med min gamla. Vägskatt är 360:- på samtliga.

Först ut var MB EQC 400, pris 820.000, bilen kändes igen med min egna men tyvärr en besvikelse, högt ljud vid motorvägsfart och svampig lite amerikansk stuk så den faller bort för mig. Låter alltså mer än min GLC idag. Leverans tidigast 2020 mars - april

Jaguar I Pace, Pris 820.000:- cool look men klart stötigaste av alla tre. Denna hade ändå luftfjädring. Jag gillade inredningen men denna var än mer bullrigare i motorvägsfart än EQC:n. Klart sportigast av dessa tre och mer exakt styrning som tilltalar körningen om så önskas. Denna faller bort för mig pga ljudet. Omgående leverans

Audi E-tron Proline 835.000:- utseende lika EQC och inredningen påminner en Q5. Klart tystaste och skönaste bilen att köra både i stadstrafik och motorvägsfart. Lite bredare än EQC men ändå lätt manövrerad. Leveranstid 2020 mars

I samtliga fall satt jag skönt, bekvämt och är ingen ungdom längre men mitt beslut blev som jag nämnde innan att avvakta för att se vad komma skall framöver eftersom leveranstid är så långt fram ändå.
 

Attachments

  • IMG_6371.jpg
    IMG_6371.jpg
    160 KB · Visningar: 495
  • IMG_6375.jpg
    IMG_6375.jpg
    138,1 KB · Visningar: 451
  • IMG_6378.jpg
    IMG_6378.jpg
    182,6 KB · Visningar: 473
  • IMG_6387.jpg
    IMG_6387.jpg
    147,4 KB · Visningar: 460
  • IMG_6392_01.jpg
    IMG_6392_01.jpg
    134,3 KB · Visningar: 483

Valley

Medlem
Då jag nu har haft möjligheten att testat tre olika EL SUV:ar under en dag, som vi hade tänkt ha som tjänstebil blev jag faktiskt lite mer kluven på att avvakta och se vad som kommer framöver. Samtliga bilar kan räknas hem jämfört med min GLC coupe för företaget vid fleetleasing för mig.
Jag testade dessa i och runt Malmö/Lund och samma sträcka . Eftersom bilarna har likvärdig acceleration, räckvidd och förbrukning brydde jag mig inte något nämnvärt om detta. Jag har inte tagit hänsyn till laddare eller laddstation utan detta kommer förmodligen behövas i framtiden ändå.

Jag kör idag en Mercedes GLC coupè så jag hade valt MB EQC 400, Audi E-tron 55 och Jaguar I Pace, med förmånsvärde på 5400- 6000:- brutto, som är likvärdig med min gamla. Vägskatt är 360:- på samtliga.

Först ut var MB EQC 400, pris 820.000, bilen kändes igen med min egna men tyvärr en besvikelse, högt ljud vid motorvägsfart och svampig lite amerikansk stuk så den faller bort för mig. Låter alltså mer än min GLC idag. Leverans tidigast 2020 mars - april

Jaguar I Pace, Pris 820.000:- cool look men klart stötigaste av alla tre. Denna hade ändå luftfjädring. Jag gillade inredningen men denna var än mer bullrigare i motorvägsfart än EQC:n. Klart sportigast av dessa tre och mer exakt styrning som tilltalar körningen om så önskas. Denna faller bort för mig pga ljudet. Omgående leverans

Audi E-tron Proline 835.000:- utseende lika EQC och inredningen påminner en Q5. Klart tystaste och skönaste bilen att köra både i stadstrafik och motorvägsfart. Lite bredare än EQC men ändå lätt manövrerad. Leveranstid 2020 mars

I samtliga fall satt jag skönt, bekvämt och är ingen ungdom längre men mitt beslut blev som jag nämnde innan att avvakta för att se vad komma skall framöver eftersom leveranstid är så långt fram ändå.

Har inte EQC ett förmånsvärde på nästan 10'? Såg något sådant.
E-Tron om man körd längre sträckor motorväg tog bort en hel del mil från riktlinjerna. Test finns på Vi Bilägare's site.

Men det kan nog vara smart som du gör och avvakta en stund. Utvecklingen går ganska snabbt framöver. Så kommer väl VW med sina bilar snart också.
 

lillemannen

Medlem
Har inte EQC ett förmånsvärde på nästan 10'? Såg något sådant.
E-Tron om man körd längre sträckor motorväg tog bort en hel del mil från riktlinjerna. Test finns på Vi Bilägare's site.

Men det kan nog vara smart som du gör och avvakta en stund. Utvecklingen går ganska snabbt framöver. Så kommer väl VW med sina bilar snart också.
MB säljaren sa att den kommer ha 6060:- enligt skatteverket. Ligger väl som Jaggan och Audin skulle jag tror. BMW lär komma med sin med nästa år, spännande i alla fall.
 

Valley

Medlem
MB säljaren sa att den kommer ha 6060:- enligt skatteverket. Ligger väl som Jaggan och Audin skulle jag tror. BMW lär komma med sin med nästa år, spännande i alla fall.

Tror du har helt rätt. Jag tittade på leasingkalkyl och inte på förmånsvärdet (för det fanns ännu inte med)
Var nära att förhandssigna mig för en iX3 men säljaren avrådde mig tills man vet exakta data och pris. Pratades om ca 40 mil räckvidd och mycket högt pris. Nu kommer ju i4 som skall fixa 60 mil och förhoppningsvis kommer dylikt batteripack också hamna i iX3 inom något år.
 

lillemannen

Medlem
Tror du har helt rätt. Jag tittade på leasingkalkyl och inte på förmånsvärdet (för det fanns ännu inte med)
Var nära att förhandssigna mig för en iX3 men säljaren avrådde mig tills man vet exakta data och pris. Pratades om ca 40 mil räckvidd och mycket högt pris. Nu kommer ju i4 som skall fixa 60 mil och förhoppningsvis kommer dylikt batteripack också hamna i iX3 inom något år.

i4 kommer väl inte förrän 2021 ?!

Lånade den nya BMW 330e hybrid som man gör reklam för nu. Är faktiskt lite intresserad av denna som en mellan bil något år. Förmånsvärde på 3260:- brutto och skatt 360:-. Förvisso klarade jag bara drygt 50 km med eldriften. Men priset, förmånsvärdet och kommande ökningar på skatten efter årsskiftet gör att man får funderar mer än en gång.
 

Valley

Medlem
i4 kommer väl inte förrän 2021 ?!

Lånade den nya BMW 330e hybrid som man gör reklam för nu. Är faktiskt lite intresserad av denna som en mellan bil något år. Förmånsvärde på 3260:- brutto och skatt 360:-. Förvisso klarade jag bara drygt 50 km med eldriften. Men priset, förmånsvärdet och kommande ökningar på skatten efter årsskiftet gör att man får funderar mer än en gång.

Jo det är några år kvar.
Hybrid är trevlig om man har tjänstebil som anställd, i o m, än så länge, lägre förmånsvärdet. Lär nog som du skriver ändras ganska snart.
 

Lars-Johan

Medlem
Hallå alla experter!
Vi är på väg att skaffa ca 30st tjänstebilar med jobbet. Det handlar om Volvo v60,v90,xc60. Alla laddhybrider.
Vad kan man förvänta sig för rabatt från Volvo? Har idag inget avtal med Volvo.
 

Lauda 777

Medlem
Hallå alla experter!
Vi är på väg att skaffa ca 30st tjänstebilar med jobbet. Det handlar om Volvo v60,v90,xc60. Alla laddhybrider.
Vad kan man förvänta sig för rabatt från Volvo? Har idag inget avtal med Volvo.


Vet inget om Volvos rabatt med det är hål i huvudet att inte erbjuda elbilar idag. E-niro, Tesla Model 3, vad som. Bättre både för företaget och den anställde. Samt miljön såklart.

Hybrider är en produkt av en övergångsfas. Inte bra för nån.
 

Marcusen

Medlem
Volvo kommer ge 10-12% gissar jag, har sett avtal med större volym och den rabattsatsen. Lönar sig oftast att gå runt bland de större handlarna lite geografiskt i landet, går att pressa priserna när man kommer utanför 08-land
 
Toppen