Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

micsjo

Medlem
Klart det förändras. Ska till Köpenhamn en helg för att fira en väns födelsedag. Insåg att jag inte har råd (som i jag vill inte betala 3000 DKK/natt) att bo vettigt så det blir hipsterhotell i förorten istället. Airbnb samma sjuka prisnivå. Deprimerande.
 

Atom

Medlem
Jag avstår från att åka över sundet lika ofta som jag skulle önska. Jag vandrar hellre i Sverige än Norge så ja i viss mån påverkar kronkursen mina resor.
 

erc

Medlem
Valutakursen är en sak. Men min uppfattning är att hotellpriserna i USA är anmärkningsvärt höga redan innan jag räknar om priserna till SEK. Ska iväg på en roadtrip i oktober och har valt att tömma mitt Radisson Rewards-konto istället för att betala USD200/natt för motellrum... Nu ska vi förvisso resa i nordöstra USA vilket sällan är billigt - men så här dyrt har det aldrig varit. Det är inte ovanligt att ett enkelt Motel 6 kostar USD100. Eller mer.

Men nej - resandet påverkas inte. Jag gjorde mig av med en bil istället. :)
 

Gus

Medlem
10 dagar i Kalifornien kändes av i plånboken.
1 dygn i Chicago kändes av i min plånbok! :rolleyes: Och då fick jag ändå mycket betalt av SAS pga strejken.

Vi ska till Australien 1 månad i vinter. När jag kollar på historiken AUD kontra SEK så tycker jag den ser ganska stabil ut, kring 6 kr per dollar de senaste åren. Någon som har input på detta?
 

igelkotten

Medlem
1 dygn i Chicago kändes av i min plånbok! :rolleyes: Och då fick jag ändå mycket betalt av SAS pga strejken.

Vi ska till Australien 1 månad i vinter. När jag kollar på historiken AUD kontra SEK så tycker jag den ser ganska stabil ut, kring 6 kr per dollar de senaste åren. Någon som har input på detta?

Var 6.50 sek per aud när jag var där i juni 2018. Men Australien har ju relativt sett en rätt högre prisnivå. Aud har dykt i flera år nu mot usd - brukade vara typ 1:1 förr men är nu 1:0.60.
 

Voyageur

Medlem
Valutakursen är en sak. Men min uppfattning är att hotellpriserna i USA är anmärkningsvärt höga redan innan jag räknar om priserna till SEK. Ska iväg på en roadtrip i oktober och har valt att tömma mitt Radisson Rewards-konto istället för att betala USD200/natt för motellrum... Nu ska vi förvisso resa i nordöstra USA vilket sällan är billigt - men så här dyrt har det aldrig varit. Det är inte ovanligt att ett enkelt Motel 6 kostar USD100. Eller mer.

Men nej - resandet påverkas inte. Jag gjorde mig av med en bil istället. :)

Helt enig! Har under sent 2018 och hela 2019 blivit förskräckt över prissättningen på amerikanska hotell, både östkust och västkust. Amerikanska hotell generellt är inte kända för att erbjuda något utöver det vanliga och i 9 fall av 10 är det ett grått Hilton rum med noll mysfaktor. Blir helt sanslöst att punga ut med 2000kr och uppått för dessa Garden Inn/ Holiday Inn rum!

Problemet är väl på ett sätt att Amerikanerna tack vare sin egen inhemska turism, inte behöver i slutändan förlita sig på ett mer internationellt visuellt spann inom hotellen utom några få undantag. Lite som bilindustrin där tills för inte många år sen som hade en tydlig "amerikansk" smak och kvalité tills man insåg globaliseringens faktum. Flygkabiner ett annat exempel.....

Blir knäppt för en Svensson som för samma pris är van att kunna ta in på Grand hotel eller liknande på hemmaplan.
 
Toppen