Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Wayne

Medlem
Ibland visas inte dessa bokningsklasser på SAS hemsida. Då får du ringa till SAS och säga att du vill resa i en högre bokningsklass än Z. Needless to say kostar det mer.
Jaha, det här kan ju bli svårt då en "resebyrå" måste bokar våra resor för vårt företag...hmm nu förstörs ju alla mina gulddrömmar. :D
 

Marcusen

Medlem
Jaha, det här kan ju bli svårt då en "resebyrå" måste bokar våra resor för vårt företag...hmm nu förstörs ju alla mina gulddrömmar. :D
Boka alla resor tidigt och i alltid plus med svepskälet att det blir billigare i längden att kunna boka av än om du råkar vara sjuk en gång och vaska biljetten... då kan ju iallafall få lite mer per resa :)
 

Wayne

Medlem
Boka alla resor tidigt och i alltid plus med svepskälet att det blir billigare i längden att kunna boka av än om du råkar vara sjuk en gång och vaska biljetten... då kan ju iallafall få lite mer per resa :)

Jo, men jag ska åka i december, och det tycker jag är tidigt, och inget annat än Z kommer upp som förslag, den är ombokningsbar och återbetalningsbar och den ger "bara" 6000 p per väg.
 

Vindpilen

Medlem
Jo, men jag ska åka i december, och det tycker jag är tidigt, och inget annat än Z kommer upp som förslag, den är ombokningsbar och återbetalningsbar och den ger "bara" 6000 p per väg.

Z-klass på long haul är så vitt jag vet Business Saver som förvisso är ombokningsbar och återbetalningsbar men med avgift. Tror den är på 360 Euro men osäker om det är per väg eller ToR.
 

Agö

Medlem
Z-klass på long haul är så vitt jag vet Business Saver som förvisso är ombokningsbar och återbetalningsbar men med avgift. Tror den är på 360 Euro men osäker om det är per väg eller ToR.
Nej, Z finns även som s.k. Business Pro som är återbetalbar (utan avgift) och ombokningsbar inom samma biljettprisnivå. Se bild. Det är förvirrande i sig eftersom Z även finns som Business Smart.

upload_2019-8-20_15-6-29.png
 

Berglund

Medlem
Jo, men jag ska åka i december, och det tycker jag är tidigt, och inget annat än Z kommer upp som förslag, den är ombokningsbar och återbetalningsbar och den ger "bara" 6000 p per väg.
Jo, det är ju riktigt att den kan ge dig 6000 poäng men när du väl har blivit guld så får du 25% extra baspoäng vid varje resa med SAS och då ger samma biljett, för samma sträcka 7500 inkl guldbonusen. Det är alltså bara första året, utan bonusen på 25%, som är riktigt kämpigt. Därefter blir det enklare att behålla det.
 

MTunell

Ny medlem
Hallå! Första inlägget här men har läst ett tag och lärt mig massor, kan väl inleda med att tacka för det.

Jag sitter i en sits där jag är lite osäker på vad jag ska göra, status är följande:
Har just nu 39800 baspoäng och min period går ut 31 Aug, flyger imorgon (27/8) GOT - ARN - AGP (hemresan är först om två veckor så jag räknar kallt med att den inte kommer räknas på detta SAS-år, stämmer det?) och jag vill ta mig till guld för de extra 25%en och att mitt resande i jobbet blir aningen bekvämare, nästa "år" blir det ett Amex Elite och med det + jobbresande plus lite eget resande så kommer guld inte vara några problem framöver, skaffade Amex Premium för att testa i fjol men det är helt klart värt att uppgradera det.

I alla fall! Om jag förutsätter att det stämmer att poängen imorgon är mina sista jag får i "år" så bör jag hamna på följande om jag räknat rätt,
39800 nuvarande poäng + 750 GOT-ARN + 1500 ARN-AGP (Bokningsklass A, SAS Plus enligt bokningsbekräftelsen) vilket gör att jag landar på 42050 poäng och saknar i så fall 2950p för att få guld.

Jag sitter i övrigt på ca 90000 poäng och som det sett ut i år så drar vi in någonstans runt 125-150k EB-poäng per år med våra kreditkort + resor. Nu till de egentliga frågorna.

Bör jag köpa EXAKT 2950poäng (oftast uppdateras ju ens saldo någon dag efter resan och om jag sett fel angående bokningsklass eller något och får mindre än beräknat så kanske jag inte hinner köpa till extra) eller ska jag ta i lite och köpa typ 3500?

Hur är vettigast att köpa, funderar själv på att splitta det 50/50 mellan pengar och poäng bara för att inte bli av med runt 29500 poäng, låter det rimligt?

Det blev en riktigt lång text .. tacksam för svar!

Vänligen,
 
Toppen