Senaste nytt

SK16X ARN-GOT

palmen

Moderator
Diskussionen om ordet hen kan visa väl skippa?
Själv avskyr jag ordet men bara att acceptera att det är ok för att könsneutralt säga han/hon.

/Modetator

PS. BC taggar finns att tillgå, fanns även i lounger tidigare och ryktet säger att folk tog nävar av dessa (likt pennor på mässor). DS.
 

Vax

Medlem
Vad är det i denna händelse som gör att du @Vax inte skriver ut vad det är för kön på människan, han eller hon.
Jag tycker inte det spelar någon roll. Jag har aldrig varit ute efter att hänga ut någon heller eller göra det möjligt för någon att identifiera personen om detta vore möjligt. Om jag velat det hade historien kunna innehålla mycket mer detaljer men jag avstår det.

Just i detta fallet tycker jag hen passar för att särskilt understryka att det är könsneutralt och personlig tycker jag det passar ganska bra i skrivna språket för lägga den värdering på ordet men har svårt själv att ta ordet i munnen och säga det.
 

Alf

Medlem
Jag tycker inte det spelar någon roll. Jag har aldrig varit ute efter att hänga ut någon heller eller göra det möjligt för någon att identifiera personen om detta vore möjligt. Om jag velat det hade historien kunna innehålla mycket mer detaljer men jag avstår det.

Just i detta fallet tycker jag hen passar för att särskilt understryka att det är könsneutralt och personlig tycker jag det passar ganska bra i skrivna språket för lägga den värdering på ordet men har svårt själv att ta ordet i munnen och säga det.

Tack för svaret, jag vill inte ha någon diskussion om frågan. I min värld finns inte ordet, därav frågan.
 

FFS

Medlem
Ni får ursäkta mej alla ni yngre och även äldre BC medlemmar. Jag tillhör den generationen som inte är van vid ordet hen och förlikar mig därmed inte med ordet och vägrar använda det.
I min värld finns inte ordet, därav frågan.

Nu får du väl ändå ta dig samman och visa dina medmänniskor lite respekt!
Oavsett vad trådskaparen ville uttrycka i denna tråd så finns det personer som inte identifierar sig som vare sig man eller kvinna, och bl.a. för dessa finns ordet hen.

Om vi tillsammans slår upp Wikipedia står det följande:
Wikipedia skrev:
Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras. Ordet kan även användas om personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning mellan man och kvinna, såsom personer tillhörande tredje könet och därför varken tycker att pronomenet hon eller han passar för att beskriva dem.

Ordet finns även sedan 2015 med i Svenska Akademiens ordlista (SAOL), så att förneka dess existens tyder på okunskap.

@Alf - påstå inte att "din generation" är oförmögen att lära sig nya ord, tala för dig själv i så fall! Du kanske inte använder uttryck som "googla" heller. Det ordet kom även det in i SAOL 2015.
 
Last edited:
Toppen