Absolut, men både tull och gränspolis kan ju komma att behöva närvara vid avgång/ankomst. Mitt svar var egentligen bara ett konstaterande att det troligtvis går att lösa tull-delen utan att någon ska behöva åka 30 mil varje helg...Tullkontroll (dvs. varor) är en annan sak. Regleringen i 6 kap. 1 § utlänningsförordningen handlar om passkontroll. Det är inte Tullen som ansvarar för passkontroll utan Polismyndigheten.
Spännande fortsättning på detta om så är.Både Östersund och Luleå är godkända gränskontrollorter enligt 6 kap. 1 § utlänningsförordningen, men Sälen är det som sagt inte.
Spännande fortsättning på detta om så är.
Men överlag så begriper jag inte denna linje överhuvudtaget. Malung - Sälen kommun kommer inte att tjäna så mycket på detta. Den stora vinnaren är Ski Star som i princip har hela turistnäringen uppe i Sälen.
Men aktieägarna klappar nog händerna.
Absolut, det får man verkligen hoppas. Men tills regeringen ändrar förordningen så är ju läget som det är. De flesta orter som har flygplats med kommersiell trafik är gränskontrollorter, vad jag kan se är det bara Mora som har flygplats men inte är gränskontrollort.Men kan kan väl bli, jag tror att flygplatsledningen och SAS har tänkt på dett.
Det är väl juristen i mig som är onödigt formalistisk men när jag noterar att SAS ska öppna en linje från Storbritannien till Sälens flygplats undrade jag om det verkligen är juridiskt i sin ordning. Och det är det i vart fall inte ännu. För att en flygplats ska kunna ta emot flyg från en ort utanför Schengenområdet måste flygplatsen bl.a. ligga på en ort i en kommun som är ett godkänt gränsövergångsställe för yttre gräns. Detta regleras i 6 kap. utlänningsförordningen. Sälen-Malungs kommun är inte ett godkänt gränsövergångsställe. Det går givetvis att ändra i utlänningsförordningen och föra in Sälen-Malungs kommun som ett godkänt gränsövergångsställe, men det förutsätter ett regeringsbeslut och dylika ändringar har ganska lång handläggningstid i Regeringskansliet. EU ska också underrättas i en särskild ordning om ett nytt gränsövergångsställe för yttre gräns m.m. Man får hoppas att de ansvariga för den nya flygplatsen inte har missat denna detalj...
Och Mora har försökt tidigare men fått avslag av regeringen, så helt självklart är det inte.Absolut, det får man verkligen hoppas. Men tills regeringen ändrar förordningen så är ju läget som det är. De flesta orter som har flygplats med kommersiell trafik är gränskontrollorter, vad jag kan se är det bara Mora som har flygplats men inte är gränskontrollort.
Den bestämmelsen (dvs. att Polismyndigheten kan ge tillstånd) är tänkt för ett enstaka flyg eller enstaka skepp kommer till en flygplats/hamn från icke-Schengenland som normalt inte är gränsövergångsställe - tanken är inte att Polisen eller Kustbevakningen ska kunna sidesteppa regeringen och generellt bevilja tillstånd för en flygplats eller hamn att bli gränsövergångsställe. Sen finns ju också bestämmelsen i 6 kap. 7 § som säger att ett luftfartyg som ankommer till en flygplats från icke-Schengenland som inte är gränsövergångsställe måste ha särskilt tillstånd av Polisen för att flyga vidare. Dessutom är det flygplanets ägare som ska ansöka om dessa tillstånd. M.a.o. det är mycket byråkrati inblandad för ett flygbolag som vill flyga från icke-Schengen till en flygplats som inte är gränsövergångsställe och som jag förstår det är det tillstånd som ska sökas för varje flygning.