Senaste nytt

Lufthansa First - försenat och skadat bagage

Myllys35

Medlem
Hittade ingen given tråd för detta, om den hamnat fel får den gärna flyttas.

Genomförde nyligen min tredje first med LH, vilket var både ”hit and miss”. Jag har för avsikt att skriva en något fördröjd reserapport inom kort, då det finns en hel del att dela från denna upplevelse. Sitter dock med ett bekymmer som jag gärna skulle vilja ha expertisens input på :).

På väg hem MEX-FRA blev vårt bagage kvar i Mexiko City av okänd anledning. Vi hade gott om tid så att det inte hanns med är helt uteslutet (kanske var det just för mkt tid som var problemet...). Att bagaget inte kommit med blev vi varse om först när bandet slutat snurra på ARN. Gjorde en anmälan på en gång och sällskapet har därefter fått sitt bagage mellan 3-6 dgr efter hemkomst.

När min väska till slut dök upp var den i bedrövligt skick och med ett antal skador, bl.a. en ca 30 cm lång skärskada i plasten som sitter över dragkedjan. Tekniskt sett går väskan fortfarande att använda, men jag kommer inte göra det då det inte känns tryggt att checka in den med nuvarande skador då den kanske inte håller för så mkt mer. Väskan var dessutom uppbruten och genomsökt, vet inte om det är tullen, men inget tycks saknas.

Jag tycker att man kan ställa högre krav på hanteringen vid en resa i first (även om det var på award). Jag har skickat två mejl till LHs customer relations - ett med allmän positiv och negativ feedback efter hemkomst, och ett till med ytterligare synpunkter och förfrågan om ersättning efter att väskan dök upp. Jag har dock inte hört ett pip från LH såhär långt.

Finns det någon lämpligare kontaktväg för firstpassagerare förutom att ringa? Jag kunde inte hitta någon mejladress.

Är det rimligt att förvänta sig ersättning? Bör de ersätta väskan tex, eller bör jag släppa detta? Eller är det SAS som utfärdade biljetten som jag ska kontakta?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Skadar inte att ha en separat tråd om detta så infon blir lättare att hitta framöver.

Liknande hände mig på Lufthansa, att väskan inte kom fram och det blev jag varse först på sista flygpaltsen även fast den varit borta på 3 flighter, tycker absolut Lufthansa kunde meddelat det någon gång på resan.
Skickade in synpunkter på detta. De erbjöd sig at betala vad jag behövde köpa för något då jag var ute på resa, jag hade dock redan löst det med försäkringsbolaget. Tog dock lång tid att få svar från Lufthansa så inte helt omöjligt att du får vänta 1 månad innan svar kommer (hoppas de har speedat upp detta).

Personligen tycker jag de ska ersätta en ny väska och stå för eventuella inköp som du varit tvungen att göra.
Min resa var också en award och när man väl fick kontakt med dom så skötte de det väldigt bra, men tog som sagt lite tid.
 

Vindpilen

Medlem
Skadat bagage är aldrig roligt och tycker absolut de ska ersätta dig men jag är osäker på vad man har för rättigheter.

Nu vet jag inte hur det fungerar på Lufthansa men SAS ersatte mitt bagage där handtaget gick sönder väldigt snabbt. Där gällde det att rapportera in det inom 7 dagar (om jag minns rätt). Sedan hörde jag av mig till avdelningen som hanterad detta (tror Samsonite på något sätt skötte detta för SAS räkning) och fick i princip ok att köpa en ny på en gång och de kontaktade en Accent butik som sedan debiterade SAS.

Bilder är alltid bra så du kan "bevisa" att det hände just under resan.
 

Erik M

Medlem
När ska nåt flygbolag erbjuda ”premium handling” av bagage? Ett mervärde de kan ta extra betalt för, inbakat i dyra biljetter eller separat.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Myllys35

Medlem
Skadar inte att ha en separat tråd om detta så infon blir lättare att hitta framöver.

Liknande hände mig på Lufthansa, att väskan inte kom fram och det blev jag varse först på sista flygpaltsen även fast den varit borta på 3 flighter, tycker absolut Lufthansa kunde meddelat det någon gång på resan.
Skickade in synpunkter på detta. De erbjöd sig at betala vad jag behövde köpa för något då jag var ute på resa, jag hade dock redan löst det med försäkringsbolaget. Tog dock lång tid att få svar från Lufthansa så inte helt omöjligt att du får vänta 1 månad innan svar kommer (hoppas de har speedat upp detta).

Personligen tycker jag de ska ersätta en ny väska och stå för eventuella inköp som du varit tvungen att göra.
Min resa var också en award och när man väl fick kontakt med dom så skötte de det väldigt bra, men tog som sagt lite tid.

Nu vet jag inte hur många olika system det finns, men när vi gjorde anmälan på ARN så kunde de inte se att väskorna blivit scannade någonstans längs vägen. Lite märkligt kan jag tycka... Dock skönt att allt bagage kom tillrätta till slut.

Ah, det känns som att jag förmodligen får vänta ett tag till då. Har bara gått drygt en vecka, men hoppas att det inte dröjer en månad. De får ju iaf SAS kundtjänst att framstå som riktigt kvicka :D.
 

Vixit

Medlem
Synd att du inte verkar ha Lufthansas app, då hade du sett alla scans (eller avsaknaden av dem) på appen och även kunnat göra en claim direkt på mobilen. Jag får även sms från Lufthansa när bagaget inte hunnit med, så jag slipper stå vid bandet förgäves...

För 18 månader sedan missade Swiss att lasta väskan på SFO-ZRH när jag checkade in den väldigt tidigt... så tidigt att den glömdes bort på första golvet. Kanske detta har hänt dig med.
 

Myllys35

Medlem
Skadat bagage är aldrig roligt och tycker absolut de ska ersätta dig men jag är osäker på vad man har för rättigheter.

Nu vet jag inte hur det fungerar på Lufthansa men SAS ersatte mitt bagage där handtaget gick sönder väldigt snabbt. Där gällde det att rapportera in det inom 7 dagar (om jag minns rätt). Sedan hörde jag av mig till avdelningen som hanterad detta (tror Samsonite på något sätt skötte detta för SAS räkning) och fick i princip ok att köpa en ny på en gång och de kontaktade en Accent butik som sedan debiterade SAS.

Bilder är alltid bra så du kan "bevisa" att det hände just under resan.

Skadorna på min väska är absolut jämförbara med ett tradigt handtag, så om de har liknande praxis bör det inte vara något problem. Får se vad de säger...

Ja på Arlanda är det ju tom så smidigt att SAS kan byta ut väskan på en gång :).

Jag har fortfarande kvar den ifall de vill se skadorna.
 

Myllys35

Medlem
Synd att du inte verkar ha Lufthansas app, då hade du sett alla scans (eller avsaknaden av dem) på appen och även kunnat göra en claim direkt på mobilen. Jag får även sms från Lufthansa när bagaget inte hunnit med, så jag slipper stå vid bandet förgäves...

För 18 månader sedan missade Swiss att lasta väskan på SFO-ZRH när jag checkade in den väldigt tidigt... så tidigt att den glömdes bort på första golvet. Kanske detta har hänt dig med.

Ja, det hade jag inte koll på, hade absolut kunnat underlätta. Har nöjt mig med SAS-appen eftersom flighterna syns där. Ska absolut ladda ner Lufthansas inför nästa månads flighter :).

Ja, det var min första tanke också. Någon ställde undan de på ett ”bra ställe”. Vi fick nya boardingkort på MEX och då kontrollerade de bagaget, så det måste ju ha sett ok ut i deras system iaf.
 

Myllys35

Medlem
När ska nåt flygbolag erbjuda ”premium handling” av bagage? Ett mervärde de kan ta extra betalt för, inbakat i dyra biljetter eller separat.

Det fungerar ju ibland idag - med vissa bolag och på vissa flygplatser, men det är alldeles för inkonsekvent. Tycker också att det är väldigt bristfällig information om det när det faktiskt finns en tjänst. Har själv stått och väntat vid bandet när personal redan plockat av väskan och gått iväg med den.
 
Toppen