Senaste nytt

SAS kö till incheckning för status och premium passagerare

Om man åker i plus/business (med bolag som delar incheckning) så får man använda dessa diskar och kan vara helt utan dokument som visar det innan incheckning
Du har väl alltid en biljett som du kan visa upp?

Med tanke på de diskussioner som ibland är vid prioboarding så lovar jag att det inte hade varit så enkelt att avvisa personer vid själva disken.
 

Senator

Moderator
Jag ser inte problemet. Jag antar de flesta har telefonen nära till hands och där finns appar som visar status och dyl.

Det förklarar dock varför det gick sjukt snabbt i onsdags runt 08.45 när vi checkade in hela bohaget på väg till Malta. Fick då också frågor om behörighet.

Sen hur man bemöter är viktigt: ”tyvärr är det många som inte är berättigat till denna tjänst som försöker använda den. Därför utför vi kontroll att alla som vi använda tjänsten är berättigat”. Svårare är det inte.
 

Agö

Medlem
Jag ser inte problemet. Jag antar de flesta har telefonen nära till hands och där finns appar som visar status och dyl.
Ja, en no-brainer att en passagerare, vid anmodan, ska kunna visa upp att hon/han har rätt till den aktuella tjänsten. På Kastrup brukar de oftast skrika något otrevligt på danska i stil med "Reser du business class?". Lite svårt att ta illa upp för detta tycker jag, jag brukar mest garva.
 

Mr Planning

Medlem
Bra initiativ SAS, det var verkligen på tiden.

Se till att märka upp fållorna (röd matta & band)
Räcker inte det så får det finnas personal som frågar efter status, för hur ser man skillnaden på en EBG/EBD mot en statuslös? :rolleyes:

Jante Svensson kommer dock knyta handen i fickan...
 
När jag skulle checka in min väska i somras så såg hon att jag hade min Guldtagg hängandes på väskan. Sa bara ngt i stil med, - varsågod, jag ser att du är EBG. Helt utan ngn attityd.
 

DRG

Medlem
Det enda rimliga är ju att det kontrolleras vid incheckning och man får säga "du står tyvärr i fel kö, du ska stå i kön vid nummer x". Det finns vakter på flygplatserna som kan användas om det urartar och att be att någon ställer sig i en annan kö borde ju inte vara i närheten av lika uppretande mot folk som att be att betala pengar för övervikt eller inte låta någon checka in för att man är för sent på plats.


Det där är inte alls rimligt. Det finns ju faktiskt personer som omedvetet och av slarv/okunskap ställer sig i fel kö. Om kön är lång så får de stå och vänta för att sedan bli avvisade vid disken och får därefter ställa sig i en annan kö. Jag tror inte de som gör fel tycker det är någon vidare service i det scenariot och SAS vill nog ge så bra service som möjligt till även icke status pax. Så bättre för alla om de kollar före man går in i fållorna. Då slipper man både medvetna och omedvetna fel.
 

Jönsson

Medlem
Har, när jag sökt efter rätt incheckningsdisk, blivit vinkad på, välkomnad och uppmanad att ”använda business checkin” utan att uppvisa vare sig status eller biljett. Med ögonkontakt, ett leende och några artiga fraser känner jag att man nästan alltid blir väl behandlad.
 

Fidde

Medlem
Du har väl alltid en biljett som du kan visa upp?

Med tanke på de diskussioner som ibland är vid prioboarding så lovar jag att det inte hade varit så enkelt att avvisa personer vid själva disken.
Har ju bokningen som mail men brukar bara räcka över passet vid incheckning så hittas bokningen direkt och skulle därför inte vara redo att visa upp biljett/bokningsmailet. Har ju Eurobonus-kortet så kan ju visa det för egen del men t.ex. förra året när jag inte gjort bokningen och övriga var statuslösa men i C så hade bara jag kunnat visa att vi hörde hemma där innan vi checkat in.

Det där är inte alls rimligt. Det finns ju faktiskt personer som omedvetet och av slarv/okunskap ställer sig i fel kö. Om kön är lång så får de stå och vänta för att sedan bli avvisade vid disken och får därefter ställa sig i en annan kö. Jag tror inte de som gör fel tycker det är någon vidare service i det scenariot och SAS vill nog ge så bra service som möjligt till även icke status pax. Så bättre för alla om de kollar före man går in i fållorna. Då slipper man både medvetna och omedvetna fel.
Tanken är ju att det inte ska vara någon kö i prioritetsincheckningen, om du dessutom kan bemanna en disk extra istället för att ha en person som står och vaktar så minskar kön ytterligare. ;)

Jag tror att folk kommer ställa sig i fel kö oavsett men man får ju hoppas att de som kanske inte har full koll eller har det stressigt (t.ex. om man har småbarn att hålla koll på) kommer i god tid och därmed klarar sig tidsmässigt även om man ställer sig i fel kö till en början och får köa om.
 

palmen

Moderator
Har, när jag sökt efter rätt incheckningsdisk, blivit vinkad på, välkomnad och uppmanad att ”använda business checkin” utan att uppvisa vare sig status eller biljett. Med ögonkontakt, ett leende och några artiga fraser känner jag att man nästan alltid blir väl behandlad.
I mitt fall fick jag inte ens chansen till någon artig fras utan bemöttes med "vad gör du hör, du borde vara någon annan stans, du ser inte ut som EBG eller resande i plus/business".
Till nästa gång vet jag nu att jag ska ha kortet / appen framme och visa att jag faktiskt är behörig att står där.
 
Toppen