Senaste nytt

Boka om en återbetalningsbar biljett

intuition

Medlem
Är lite novis på det här, men en s.k återbetalningsbar biljett ska ju tillåta att man bokar om till annan avgång samma dag. Men hur gör man?
Jag testade via "min sida" och får då "ombokningsvärde 0 kr" och när man går vidare och testar att byta avgång så får man betala full mellanskillnad. Det går ju naturligtvis att boka en ny biljett och avboka den första, men det är väl inte så det ska funka?
 
Är lite novis på det här, men en s.k återbetalningsbar biljett ska ju tillåta att man bokar om till annan avgång samma dag. Men hur gör man?
Jag testade via "min sida" och får då "ombokningsvärde 0 kr" och när man går vidare och testar att byta avgång så får man betala full mellanskillnad. Det går ju naturligtvis att boka en ny biljett och avboka den första, men det är väl inte så det ska funka?

Har för mig det går i appen (jag kan blanda ihop detta med månadskort)
Annars ring in så fixar dom det fort :)
 

intuition

Medlem
Ok, jag testade aldrig det och nu är den avbokad (det var en biljett jag ändå skulle boka av, som jag passade på att testa lite med). Går det bara att göra på själva resdagen, eller även tidigare?
 

airac

Medlem
Det ska gå att boka om men du får betala mellanskillnaden till dagenspris. Fungerar på liknande sätt som en flygbiljett som har fri ombokning till samma bokningsklass (fare bucket), säg billig SAS plus P, finns det bara Z fares kvar när du bokar om, betalar du skillnaden.

Sedan finns det en förmån fri byte av avgång, som gäller SJ Prio Svart. Det funkar bara med Svart status inom SJ Prio och from dagen innan avfärd fram till avgångstiden för bokningen, så länge det finns bokningsbara platser eller om tågvärden släpper på dig.
 

intuition

Medlem
Det ska gå att boka om men du får betala mellanskillnaden till dagenspris.
....
Verkligen? Då är det ju en relativt meningslös tjänst, eftersom man då lika gärna kan boka en ny och avboka den gamla. Eller ännu hellre ha 2 aktiva redan från början och avbokda den jag inte vill använda.

Det var texten på SJs sida som förledde mig till att tro att det var fri ombokning. Ordet "kostnadsfritt" är relativt välskyddat i marknadsdomstolens tolkningar. Det ska betyda att inga kostnader tillkommer.

SJ.se skrev:
Kan återbetalas
SJ.se skrev:
Med det här alternativet kan du få pengarna tillbaka om du tvingas ställa in din resa. Då återbetalar vi biljettpriset exklusive bokningsavgift. Du kan också kostnadsfritt byta till en tidigare eller senare avgång samma dag, på samma sträcka, i samma klass och med samma tågtyp.
 

airac

Medlem
Verkligen? Då är det ju en relativt meningslös tjänst, eftersom man då lika gärna kan boka en ny och avboka den gamla. Eller ännu hellre ha 2 aktiva redan från början och avbokda den jag inte vill använda.

Det var texten på SJs sida som förledde mig till att tro att det var fri ombokning. Ordet "kostnadsfritt" är relativt välskyddat i marknadsdomstolens tolkningar. Det ska betyda att inga kostnader tillkommer.
Intressant, inte läst den texten förr. Exempel på text som följer min upplevelse: Hur gör jag för att boka om min biljett i appen? - Appen - Frågor & svar - SJ AB
 

jsn

Medlem
Är inte en ombokningsbar biljett den dyraste biljetten hos SJ, som alltid kostar fullpris? Ungefär som C på flyget. Då blir det ingen extrakostnad om man bokar om...
 

Hachans

Medlem
Jo, ska man byta avgång samma dag på en biljett som tillåter det eller om man har svart kort brukar det alternativet dyka upp om man går in på biljetten i appen.

Annars är det ju så att en ombokningsbar biljett kan du boka om och betala mellanskillnaden om du vill ha en dyrare biljett. Du får inte tillbaka det som cash i handen.

Den återbetalningsbara får du tillbaka pengarna på om du vill, och den är också fritt ombokningsbar, av det enkla skälet som någon skrev ovan att det är maxpris på sträckan.
 

intuition

Medlem
Är inte en ombokningsbar biljett den dyraste biljetten hos SJ, som alltid kostar fullpris? Ungefär som C på flyget. Då blir det ingen extrakostnad om man bokar om...
Jo så är det. Men själva ombokningsfunktionen är "avstängd" på dessa biljetter. De har 0kr i ombokningsvärde, så om du ombokar den får du betala fullt C-pris 2 gånger.
Den enda metod jag hittade för att "boka om" är att köpa en ny biljett och avboka den första. Du få då ligga ute med pengarna under tiden de gör återbet plus att du förlorar bokningsavgiften som inte återbetalas.

Texten som beskriver biljett-typen säger att ombokning samma dag/rutt/tågtyp ska vara kostnadsfri men jag hittar alltså inte hur.
 
Toppen