Senaste nytt

Smidigaste kortet för företaget

mha321

Medlem
Har jag dock förstått det så att det ingenstans står att kvittot måste vara i själva verifikatet i bokföringen, utan du kan hänvisa till det. Alltså, kan du bokföra exempelvis kvittot, och hänvisa till skolådan märkt "2019", det räcker?

Det tror jag blir ett sådant där "det beror på". Hur stor är skolådan? Är det rimligt att kvittot hittas snabbt, så är det antagligen OK. Är du ett stort företag med ett par hundra tusen kvitton i skolådan t.ex., not so much.

Det behöver dock definitivt inte ligga i själva verifikatet. Ett ganska normalt förfarande är väl att man har en utläggsräkning eller reseräkning, som i sig är ett "objekt". Bokföringen/verifikatet hänvisar till "utlägg 20190816-1234", och kvittona behöver sedan bara hänga ihop med den utläggsräkningen. Så gör t.ex. vi på mitt företag -- man fotar/scannar kvittona ändå, och baserat på det gör företaget en utetalning, men papperskvittona samlar man sedan in och sätter ihop med en utskriven kopia av reseräkningen.


Är det så? Hur kan det komma sig att det ibland finns med momsbelopp på exempelvis en Eurocard-faktura? Är det en uträkning Eurocard gör, eller?

Hah, det har jag faktiskt aldrig sett, men jag drar inte jättemycket på mitt Eurocard. Vad är det för typ av transaktioner? Kan ju vara något fall där det finns en separat koppling från butikens kassasystem till Eurocard/SEBkort på någon väg?

Det finns speciella fält i kreditkortsystemet för en massa saker, tex flygbiljetter. Men har inte sett VAT någonstans. Men det kan ju läggas till extra fält när det är samma utfärdare som inlösare.
 

McFace

Medlem
Jag uppskattar alla era svar, otroligt mycket. Och ni har förty fram sådana argument som jag kunnat skönja i allt detta - detta man måste spara papperskvittot om det är vad man fåt ti transaktionsögonblicket.

Har jag dock förstått det så att det ingenstans står att kvittot måste vara i själva verifikatet i bokföringen, utan du kan hänvisa till det. Alltså, kan du bokföra exempelvis kvittot, och hänvisa till skolådan märkt "2019", det räcker?

I princip, ja. Du ska kunna presentera underlaget vid en kontroll, men det finns inget formellt krav i BFL på att du lagrar kvittot tillsammans med bokföringsverifikatet. En hänvisning räcker alltså. Som mha321 är inne på kommer dock revisorn antagligen ha åsikter om det när det gäller ett större bolag.

I praktiken räcker det att spara en fotokopia tillsammans med bokföringen (och arkivera originalet i skolådan "2019") eftersom originalet sällan eller aldrig kommer efterfrågas.

Är det så? Hur kan det komma sig att det ibland finns med momsbelopp på exempelvis en Eurocard-faktura? Är det en uträkning Eurocard gör, eller?

Vissa operatörer skickar med momsinformation till fakturautställaren, så tekniskt sett är det möjligt men frågan är om det utgör ett godkänt underlag. Där går jag bet. Man får även tänka på att "moms" på betalningsterminalen inte alltid stämmer överens med vad som står i kassakvittot och att betalningskvittot inte utgör ett kvitto på köp eller giltigt underlag för momsavdrag.
 

johanolsson

Medlem
Jag var på en föreläsning för två år sedan, och då var det enbart Skatteverket i Sverige som inte godkänt digitalt kvitto som godkänt, även om det kom in i efterhand. Så, vem vet. Vi får kanske se en snabb lösning från flera företag så fort som Skatteverket ger bättre direktiv.

Enligt Skatteverket i november 2018 har företag egentligen inte rätt att lyfta moms på ett köp om köpet är gjort på en anställds privata kort. Då kan den anställda enbart få för utlägget, men ingen kompensation.
 

FF#1

Medlem
Det här är jämmer och elände, kvitton till höger och vänster som ska arkiveras.

Många av mina utländska affärskontakter, speciellt från amerikanska globala bolag har ett system där de betalar med kort sen fotar de kvittot med en app och lägger till tex vem som var med på representationen. Sen kan de slänga kvittot och allt bokförs korrekt automatiskt. Verkar helt fantastiskt.

Lätt OT:

Gällande utlägg med privat kort och moms så finns det riktlinjer. under 4000 kr så behövs bara ett "normalt" kvitto

Är det högre belopp så behövs mer uppgifter för att företaget ska ha rätt att dra av momsen på ett utlägg av en anställd.

Som tur är så verkar de förenklade reglerna gälla när man betalar för utlägg biljetter mm vid en tjänsteresa för då är det "självklart" att det är för bolagets räkning.

för andra utlägg så krävs fullständig dokumentation för att kunna göra momsavdrag.

hela området verkar vara en gråzon så man vet nog inte säkert vad som gäller förrän man har blivit granskad och dragit det till domstol... tyvärr. :)
 

McFace

Medlem
Jag var på en föreläsning för två år sedan, och då var det enbart Skatteverket i Sverige som inte godkänt digitalt kvitto som godkänt, även om det kom in i efterhand. Så, vem vet. Vi får kanske se en snabb lösning från flera företag så fort som Skatteverket ger bättre direktiv.

Enligt Skatteverket i november 2018 har företag egentligen inte rätt att lyfta moms på ett köp om köpet är gjort på en anställds privata kort. Då kan den anställda enbart få för utlägget, men ingen kompensation.

Jo men du ser. Det hade passerat mig också och jag har betalt för att hålla koll på det. Det innebär även med andra ord att moms på exempelvis friskvård inte är avdragsgill. Nu är ju frågan om detta även etablerats i rätten eller om det än så länge bara är skatteverkets egen tolkning.
 

johanolsson

Medlem
Jag vill tacka alla som hjälpt till med detta - tyvärr kom jag nog tillbaka till att det inte finns någon "SUPERSMIDIG" lösning, just för att Skatteverket sitter stilla i sin syn på hur just kvitton ska sparas, vilket sätter käppar i hjulet.

Men, ni har gett bra feedback, det betyder mycket. TACK!
 

Sebastian.k

Medlem
Varför göra det så komplicerat!

Jag antar att du har för avsikt att ansöka om ett sas/eurobonus kreditkort för att göra utlägg i tjänst och tjäna eurobonuspoäng?

Ansök det sas/eb/kredikort som passar dig och fortsätt att fotografera moms kvittona och skicks in som du har gjort tidigare.

Win Win, du får lägga ner lite arbete på det och tjänar eurobonus poäng!

Eller?
 

Hachans

Medlem
Det här är jämmer och elände, kvitton till höger och vänster som ska arkiveras.

Många av mina utländska affärskontakter, speciellt från amerikanska globala bolag har ett system där de betalar med kort sen fotar de kvittot med en app och lägger till tex vem som var med på representationen. Sen kan de slänga kvittot och allt bokförs korrekt automatiskt. Verkar helt fantastiskt.

Lätt OT:

Gällande utlägg med privat kort och moms så finns det riktlinjer. under 4000 kr så behövs bara ett "normalt" kvitto

Är det högre belopp så behövs mer uppgifter för att företaget ska ha rätt att dra av momsen på ett utlägg av en anställd.

Som tur är så verkar de förenklade reglerna gälla när man betalar för utlägg biljetter mm vid en tjänsteresa för då är det "självklart" att det är för bolagets räkning.

för andra utlägg så krävs fullständig dokumentation för att kunna göra momsavdrag.

hela området verkar vara en gråzon så man vet nog inte säkert vad som gäller förrän man har blivit granskad och dragit det till domstol... tyvärr. :)

Min bokföringsfirma har en app. Tar foto på kvittot, det bokförs direkt och sen kvittot i en låda. Klart. Jag tillämpar dock mer ordning på mina kvitton för att det känns bättre och är lättare att granska, men det är ju inget lagkrav. Mer en poäng att det fin s liknande i Sverige också även om kvittot ska sparas i skolåda.
 

CardKing

Medlem
Finns det något kort som är smidigare - som ligger i framkant? Finns det någon som exempelvis gör ett digitalt kvitto? Om jag köper en flygresa via SAS så får jag en pdf-faktura, finns det något kort som när ett köp görs kan skapa ett digitalt kvitto av transaktionen i sig, så att man redan får all information som krävs för bokföringen?


.

Jag vill tacka alla som hjälpt till med detta - tyvärr kom jag nog tillbaka till att det inte finns någon "SUPERSMIDIG" lösning, just för att Skatteverket sitter stilla i sin syn på hur just kvitton ska sparas, vilket sätter käppar i hjulet.

Men, ni har gett bra feedback, det betyder mycket. TACK!

Min bokföringsfirma har en app. Tar foto på kvittot, det bokförs direkt och sen kvittot i en låda. Klart. Jag tillämpar dock mer ordning på mina kvitton för att det känns bättre och är lättare att granska, men det är ju inget lagkrav. Mer en poäng att det fin s liknande i Sverige också även om kvittot ska sparas i skolåda.



1. Det handlar inte nödvändigtvis om betalkortet i sig.


2. Lösningen är bankkoppling till affärssystem....

Vi har Fortnox och de har ju en tjänst som gör att man kan koppla företagskort.
Till en bestämd anställd (med dess anställnings # )
Och så kommer alla transaktioner hämtas, och läggas in direkt där man hanterar kvitton & utlägg:



"Med bankkopplingarna i Fortnox Kvitto & Resa Plus kan du koppla utläggen till företagskortet. Alla köp som görs med kortet kommer automatiskt in till tjänsten och till rätt användare. För närvarande stöds Eurocard, SEB, Danske Bank, Nordea First Card och Handelsbanken.

Du kan välja både Fortnox Bokföring och Fortnox Lön som rapportmottagare, om du exempelvis vill att utlägg med företagskort ska skickas till bokföringen, men andra utlägg ska skickas till löneprogrammet."



Digitalt Kvitto stöds också.
Men detta är en ganska bra lösning på ditt problem eller?
Då det är parallellt och hämtar in samtliga betalkorts transaktioner, taggar dom mot era
skapade utläggs-kategorier, kopplat till anställd, samt ger underlag för lönspec osv.
 
Toppen