Senaste nytt

Air France-KLM / ETIHAD / AirBerlin inleder codeshare

Homer

Medlem
AIRFRANCE-KLM / ETIHAD-airberlin to Launch Multilateral Codeshare Service

Update at 0705GMT 08OCT12

AIRFRANCE-KLM and ETIHAD-airberlin on Monday 08OCT12 announced multilateral codeshare cooperations, covering Europe, Middle East, Asia and Australia.

Subject to government approval, planned codeshare routes from 28OCT12 covers the following:

AIRFRANCE operated by ETIHAD
Abu Dhabi – Colombo
Abu Dhabi – Dhaka
Abu Dhabi – Kathmandu
Abu Dhabi – Male
Abu Dhabi – Paris CDG
Abu Dhabi – Seychelles

KLM operated by ETIHAD
Abu Dhabi – Colombo
Abu Dhabi – Islamabad
Abu Dhabi – Lahore
Abu Dhabi – Melbourne
Abu Dhabi – Sydney

ETIHAD operated by AIRFRANCE
Paris CDG – Bordeaux
Paris CDG – Copenhagen
Paris CDG – Madrid
Paris CDG – Nice
Paris CDG – Toulouse

ETIHAD operated by KLM
Amsterdam – Abu Dhabi (including intermediate stops)
Amsterdam – Billund
Amsterdam – Cardiff
Amsterdam – Newcastle
Amsterdam – Oslo
Amsterdam – Stavanger

AIRFRANCE operated by airberlin
All AB Germany – France Routes
Berlin Tegel – Gdansk
Berlin Tegel – Graz
Berlin Tegel – Krakow
Dusseldorf – Dresden

airberlin operated by AIRFRANCE
Paris CDG – Bordeaux
Paris CDG – Lyon
Paris CDG – Marseille
Paris CDG – Montpellier
Paris CDG – Nantes
Paris CDG – Nice
Paris CDG – Toulouse

Service also operates from Paris Orly

KLM operated by airberlin
All AB Germany – Netherlands Routes
Berlin Tegel – Kaliningrad
Berlin Tegel – Kaliningrad
Berlin Tegel – Krakow

airberlin operated by KLM
All KL Netherlands – Germany Routes
Amsterdam – Edinburgh
Amsterdam – Glasgow
Amsterdam – Manchester
(Visited 1,313 times, 1,313 visits today)

AIRFRANCE-KLM / ETIHAD-airberlin to Launch Multilateral Codeshare Service | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
 

Jacob

Medlem
Och jag som kämpar med att jobba mig igenom så många första klass kabiner som möjligt funderar förstås på om jag kommer kunna använda Flying Blue poäng för en bonusresa i Etihad första klass... :cool:
 

henrik l

Medlem
Nu betecknar jag ju mig somfullvärdig OW-medlem (alltså inte prosepct,eller hang around:cool:) Nu vet jag inte hur bolagen ser på prasslande till höger och vänster. Men ska man se på det krasst, från t ex BA horisont, så kanske man inte är så bekymrad så länge man kan köra code-share till Tyska, eller andra destinationer dit man inte flyger, alternativt om man kopplar ihop tyska och franska destinationer, dvs så länge man inte klampar in på geografiska marknader där man direkt konkurrerar om paxen. Om man dessutom vill knäppa stora stygga vargen, LH, på näsan,kanske inte BA bryr sig så mycket enligt devisen fiendens fiende är din vän.
 

Palazzi

Medlem
Jaha, här fanns ju en tråd om detta redan.

Konkret fråga: Betyder detta att jag kan samla FB-poäng genom att flyga AB nästa år? Skulle ju vara kanon för mig...

Tydligen har detta samarbete diskuterats mer eller mindre öppet ett bra tag;

Air France starts dogfight with Lufthansa - The Local

Published: 9 Mar 12 12:45 CET

Om det kommer gå att bli AF Gold på 30 legs med AB lär det bli nya Aegean M&B :p

Mycket intressant uppsättning nya bolag till Skyteam, om alla ryktena visar sig stämma:
Alaska Air
Etihad
Air Berlin

Helt plötsligt kanske den mest intressanta alliansen för mig personligen...
 

henrik l

Medlem
Och jag som kämpar med att jobba mig igenom så många första klass kabiner som möjligt funderar förstås på om jag kommer kunna använda Flying Blue poäng för en bonusresa i Etihad första klass... :cool:

Den knäcker du lätt genom att utnyttja AHO's favorit. 40 000 AAdvantage poäng för en enkelresa i F mellan Europa och Mellanöstern/Indisk subkontinent. Du kan ju sedan göra det jag furnerar på, ta dig Male, eller sydindien som destination, sedan ett kort hopp till CMB och därifrån en IATA-biljett till SIN/HKG/TPE/ICN:D

EDIT: 200 000 Club Carlson poäng, så saknas bara 4000 p. Det fixar man på en sommar med CC's kampanjer.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Om det kommer gå att bli AF Gold på 30 legs med AB lär det bli nya Aegean M&B :p

Ja, det är ju redan lätt nu som sagt, om man sedan tänker sig att AB skulle kunna räknas in med antal legs i FlyingBlue och behåller sin nuvarande enkla biljettstruktur, där en tur och retur helt enkelt är två enkelresor prismässigt, så ökar ju möjligheten till prisvärda MR även för infrequent flyers rejält. 30 legs*49 € = 1470 € för ett FBG.

Helt plötsligt kanske den mest intressanta alliansen för mig personligen...

Samma här, AB har överlägset flest och bäst förbindelser mellan Berlin och Sverige och jag kan helt enkelt inte kan både nå och behålla OW-status hos något bolag vad jag vet, om jag inte börjar resa mycket mer än nu.
 

Homer

Medlem
Jaha, här fanns ju en tråd om detta redan.

Konkret fråga: Betyder detta att jag kan samla FB-poäng genom att flyga AB nästa år? Skulle ju vara kanon för mig...

Gissningsvis bara när det är AF/KL flightnummer, dvs de sträckor som nämns ovan.
Samma sak som med Flybe, är det inte AF flightnummer ger det ingenting till FB.


Är inte FB redan SkyTeams Aegean? Man tjänar ju trots allt kvalificerande segment på alla flygbolag inom alliansen.

Fast billiga biljetter med många andra bolag än AF/KL, t.ex Air Europa och Alitalia, ger 0 miles och är inte kvalificerande.
 

Palazzi

Medlem
Nu startar Etihad codeshare även med Garuda Indonesia. Garuda Indonesia går med i Skyteam tidigt 2014, ska vi gissa på att Etihad (och kanske även Air Berlin) gör samma sak..?
 
Toppen