Senaste nytt

Var inne på Arlanda har man bäst utsikt över start/landningsbana?

joa

Medlem
Blir ev upplockad på Arlanda av familjen och grabbarna på 3 resp 6 år skulle nog tycka att det vore kul att sitta och kolla på lite plan som lyfter/landar innan.
Var finns bästa stället för det? Gör ju inget om det är ett fik eller nåt där....
Aldrig reflekterat över det eftersom jag bara är på Arlanda när man skall resa någonstans.
 

Tonton

Medlem
Blir ev upplockad på Arlanda av familjen och grabbarna på 3 resp 6 år skulle nog tycka att det vore kul att sitta och kolla på lite plan som lyfter/landar innan.
Var finns bästa stället för det? Gör ju inget om det är ett fik eller nåt där....
Aldrig reflekterat över det eftersom jag bara är på Arlanda när man skall resa någonstans.

Vissa ställen i Skycity ger ju ganska bra utsikt över start- och landningsbanan. Fik finns det där också :)
 
När jag var liten och det bara fanns två terminaler gick vi alltid upp till fiket mitt på nuvarande terminal 5. Där var det bra utsikt som sexåriga LasseFoppa minns det. Men inte varit där sen 1991 tror jag, finns det kvar?
 

Mr Basic

Medlem
Tänk på att bana 1 (01L/19R) är avstängd pga underhåll, kan således vara svårt att få bra utsikt från ”inomhus”.
Såg på flightradar att man (just nu) landar bana 26 och startar bana 19L. Kanske utsiktsplatsen i öster är ett bra alternativ (vet inte exakt var den ligger)?

Edit. Nedan från Swedavias hemsida.
Utsiktsplatsen ligger på en kulle vid Halmsjön, på vägen mot Almunge/Norrtälje precis vid norra banänden av bana 3. Strax intill kullen passerar taxibana W, som flygplanen använder för att komma till och från Terminal 5 och de övriga östra delarna av flygplatsen.

På kullen finns ett större regnskydd med sittplats. På andra sidan sjön hittar du också en enklare badplats om du vill ta passa på att ta ett bad.

Utsiktsplatsen är byggd av Arlanda tillsammans med Svensk Flyghistorisk Förening, SFF.

Vägbeskrivning för bil
Åk väg 273 mot Almunge/Norrtälje (skyltat från huvudinfarten samt från Märsta). Du svänger vänster direkt efter den andra taxibanebron, skyltat "Skogsvägen" och "utsiktsplats". Kullen ligger på höger sida, parkering finns uppe på kullen.

Vägbeskrivning för kollektivt resande
Ta SL-buss 583, Märsta-Arlanda och fortsätt förbi terminalerna. Går du på bussen vid terminalerna, åk i riktning "Arlanda". Gå av vid hållplats "Skogsvägen/Östra Hangarvägen" som ligger strax nedanför kullen och är busslinjens ändhållplats.
 

jacoph

Medlem
Ska ni vara landside är det Sky City utan tvekan. Är ni airside finns det en utkiksplats vid gate 10 en våning upp, där det iallafall tidigare har funnits kikare och dyl, med utsikt över taxi och start vid bana 3.
 

Hachans

Medlem
Ska ni vara landside är det Sky City utan tvekan. Är ni airside finns det en utkiksplats vid gate 10 en våning upp, där det iallafall tidigare har funnits kikare och dyl, med utsikt över taxi och start vid bana 3.

Är man airside är det rätt coolt att gå längst ut i F-piren. Men det är också ett populärt tillhåll för folk som vill ha lugn och ro så håll koll på kidsen.
 

joa

Medlem
Tre funderingar
- 01L/19R, är det de man ser från Sky City när man går till incheckingshallen? Dvs nu är det loppet kört eftersom det är stängt?
- Uppe from Clarion, har man utsikt över andra banor där?
- I incheckingshallen finns det ju mitt på någonstans en trapp upp till nåt ställe vill jag minnas. Vad är det och skulle det kunna vara lämpligt?
 

HCas

Medlem
Tre funderingar
- 01L/19R, är det de man ser från Sky City när man går till incheckingshallen? Dvs nu är det loppet kört eftersom det är stängt?
- Uppe from Clarion, har man utsikt över andra banor där?
- I incheckingshallen finns det ju mitt på någonstans en trapp upp till nåt ställe vill jag minnas. Vad är det och skulle det kunna vara lämpligt?

- Ja, 01L/19R är den rullbana man ser från SkyCity, alltså den västliga av de nordsydgående banorna.
- Vet ej.
- Det är en helt ok lunchrestaurang med schyst utsikt. Den är dock åt samma håll som SkyCity.
 
Toppen