Senaste nytt

Qsuite - Qatar Airways nya business class

squeezen

Medlem
hej, har fasligt svårt att få till en award med Qatar då jag även behöver synka med SAS fly premium ena hållet hem från USA.
Efter deras senaste devaluation så räcker mina 155.000 miles bara till en one way award.

Jag vill synka dessutom så att min bror kan åka till samma destination T/R med SAS.
Qatar är till och med snåla på Chicago..

Så en fråga. Jag har åkt i Qatar business flera gånger (10+) och gillar den. Dock aldrig testat Qsuite då jag numera reser Star.

Till er som testat Qatar, (oavsett Qsuite eller inte), hur mycket sämre (för det antar jag det kommer vara) är det om jag åker American eller British istället över pölen?
 

henrik l

Medlem
hej, har fasligt svårt att få till en award med Qatar då jag även behöver synka med SAS fly premium ena hållet hem från USA.
Efter deras senaste devaluation så räcker mina 155.000 miles bara till en one way award.

Jag vill synka dessutom så att min bror kan åka till samma destination T/R med SAS.
Qatar är till och med snåla på Chicago..

Så en fråga. Jag har åkt i Qatar business flera gånger (10+) och gillar den. Dock aldrig testat Qsuite då jag numera reser Star.

Till er som testat Qatar, (oavsett Qsuite eller inte), hur mycket sämre (för det antar jag det kommer vara) är det om jag åker American eller British istället över pölen?

Nu har jag aldrig åkt över pölen, men väl åt andra hållet. När det gäller hårdvaran så sägs det ju att AA's nya business-stol är vilket lik Cathay's vilket jag håller med om när jag ser bilderna och detta innebär att skillnaden mot Qatars bussiness-stol i 1+2+1 konfigurationen inte är så stora. BA-stolen kan vi inte jämföra med, den är betydligt sämre. När det sedan gäller mjukvaran kan jag inte uttala mig.
 

LarsCph

Medlem
British istället över pölen?

British Airways er noget ganske andet end Qatar Airways. Selv de "gamle" 2-2-2 kabiner på 777-300ER er efter min mening at foretrække sammenlignet med British Airways som jeg oplevede som smalle og med nærmest ingen fralægningsplads fra London til Los Angeles på A380. Man kan ikke anvende in-flight TV under start og landing, det er lidt irriterende specielt hvis man rejser med børn.

Service og mad var OK på British Airways, men jeg er stadig meget stor fan af dine-on-demand hos Qatar Airways.
 

nissefalk

Medlem
När jag bokat på BAs site för resor till och från USA så har jag faktiskt försökt att få AA metall till USA, deras Business stol är i klass med Cathay och Qatar.
BAs stol är väldigt trång, väldigt lite (ingen) avställnings yta, jag tycker dock om servicen på BA, alltid blivit trevligt bemött hos dom, man sover också väldigt bra i BAs något outdated business stol, de riktigt bra flygningarna med BA i Business är på 747-400 på upper deck plats 62 AK eller 64 AK,
 

Per N

Medlem
Är det någon som testat rad 1 i Qsuite som par? Som jag förstår är det udda nr 1, 3, 5 osv där stolarna sitter ihop och bildar dubbelsäng. I vårt fall blir det både A350-900 (ARN-DOH) och 777-300ER (DOH-BKK) och min fundering är egentligen om man blir störd av galley och toaletter på rad 1? I övrigt brukar det vara fördel med rad 1 för snabbare service.
 

doc

Medlem
Är det någon som testat rad 1 i Qsuite som par? Som jag förstår är det udda nr 1, 3, 5 osv där stolarna sitter ihop och bildar dubbelsäng. I vårt fall blir det både A350-900 (ARN-DOH) och 777-300ER (DOH-BKK) och min fundering är egentligen om man blir störd av galley och toaletter på rad 1? I övrigt brukar det vara fördel med rad 1 för snabbare service.

Jag har suttit på rad 3. Servicen är alltid utmärk tpå Qatar, så skulle inte tro att det spelar någon roll om du sitter på rad 1 eller 3 ur servicesynpunkt. Dessutom så äter du ju när du vill eftersom det är dine-on-demand. Jag vet inte hur mycket det låter från galleyt på rad 1, men var väldigt nöjd med rad 3.
 

Per N

Medlem
Jag har suttit på rad 3. Servicen är alltid utmärk tpå Qatar, så skulle inte tro att det spelar någon roll om du sitter på rad 1 eller 3 ur servicesynpunkt. Dessutom så äter du ju när du vill eftersom det är dine-on-demand. Jag vet inte hur mycket det låter från galleyt på rad 1, men var väldigt nöjd med rad 3.
Det är sant, servicenivån är hög så att vänta på serveringen mellan rad 1 och rad 3 ska inte vara något problem. Jag ringer in och ändrar till rad 3 då vi är på rad 1 just nu. Vi är på olika bokningar så vi kan inte göra det online.
 

LarsCph

Medlem
Det är sant, servicenivån är hög så att vänta på serveringen mellan rad 1 och rad 3 ska inte vara något problem. Jag ringer in och ändrar till rad 3 då vi är på rad 1 just nu. Vi är på olika bokningar så vi kan inte göra det online.

Vi sad række 3 i sommers København til Doha (vindue + de to midterstole) - der var absolut intet at klage over på servicen og de håndterede fint at vi var tre som skulle spise samtidig. Jeg sidder gerne på række 3 igen.

På vej hjem Doha til København havde de ændret kabine til den gamle 2-2-2 kabine og sat os på række 7 (den bagerste i business class) og der sidder jeg ikke igen. Først var det irriterende at man ikke kunne sidde og tale sammen og drikke pre-departure champagne sammen "over gangen" for economy boarder forbi række 7. Servicen var også noget mindre opmærksom og de håndterede ikke at servere mad samtidig - så hustru+datter som sad ved vinduessæderne fik mad 5-10 minutter før mig. Måske små detaljer, men slet ikke så godt som på udturen. Vi blev også ramt af den lidt sjove regel Qatar Airways har at hvis fasten-seat-belt er tændt så serverer de ingen varme drikke - så til morgenmaden fik vi serveret maden og ingen kaffe. Det var først da vi spurgte efter det, at de sagde "sorry, but we cannot serve hot beverage during turbulence". Det bumbede ganske lidt ja, men ikke meget - og hvad med de stakler som havde fået kaffe og nu riskerede at brænde sig - det blev ikke samlet ind.

Der var helt fyldt i business class på begge flyvninger.
 

Matta

Medlem
Är det någon som vet om Qsuite är på gång på sträckan ARN-DOH och DOH-BKK ?
Ska åka i vår.....vore kul att veta....
 

Per N

Medlem
Är det någon som vet om Qsuite är på gång på sträckan ARN-DOH och DOH-BKK ?
Ska åka i vår.....vore kul att veta....
Det ser du på Qatars hemsida när du bokar. Vi åker i november med Qsuite på båda dom sträckorna. Sedan kan förstås Qatar byta plan innan dess men det är en annan historia.
 
Toppen