Senaste nytt

Turkish eller SWISS från Japan till Arlanda

Malm

Medlem
Hej vänner,

Letar award hem från Japan och har landat i två alternativ:

1)
Osaka (KIX) - Istanbul (IST) TK87, (787-9) i business
Istanbul (IST) - Stockholm (ARN) (A330-200) i ekonomi
Total restid: 18h05m.

2)
Tokyo (NRT) - Zürich (ZRH), LX161 (777-300ER) i business
Zurich (ZRH) - Stockholm (ARN) SK 1606 eller LX 1254 eller i business
Total restid: 18h05m / 15h40m (byte på 50 min i Zürich, kanske inte genomförbart? Alt 03h50m byte)

Vill gärna prova Turkish men ekonomin IST-ARN avskräcker. Är EBG, så jag och mitt sällskap bör kunna komma in på någon lounge under bytet på 02h20m? Zürich har flera mycket bra lounger, men dessa har jag testat plus att jag hört att SWISS inte alltid leverera.
Vilken färdväg hade ni med erfarenhet valt? Berätta gärna varför!

Tack på förhand!
 

bnr

Medlem
Hade kört på Swiss av följande anledningar.
  • Business hela vägen. Att flyga Economy IST-ARN är jobbigt, hade det varit typ CPH-ARN eller annan kort rutt hade man kanske övervägt det.
  • Man vet vad man får med Swiss, en stabil produkt på marken och ombord. Med all säkerhet smidigare vid IRROPS än Turkish
  • Swiss 777-300ER är rätt nya och fräscha plan.
  • Kortare restid än Turkish, 50 min byte i Zürich är inga konstigheter om allt klaffar. Även kortare byten än så funkar rätt bra på Zürich.
 
Last edited:

Syversen

Medlem
Givet förutsättningarna hade jag hade definitivt tagit Swiss hela vägen. Zürich upplever jag som en smidig flygplats där 50 min inte är några större konstigheter om ni inte blir sena in, vilket ju isåfall blir Swiss bekymmer.
 

jerixon

Medlem
Inne på samma här :)

Hade kört på Swiss av följande anledningar.
  • Business hela vägen. Att flyga Economy IST-ARN är jobbigt, hade det varit typ CPH-ARN eller annan kort rutt hade man kanske övervägt det.
  • Man vet vad man får med Swiss, en stabil produkt på marken och ombord. Med all säkerhet smidigare vid IRROPS än Turkish
  • Swiss 777-300ER är rätt nya och fräscha plan.
  • Kortare restid än Turkish, 50 min byte i Zürich är inga konstigheter om allt klaffar. Även kortare byten än så funkar rätt bra på Zürich.
 
Jag hittar inte avgångstider från Osaka - KIX med TK87 eller från Tokyo - NRT med LX161.

Om det inte har varit en arbetsresa uppskattar jag hellre en dagflygning än natt då både mat och fika inte behöver springas igenom!

...Men Swiss är bra.
 

Big Birger

Medlem
Swiss. Åkte Turkish ARN-IST i Evonomy i juni. Det är ingen höjdare, även om jag lyckades fixa nödutgångsplatser.

Gold-loungen i IST är stor och imponerande, men väger inte upp Economy...
 

Brandten

Medlem
Fast de gånger jag har flugit TK och deras A330 mellan ARN-IST så har det funnits bra med lediga platser i ekonomi med ledig stol bredvid mig och Efes'en har alltid varit kall så 3h går fort. :)

Dessutom vill man väl testa nya loungen i IST?
 
Toppen