Senaste nytt

Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Samosaguas

Medlem
En "artikel" i det här sammanhanget är en paragraf/stycke/kapitel i förordningen. Så kapitel X.Y som behandlar den regel du vill hänvisa till.
Ok fattar, så finns det någon som kan upplysa mig om vilken artikel i förordningen som gör gällande att flygbolaget måste bevisa att det var extraordinary circumstances?
 

JAONHA

Medlem
Rekomenderar även
Judgment of the Court (Ninth Chamber) of 17 September 2015.
C. van der Lans v Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV.
Request for a preliminary ruling from the Rechtbank Amsterdam.
Reference for a preliminary ruling — Air transport — Passengers’ rights in the event of delay or cancellation of a flight — Regulation (EC) No 261/2004 — Article 5(3) — Denied boarding and cancellation — Long flight delay — Compensation and assistance to passengers — Extraordinary circumstances.
Case C-257/14.

EUR-Lex - 62014CJ0257 - EN - EUR-Lex
 

Hachans

Medlem
Vill bara upplysa om att det inte är någon som hänvisat till var det står att flygbolaget måste bevisa extraordinära omständigheter. Rättsfallen som länkats berör det inte alls vad jag kan se. De pratar endast om ifall ett försenat flyg räknas som inställt och det är väl inte det som OP berörs av.

det är bra om rätt paragraf eller mål kommer fram.
 

danielhog

Medlem
Vill bara upplysa om att det inte är någon som hänvisat till var det står att flygbolaget måste bevisa extraordinära omständigheter. Rättsfallen som länkats berör det inte alls vad jag kan se. De pratar endast om ifall ett försenat flyg räknas som inställt och det är väl inte det som OP berörs av.

det är bra om rätt paragraf eller mål kommer fram.
Artikel 5 punkt 3.

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Tas även upp under punkt 69 i domen som @Nemo länkade.
 
Last edited:
Ska bli intressant och se var detta landar. Hade något liknande med ett annat bolag (tror nog det var SAS?) där de skickade ett standardsvar att de inte kompenserar. Ett svar med hänvisning till lite artiklar så fick jag som svar att ”Aha, du menar så - ok, vi ersätter dig”.
 
Toppen