Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Tonton

Medlem
Kom precis hem från en resa med Avianca ToR Peru via Bogota. Det var den sämsta businessupplevelsen så här långt. Kommer aldrig mer lägga mina surt förvärvade Eurobonuspoäng på dem.
Du skrev det nyss i en annan tråd. Vill du utveckla och konkretisera? Det blir ju mer intressant att ta del av då.

+1. Utveckla och konkritisera din kritik, tack.

Okej om @lars.dec8 har haft en dålig upplevelse - men det blir svårt att ta det seriöst när du bara skriver en massa kritik i flera trådar utan någon som helst underliggande förklaring.
 

Thornado

Medlem
Jag är också nyfiken på en vidareutveckling av vad problemen var. Jag gjorde i stort sett samma resa till Peru med Avianca över nyår och tyckte att det var en riktigt treclig upplevelse.
 

lars.dec8

Medlem
Min egen personliga bedömning bara. Inga problem, bara inte bra. Flygplanet var en modern 787 så inget att klaga på där.
Maten fick knappt godkänt på hemresan men underkänt på utresan. Serveringen gick snabbt men sen blev man sittandes med sin bricka alldeles för länge innan de dukade av igen. Ingen fråga om något mer önskades. Minns inte om de frågade om kaffe ens.
Bogotas flygplats är riktigt trist och Aviancas lounge är som en foodcourt (stökig) med ett torftigt utbud av mat och dricka.
På hemresan från Lima besökte vi loungen och man fick beställa en alkoholhaltig dryck per person mot uppvisande av boardingkort.
 

imartin

Medlem
Jag delar inte din beskrivning av Bogotas flygplats som "riktigt trist". För denna del av världen, där den internationella flygtrafiken är ganska svag i jamförelse, och för ett land som länge inte har sett några turister från utanför regionen alls, och även i jämförelse med många andra flygplatser i Latinamerika , så tycker jag att Bogota presterar över förväntan. Den är rätt så modern, transit är smidig (så länge man inte byter till eller kommer från domestic), ofta inga långa väntetider (kan variera så klart men överlag har jag enbart haft positiva eller iaf "ok" upplevelser där), flera foodcourts (en ny ganska stor har precis öppnat) efter security, och även loungen är faktiskt rätt ok om man jamför den med vad Copa eller amerikanska *A bolag vanligtvis erbjuder (bortsett från vissa premium lounger såsom Polaris). Vanligtvis finns det vin och öl i self service, så att ni upplevde någon slags mängdbegränsning är inte vanligt, afaik.
Nu har det också öppnats nya lounger. Både en Copa Club (men den erbjuder exakt samma skit som Copa Loungen i PTY) samt en Mastercard lounge (tror det var Mastercard iaf), som förmodligen också är PriorityPass. Läste några bra betyg om den.
 
Min egen personliga bedömning bara. Inga problem, bara inte bra. Flygplanet var en modern 787 så inget att klaga på där.
Maten fick knappt godkänt på hemresan men underkänt på utresan. Serveringen gick snabbt men sen blev man sittandes med sin bricka alldeles för länge innan de dukade av igen. Ingen fråga om något mer önskades. Minns inte om de frågade om kaffe ens.
Bogotas flygplats är riktigt trist och Aviancas lounge är som en foodcourt (stökig) med ett torftigt utbud av mat och dricka.
På hemresan från Lima besökte vi loungen och man fick beställa en alkoholhaltig dryck per person mot uppvisande av boardingkort.
Vad jämför du med? Qatar?

Limas flygplats håller jag med om är mindre bra. Dock hade Avianca ingen lounge alls där förut. Man fick som business class-passagerare en voucher till en av restaurangerna. Så att dom nu har avtal med en tredjepartslounge är en förbättring.
 

lars.dec8

Medlem
Jag delar inte din beskrivning av Bogotas flygplats som "riktigt trist". För denna del av världen, där den internationella flygtrafiken är ganska svag i jamförelse, och för ett land som länge inte har sett några turister från utanför regionen alls, och även i jämförelse med många andra flygplatser i Latinamerika , så tycker jag att Bogota presterar över förväntan. Den är rätt så modern, transit är smidig (så länge man inte byter till eller kommer från domestic), ofta inga långa väntetider (kan variera så klart men överlag har jag enbart haft positiva eller iaf "ok" upplevelser där), flera foodcourts (en ny ganska stor har precis öppnat) efter security, och även loungen är faktiskt rätt ok om man jamför den med vad Copa eller amerikanska *A bolag vanligtvis erbjuder (bortsett från vissa premium lounger såsom Polaris). Vanligtvis finns det vin och öl i self service, så att ni upplevde någon slags mängdbegränsning är inte vanligt, afaik.
Nu har det också öppnats nya lounger. Både en Copa Club (men den erbjuder exakt samma skit som Copa Loungen i PTY) samt en Mastercard lounge (tror det var Mastercard iaf), som förmodligen också är PriorityPass. Läste några bra betyg om den.
Som sagt min personliga bedömning. Jag får göra bättre resarch innan nästa bokning av långresa. Jag har rest väldigt lite i latinamerika. Endast till Brasilien innan denna resa och för många år sedan till El Salvador.
 
Som sagt min personliga bedömning. Jag får göra bättre resarch innan nästa bokning av långresa. Jag har rest väldigt lite i latinamerika. Endast till Brasilien innan denna resa och för många år sedan till El Salvador.
Då förstår jag dig. Det är lite lägre nivå i Sydamerika. Om man inte lyckas boka LH så är Avianca näst bästa alternativ. Där har du ribban ;)
 

Mikeswe

Medlem
Min egen personliga bedömning bara. Inga problem, bara inte bra. Flygplanet var en modern 787 så inget att klaga på där.
Maten fick knappt godkänt på hemresan men underkänt på utresan. Serveringen gick snabbt men sen blev man sittandes med sin bricka alldeles för länge innan de dukade av igen. Ingen fråga om något mer önskades. Minns inte om de frågade om kaffe ens.
Bogotas flygplats är riktigt trist och Aviancas lounge är som en foodcourt (stökig) med ett torftigt utbud av mat och dricka.
På hemresan från Lima besökte vi loungen och man fick beställa en alkoholhaltig dryck per person mot uppvisande av boardingkort.

Kan till en del hålla med om beskrivningen av Avianca, har själv ca 70-80 flygningar per år med dem i Sydamerika. Har alltid jämfört Avianca med SAS, bra/ok hårdvara, kass mjukvara. Colombianerna är vana vid knappen. Hade ett flyg MDE-MAD häromdagen, det plingades friskt och absolut inga sura miner (bara colombianskt oorganiserat). Servicen finns där, men man måste själv påkalla den (det finns inga Colombianer som sitter och väntar på något ;) )

Dessutom har jag Avianca Diamondstatus, som ger tillgång till Diamondloungen inrikes som är mycket högre standard än Gold loungen (mycket mat, bartender mm.) Man har även som businesspassagerare tillgång till denna i Bogota, dvs gå inte till Gold utan Diamondloungen..

När det gäller utrikes är Aviancas flaggskeppslounger (både Gold/Diamond) ett skämt. Men som regel med PP så tar jag ALLTID LATAM loungen i Bogota. Massor olika viner, lite smårätter, glass, flera sorters öl (inkl BBC, 3 cordilleras), goda säten osv. Gjorde även en review på denna för några år sedan här. Dom andra loungerna tilltalar mig inte alls.

Fråga, vilken lounge gav endast 1 dryck? AV? Isåfall Gold / Diamond loungen?
 

Mikeswe

Medlem
Då förstår jag dig. Det är lite lägre nivå i Sydamerika. Om man inte lyckas boka LH så är Avianca näst bästa alternativ. Där har du ribban ;)

Njae.. kanske en smaksak, men enligt mig så är TK det bästa alternativet (iallafall deras A330 med lieflat i 2-2-2 har varit absolut bäst både hård/mjukvarumässigt), sedan LH, därefter AV om man skall ta sig till/från Bogota/Panama i C direkt till Sydamerika med *A
 
Toppen