Senaste nytt

[Semi-live] 4 dagar i First

palmen

Moderator
PEK-SIN - Singapore Airlines A380 - First (old suites)

Wow. Jag vet att SQ levererar uppe i luften och mina förväntningar vara höga. Men trots det så lyckas man leverera på ett sätt som fick mig att gapa och le på samma gång.

Jag rör mig bort mot gaten ca 10 min innan det är dags för boarding. Först får jag syn på Emirates A380 och bakom den står Singapores A380 som jag ska flyga med idag. Vilken vacker syn! Tydligt uppdelade led till respektive kabinklass. En gigantisk kö till economy och en lång kö till business. Letar efter min kö men hittar den inte. För det var ingen kö. Lyckas ta mig igenom folkmassan och fram till skylten för First/Suite. Där står jag helt själv i ca 5 min innan boarding påbörjas och jag blir först på planet. Egen brygga för first och med 15 meter kvar till flygplansdörren så ropar man ”Welcome Mr. Jeff”. Snyggt, tänker jag! Har man kollat på min passbild? Kliver in och blir välkomnad av 4-5 flygvärdinnor som säger att det här är en speciell dag, ”you’re the only passenger in first today”. Det här blir bra! :)

Tar ett steg till höger och kliver in i min suite, plats 1A. Efter mig kommer två flygvärdinnor och frågar om jag verkligen vill sitta där. Jag har hela kabinen för mig själv och deras rekommendation är att sitta lite överallt. Blir uppmanad att testa alla platser och ”leka” med allt som kabinen har att erbjuda. Väldigt glad över detta då 1A inte var den bästa platsen enligt mig. Rad 1 ger en mer instängd känsla med trappan precis utanför. Satte mig i mitten på rad 2. Mycket luftigare och trevligare där med tanke på att det var öppet in till platsen bredvid vilket gjorde att det kändes som att platsen var dubbelt så stor som fönsterplatsen.

Hinner knappt sätta mig ner innan frågan ”Dom or Krug” ställs. Bestämmer mig för att starta med ett glas Krug. Jag tror att vi blev kvar vid gaten i ca 30 min innan det var dags att lyfta. Under den tiden så hade jag aldrig mer än 60 sekunder för mig själv innan någon kom förbi. Man kollade att allt var ok, fyllde på mitt glas, erbjöd nötter och gav lite information om suiten. Blev även ”tvingad” att ta massa bilder på mig själv. Trappan var en given plats för selfies enligt ena flygvärdinnan. Så hon satte mig på ett trappsteg och började ta massa bilder :D Någon kanske hade tyckt att det här blev för mycket men jag bara njöt!

När vi väl kommit upp i luften var det samma sak där. Får frågan om jag vill fortsätta med Krug, tänker efter någon sekund och precis när jag ska svara så hör jag bara ”You know what, I’ll get you both”.

Visa bifogad bild 95924

Hela tiden någon som kollade till mig. Lite småprat då och då och såklart påfyllning. Fick faktiskt säga stopp några gånger. Försökte fortfarande återhämta mig efter gårdagens flyg och 9 lång, tuffa timmar i loungen i Peking. Jag fick bestämma själv när jag ville äta så jag bad att få vänta ungefär 45 min. Var så uppe i varv av allt det här så jag glömde helt bort att ta kort på menyn men här kommer lite bilder på det jag åt.

Visa bifogad bild 95925

Visa bifogad bild 95926

Visa bifogad bild 95927

Visa bifogad bild 95928

Hade lite svårt att bestämma mig för vilken rätt jag ville ha men det var inga problem. Jag fick mer än gärna ta in en rätt, ta en tugga och sedan byta ut den om jag inte var nöjd. Mat var lastat för en fullsatt kabin så det fanns tillräckligt. Uppskattade verkligen det men jag behövde inte ta in något annat då jag var väldigt nöjd med maten som jag fick in.

Jag spenderade ca 2 timmar på att äta, dricka och kolla runt i kabinen. Under tiden bäddade man dubbelsängen bakom mig. Och vilken säng! Kröp ner i sängen, lade datorn bredvid mig och satte på en serie. Somnade direkt och där låg jag i nästan 3 timmar. Helt klart den skönaste sängen som jag testat i luften. Lite svårt att beskriva känslan av att ligga i en dubbelsäng ombord en A380 och stänga dörrarna till suiten. Det här är något man måste uppleva själv!

Visa bifogad bild 95929

5 timmar och 30 min är lite för kort tid ombord, hade gärna spenderat 11-12 timmar där uppe istället. Lite tråkigt att ”sova bort” halva tiden men på samma gång så är sängen också en stor del av upplevelsen. Behövde också ta igen lite sömn. Fick ingen pyjamas eller något amenity kit men det var trots allt en relativt kort flight.

Utan tvekan 10/10 i betyg.
Kan bara bland det bästa jag läst i år om hur man haft det ombord.
Hade liknande på Lufthansa First när jag och brorsan var enda passagerare men inte på något sätt samma service då.
 

LSH

Medlem
Får hoppas att det var jag som hade lite otur då.. Men ja, det kan verkligen variera.



Blir inte förvånad! Och kul att ni fick vara med om samma upplevelse. Nu bara måste jag testa nya kabinen. Gärna helt själv också (eller med någon jag känner såklart) :)
Låter fantastiskt bra det där. Vi gör omvända resor du och jag. Jag åker SQ F till CPH imorgon. Får vare sig suite eller obokad F-kabin, men höjer endå förväntningarna efter att läst detta.
 

Jeff

Medlem
Helt fantastiskt att så många gillar min rapport, riktigt kul! När jag skapade tråden var jag lite osäker på hur det skulle bli med tanke på att det är första reserapporten och inget jag gjort tidigare. Men nu är det bestämt, fler ska det bli :)

Just nu sitter jag i loungen på Haneda och ska snart boarda NH211 mot London. Som jag har längtat!

Btw, känslan när man kliver av planet och ser någon stå där och vänta på dig med en namnskylt, den går nästan att jämföra med att dricka Dompa 10 000 meter upp i luften. Fick den servicen i Peking, Bangkok och Tokyo.
 

Jeff

Medlem
BKK-HND - Thai Airways 747 - First

En enkel och relativt kort nattflygning (6 timmar) i First som enligt mig levererar det man kan förvänta sig, att komma fram någorlunda utvilad till destinationen. Så fort man kommit upp i luften serveras maten. Det är en enkel och snabb servering vilket jag antar uppskattas av många. Jag hade väl kanske föredragit en lite mindre stressad servering där jag kan äta och dricka i lugn och ro. Men det här är inte direkt något man bokar för att få en ordentlig upplevelse i First utan mer för att få en säng över en nattflygning.

20190812_223759.jpg


Så fort jag satt mig tillrätta så bekräftade man min förbeställda Lobster Thermidor och frågade även om jag ville ha en soppa innan hummern. Tackade nej till den då jag inte var så sugen på soppa just då, tänkte att jag lika väl kan gå direkt på hummern.

Snapchat-1781576420.jpg


Jag dricker 2-3 glas Dom Perignon innan det är dags att bädda sängen och försöka sova några timmar. Väljer att inte bli väckt till frukost men att jag gärna tar något att äta om jag är vaken när frukosten serveras. Det var inga problem.

Vaknar efter ca 3 timmars sömn med 30 min kvar till Tokyo Haneda. Ber om en kopp kaffe, byter om och sätter mig för att kolla klart på filmen jag påbörjade några timmar tidigare.
 

Jeff

Medlem
HND-LHR - ANA 777 - First

Efter en fantastisk upplevelse med Singapore Airlines och deras suite mellan Peking och Singapore trodde man inte att det kunde bli mycket bättre än så. Men här kommer ANA och levererar en helhetsupplevelse som inte liknar något annat. Jag måste säga att servicen jag fick hos SQ fortfarande ligger på en klar förstaplats sen är det lite svårt att jämföra en flight på 6 timmar med en på 12 timmar. Två riktigt bra flygningar men ANA tar hem det.

Mina förväntningar var höga och jag såg väldigt mycket fram emot ANA och deras nya kabin. Det som gjorde mig så förväntansfull var nog att det inte fanns så mycket information, bilder, videor eller liknande på den nya kabinen. Vanligtvis sitter jag i timmar och läser på om olika bolag och deras kabin, kollar på Youtube och läser recensioner men här fanns det knappt något. Det enda jag har sett är @LSHs tråd och efter att ha läst den blev jag bara ännu mer förväntansfull.

Det var dags att kliva ombord och så fort jag såg kabinen så sken jag upp. Det var faktiskt svårt att sluta le, blev förvånad trots att man sett någon bild eller två på hur det ser ut. Jag slås direkt av hur snygg kabinen är. Inte bara för att den är helt ny utan också färgerna och designen. Det här är helt i min smak. Och skärmen, vilken skärm! Som jag har sett fram emot att se den. 43 tum 4K på ett flygplan.

20190813_111949.jpg

20190813_111943.jpg

20190813_205249.jpg


Jag börjar direkt att undersöka min suite. Öppna alla fack, trycka på alla knappar, starta IFE:n, öppna mitt amenity kit, kolla på pyjamasen osv. Flygvärdinnorna kollade på mig som att jag vore galen men de tyckte bara att det var kul. De kom förbi mig och talade om att det här är tredje flighten som det här planet gör och att det är första gången för dem ombord. Vi pratade lite om kabinen och jag fick en genomgång. Vi kom överens om att vi får lära varandra då det som sagt var helt nytt för alla ombord.

20190813_112428.jpg

20190813_113100.jpg

20190813_113116.jpg

20190813_121611.jpg

20190813_112054.jpg


När vi kommit upp i luften så blir jag serverad ett glas Krug och samtidigt frågar man vad jag vill äta. Vi kikar på menyn tillsammans och ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är lite svårt att läsa av den japanska menyn. Frågar om tanken är att man väljer japanska och sedan får allt på menyn eller om jag ska välja ut någon del. För det var mycket mat..

20190813_125627.jpg

20190813_125631.jpg


Det är all mat på menyn som gäller så jag börjar förbereda mig mentalt på att hamna i en ordentlig matkoma. Ser även till att byta om till pyjamas för att få plats med allt. Frågar också om jag möjligtvis skulle kunna välja ut en förrätt från den andra menyn efter att ha sett ordet ”caviar” i en rätt och det var inga problem alls.

20190813_123613.jpg

20190813_125829.jpg

20190813_130930(0).jpg

20190813_132030.jpg

20190813_132932.jpg

20190813_134505.jpg

20190813_141630.jpg


Allt var jättegott och jag har ingen aning om vad jag åt. Eller jag kikade såklart på menyn så jag vet ju vad jag fått i mig när allt var klart men när jag väl åt det var det mesta ett mysterium. Prövade även sake för första gången och det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Men gott var det.

Som @LSH skrev i sin rapport så var filmutbudet helt ok men vad gör det när man har ett HDMI-uttag? Har såklart förberett mig med en HDMI-kabel så det var bara luta sig tillbaka och njuta.

20190813_145206.jpg


Nu var det dags att testa sängen. Efter bara 3 timmars sömn inatt (och snittat 4 timmar de senaste 4 nätterna) var jag helt slut. Jag gick på toa och när jag kom tillbaka var sängen bäddad. Somnade som vanligt på någon minut och vaknade upp 4 timmar senare. Tänkte först om jag skulle sätta ett alarm för tänk vilken ångest om jag hade vaknat upp 9 timmar senare i London. Men det behövdes som tur var inte. Sängen var väldigt hård men för mig gick det bra att sova ändå.

Med ca 5 timmar kvar var det dags att njuta igen (har iofs aldrig slutat njuta). Fortsätter kolla på serier och ber om lite chips och cola. In kommer ett glas Pepsi och lite chips och nötter. Funkar lika bra det :)

20190813_184606.jpg


Nu är det dags för ett lite lättare mål och trots att jag är proppmätt så beställer jag in något att äta.

20190813_212032.jpg

20190813_230302.jpg


De sista 3 timmarna spenderar jag på att dricka lite mer champagne, sitta vid datorn och kolla på film.

Sammanfattningsvis så var detta en riktigt bra flight. Lång flygtid, riktigt bra mat och dryck, fantastisk service och den trevligaste hårdvaran jag testat. Nu är det dags att börja kolla efter en ny resa med ANA, måste ju låta tjejen uppleva det här också! :)
 

Samosaguas

Medlem
HND-LHR - ANA 777 - First

Efter en fantastisk upplevelse med Singapore Airlines och deras suite mellan Peking och Singapore trodde man inte att det kunde bli mycket bättre än så. Men här kommer ANA och levererar en helhetsupplevelse som inte liknar något annat. Jag måste säga att servicen jag fick hos SQ fortfarande ligger på en klar förstaplats sen är det lite svårt att jämföra en flight på 6 timmar med en på 12 timmar. Två riktigt bra flygningar men ANA tar hem det.

Mina förväntningar var höga och jag såg väldigt mycket fram emot ANA och deras nya kabin. Det som gjorde mig så förväntansfull var nog att det inte fanns så mycket information, bilder, videor eller liknande på den nya kabinen. Vanligtvis sitter jag i timmar och läser på om olika bolag och deras kabin, kollar på Youtube och läser recensioner men här fanns det knappt något. Det enda jag har sett är @LSHs tråd och efter att ha läst den blev jag bara ännu mer förväntansfull.

Det var dags att kliva ombord och så fort jag såg kabinen så sken jag upp. Det var faktiskt svårt att sluta le, blev förvånad trots att man sett någon bild eller två på hur det ser ut. Jag slås direkt av hur snygg kabinen är. Inte bara för att den är helt ny utan också färgerna och designen. Det här är helt i min smak. Och skärmen, vilken skärm! Som jag har sett fram emot att se den. 43 tum 4K på ett flygplan.

Visa bifogad bild 96039
Visa bifogad bild 96040
Visa bifogad bild 96059

Jag börjar direkt att undersöka min suite. Öppna alla fack, trycka på alla knappar, starta IFE:n, öppna mitt amenity kit, kolla på pyjamasen osv. Flygvärdinnorna kollade på mig som att jag vore galen men de tyckte bara att det var kul. De kom förbi mig och talade om att det här är tredje flighten som det här planet gör och att det är första gången för dem ombord. Vi pratade lite om kabinen och jag fick en genomgång. Vi kom överens om att vi får lära varandra då det som sagt var helt nytt för alla ombord.

Visa bifogad bild 96041
Visa bifogad bild 96042
Visa bifogad bild 96043
Visa bifogad bild 96044
Visa bifogad bild 96045

När vi kommit upp i luften så blir jag serverad ett glas Krug och samtidigt frågar man vad jag vill äta. Vi kikar på menyn tillsammans och ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är lite svårt att läsa av den japanska menyn. Frågar om tanken är att man väljer japanska och sedan får allt på menyn eller om jag ska välja ut någon del. För det var mycket mat..

Visa bifogad bild 96057
Visa bifogad bild 96058

Det är all mat på menyn som gäller så jag börjar förbereda mig mentalt på att hamna i en ordentlig matkoma. Ser även till att byta om till pyjamas för att få plats med allt. Frågar också om jag möjligtvis skulle kunna välja ut en förrätt från den andra menyn efter att ha sett ordet ”caviar” i en rätt och det var inga problem alls.

Visa bifogad bild 96046
Visa bifogad bild 96047
Visa bifogad bild 96048
Visa bifogad bild 96049
Visa bifogad bild 96050
Visa bifogad bild 96051
Visa bifogad bild 96052

Allt var jättegott och jag har ingen aning om vad jag åt. Eller jag kikade såklart på menyn så jag vet ju vad jag fått i mig när allt var klart men när jag väl åt det var det mesta ett mysterium. Prövade även sake för första gången och det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Men gott var det.

Som @LSH skrev i sin rapport så var filmutbudet helt ok men vad gör det när man har ett HDMI-uttag? Har såklart förberett mig med en HDMI-kabel så det var bara luta sig tillbaka och njuta.

Visa bifogad bild 96053

Nu var det dags att testa sängen. Efter bara 3 timmars sömn inatt (och snittat 4 timmar de senaste 4 nätterna) var jag helt slut. Jag gick på toa och när jag kom tillbaka var sängen bäddad. Somnade som vanligt på någon minut och vaknade upp 4 timmar senare. Tänkte först om jag skulle sätta ett alarm för tänk vilken ångest om jag hade vaknat upp 9 timmar senare i London. Men det behövdes som tur var inte. Sängen var väldigt hård men för mig gick det bra att sova ändå.

Med ca 5 timmar kvar var det dags att njuta igen (har iofs aldrig slutat njuta). Fortsätter kolla på serier och ber om lite chips och cola. In kommer ett glas Pepsi och lite chips och nötter. Funkar lika bra det :)

Visa bifogad bild 96054

Nu är det dags för ett lite lättare mål och trots att jag är proppmätt så beställer jag in något att äta.

Visa bifogad bild 96055
Visa bifogad bild 96056

De sista 3 timmarna spenderar jag på att dricka lite mer champagne, sitta vid datorn och kolla på film.

Sammanfattningsvis så var detta en riktigt bra flight. Lång flygtid, riktigt bra mat och dryck, fantastisk service och den trevligaste hårdvaran jag testat. Nu är det dags att börja kolla efter en ny resa med ANA, måste ju låta tjejen uppleva det här också! :)
Tack för rapporten! Blir riktigt sugen på att testa ANA i First :)
 
Toppen