Senaste nytt

Tjäna avios genom Iberia eller Vueling?

Homer

Medlem
Jag kunde inte signa up hos Vueling Club, kontot verkar överlappa med kontot hos Avios.com. Där funkar inte mitt lösenord längre och när jag ber om en password reset får jag inte något email. Stabilt värre...

Aer Club och Vueling är ju i grunden Avios.com konton, men vad är det för Avios.com konto du har?
Det gamla Brittiska "Avios Travel Rewards Programme" har de ju stängt
Let’s be clear ….. avios.com is not closing

Avios Travel Rewards Programme has closed | Avios

Om jag istället krediterar till Iberia Plus så ska det vara distansbaserat, men för att kunna retroregistrera där behöver jag mitt biljettnummer och det hittar jag inte.

Har du redan flygit?
Annars, när du bokar på Vueling.com så kan du ju ange vart Avioserna ska krediteras, är det inte möjligt att ändra
via manage my booking på Vueling.com ?
 

Homer

Medlem
Om jag loggar in på den här sidan med mitt AerClub konto nr Avios Rest of Europe - English




så kan jag sedan klicka mig fram till den här sidan, där jag kan öppna ett Vueling konto
Vueling | Collect Avios | Avios (edit: går att komma dit direkt utan att logga in)


Notera även detta
Only in Optima and Excellence fares (marketed and operated Vueling flight) the customer can accrue their avios in their Iberia Plus account based on distance
Det står det inget om på Iberia.com
 
Last edited:
Aer Club och Vueling är ju i grunden Avios.com konton, men vad är det för Avios.com konto du har?
Ingen aning, det var ett konto jag öppnade för att kunna kombinera Avios från Iberia Plus och British Airways Executive Club. Det var ju så man fick göra innan det blev möjligt att göra det direkt på Iberias/British Airways hemsidor.

Har du redan flygit?
Annars, när du bokar på Vueling.com så kan du ju ange vart Avioserna ska krediteras, är det inte möjligt att ändra
via manage my booking på Vueling.com ?
Ja, jag har redan flugit. Jag köpte biljetten av en resebyrå. Jag var helt säkert på att man inte kunde tjäna miles på Vueling-flyg och jag såg inget fält man kunde fylla i ett frequent flyer nummer under incheckningsprocessen. Men när jag kom ombord flygplanet såg jag reklamskyltar för Vueling Club. Efter flygningen kunde jag fortfarande komma åt Manage My Booking, men det finns inget fält för frequent flyer nummer och biljettnumret framgår inte heller.
 
Om jag loggar in på den här sidan med mitt AerClub konto nr Avios Rest of Europe - English så kan jag sedan klicka mig fram till den här sidan, där jag kan öppna ett Vueling konto
Vueling | Collect Avios | Avios
Här får jag ett felmeddelande (samma som i fredags): "We seem to be experiencing some difficulties. Please try again later". Jag vet inte om det är relaterat till mobilversionen, jag har inte datorn med mig.

Notera även detta
Only in Optima and Excellence fares (marketed and operated Vueling flight) the customer can accrue their avios in their Iberia Plus account based on distance
Det står det inget om på Iberia.com
Jag valde billigast möjliga biljett så det är möjligt att jag inte kan få några Avios hos Iberia Plus.
 

doc

Medlem
Nej. Eller menar du att jag ska läsa in bar coden?

Har du ett fysiskt eller elektroniskt boardingkort? På det fysiska kortet står det ETKT följt av et nummer som börjar på antingen 75 eller 075. Har du ett elektroniskt boardingkort, till exempel i Apple Wallet, så tryck på knappen för att visa ”baksidan” av boarding kortet (mer info). Där finns ”Ticket number”.
 
Okej, i sådana fall får man leta i bokningsbekräftelsen istället för att hitta biljettnumret.
Nej, det finns inte där heller.

Nu har jag ringt Vueling, men de kunde inte uppge biljettnumret. Sedan fyllde jag i ett supportformulär på Vueling's hemsida, men där fick jag ett felmeddelande när jag hade skickat iväg det. Jag läste in streckkoden på mitt boarding pass, men biljettnumret fanns inte där heller. Jag har även skickat mejl till Avios.com (help@avios.com) och frågat varför det inte går att återställa lösenordet och då fick jag följande automatiska svar:
"The Avios Travel Rewards Programme has now closed, if you are a UK member we have transferred your account to the BA Executive Club. For help accessing your account please contact the Executive Club on 0344 493 0747.

If you are a member of Vueling, Flybe or AerClub we will respond to your query within the next 14 days. For anything urgent regarding your booking please call us on the below number;

Ireland 353 15621043
France 33 155 698479
Spain 34 9183 68517
Italy 39 0287 103600
USA & Canada 855 585 8264"

Det börjar ju likna en parodi det här...
 

Homer

Medlem
Ingen aning, det var ett konto jag öppnade för att kunna kombinera Avios från Iberia Plus och British Airways Executive Club. Det var ju så man fick göra innan det blev möjligt att göra det direkt på Iberias/British Airways hemsidor.

Avios.com konto behövde man bara om man hade ett BA hushållskonto annars gick det utmärkt att flytta direkt.
Den gamla typen av avios.com konto krävde att man hade, eller hittade på, en Brittisk adress.
Dessa är numera stängda och hopslagna med BA konton, om man hade ett sådant med samma e-post adress.

Öppnar man ett Air Lingus Aer Club eller Vueling konto får man automatiskt nya sortens Avioskonto,
har du inte gjort det så är det väl den gamla sorten du hade och då är det stängt.
Varför du inte kan öppna ett Vuelingkonto har jag ingen aning om, prova med annan e-post adress.

Läs t.ex. här: Let’s be clear ….. avios.com is not closing. Your questions answered.
 
Toppen