Senaste nytt

En halv långflygning med Air New Zeeland

fcx

Medlem
I början av sommaren lyckades jag, på ganska kort varsel, boka en award London - Los Angeles med Air New Zeeland (NZ001) för en semesterresa. Från Los Angeles fortsätter flighten vidare Auckland, men man kan åka bara den ena sträckan om man vill.

Som fattig rymdingenjör så har jag inte råd med någon systemkamera, utan ni får hålla tillgodo med mobilbilder:

Resplanen:
DSC_2690.JPG

Klockan 10 i ARN-loungen, så då är det fortfarande frukost som gäller:
DSC_2692.JPG

Dagens lunchlåda. Inget fel på smaken, men en riktig tallrik hade gjort underverk.
DSC_2699.JPG DSC_2702.JPG


Efterrätt och semesterskål
DSC_2706.JPG
DSC_2703.JPG


"Som vanligt" så är det SAS Ireland som flyger oss till London. En vanlig vardagsförmiddag, och inte alls trångt ombord. Nästan alla i plus hade en egen trea. Crew som vanligt artiga och gör vad som förväntas, varken mer eller mindre. Vid ankomst till LHR så måste man gå till transferdisken för dokumentkontroll när man reser till USA, och få ett nytt boardingkort.

Utsikt från loungen:
DSC_2714.JPG

Dagens plan:
DSC_2711.JPG


Efter en dusch och en drink var det dags för boarding. Ett av världens bästa boardingutrop om att det inte var tillåtet att ha ryggsäckar på ryggen vid boarding. Detta följdes nitiskt av gatepersonalen som stoppade alla med ryggsäck från att gå ombord.

Välkomstbubbel ombord, serverat i stort snapsglas:
DSC_2717.JPG

Amenitykit väntar på stolen (inspirerat av Mona Sahlins handväska?)
DSC_2725.JPG

Matchande strumpor inuti:
DSC_2736.JPG

Dagens meny:
DSC_2718.JPG DSC_2721.JPG DSC_2723.JPG

Strax före start kommer pursern fram och tar mig i hand och tackar för att jag är en lojal SAS-kund. Han jobbar dock i bakre kabinen, så jag ser honom igen på hela resan. Serveringen på "min rad" idag sköts av två mycket charmiga damer i 50-minus-åldern med en härlig servicekänsla. En brittisk och en Nyzeeländsk. Fick lära mig att bolaget har en bas i London som sköter LAX-LHR-LAX flighterna (en om dagen i varje riktning). Beställningar av mat och dryck tas upp innan vi lämnar gaten. Flygtid drygt 11 timmar.

Fördrink:
DSC_2733.JPG

Förrätt (och kjolen på ena flygvärdinnan):
DSC_2737.JPG

Bordsvatten och sidochampagne, som komplement till måltidsdrycken. Ett knep från @SNIFF
DSC_2739.JPG

Varmrätt. Helt OK köttbit, men snålt med tillbehör:
DSC_2742.JPG

Efterrätt som lagom avrundning:
DSC_2743.JPG

Sammantaget så var det en bra matservering. En bra bit över medel för affärsklassmat, men inget exceptionellt. Helt OK viner. Tog inget foto på vinlistan, men har för mig att det var tre vita och tre röda, och inga problem att smaka flera av dem. Lite snålt med påfyllning i glasen under serveringen. All servering sker från vagn, och tallrikarna ställs ner direkt på bordsduken.

Efter maten så var det dags för underhållning. Tror att det är en av de minsta skärmarna i affärsklass jag sett, men innehållet var helt OK. Jag fokuserade dock på att det var fri WiFi ombord för alla passagerare, utan inloggning eller annat krångel. Hastighet på knappt 1 Mbps och systemet fungerade hela vägen från London till Los Angeles. Två stora tummar upp för det.
DSC_2728.JPG


Framåt kvällen blev det en tupplur på några timmar. Sätet är av typen där man fäller fram ryggen för att få en plan yta. Crew bäddar sen med en tjock madrass och en tjock kudde ovanpå det. Sätet är ganska öppet, så man får finna sig i att det inte är helt privat, men det innebär också att det är helt öppet vid fötterna så man behöver aldrig känna sig instängd:
DSC_2729.JPG

Inför landning så kom nästa måltid ut, och nu började den stora bristen med denna flight märkas. Ankomsttiden till LAX är 0300 Svensk tid, vilket är innebär att jag varit igång i 20 timmar. Helt OK att äta fruktsallad, men en stor fralla med varm fyllning var inte precis vad jag var sugen på. Tog max två tuggor. Som tur var så hade jag bokat första hotellnatten på flygplatsen, och hann precis med ett kvällssnack i loungen före sänggång. Nästa morgon vaknade jag utvilad och i rätt tidszon.
DSC_2745.JPG DSC_2747.JPG

DSC_2759.JPG


Utsikt från fönstret (mot inflygningen) på kvällen och på morgonen:
DSC_2760.JPG DSC_2764.JPG

För att sammanfatta resan så hade jag höga förväntningar på Air New Zeeland, och de lyckades infria dem. Väldigt bekväm stol, både i sittläge och sovläge. Valet av vita färger i inredningen gör dock att kabinen ser mer sliten ut än vad den är. En av de bästa besättningarna jag varit med om, väldigt avslappnat utan att gå för långt. Maten absolut bra, och helt OK urval av dryck. Det sämsta var nog tidtabellen, så man kommer som en zombie till passkontrollen vid ankomst.

Tycker av och till att det är bra tillgänglighet på awards, och jag skulle absolut flyga med dem igen.

Hemresan gick med Swiss, och det var så tråkigt att klockorna stannade. Förstår inte alls charmen med det bolaget.
DSC_3054.JPG DSC_3055.JPG DSC_3059.JPG DSC_3060.JPG
 

Attachments

  • DSC_2719.JPG
    DSC_2719.JPG
    35,1 KB · Visningar: 477
  • DSC_2720.JPG
    DSC_2720.JPG
    33,1 KB · Visningar: 415
Last edited:

taxvalp

Medlem
Tack för en bra rapport! Flög tidigare i sommar Air NZ i business AKL-NRT med samma upplevelse och snarlik meny. Uppskattar deras IFE som även går att använda för att beställa dryck och snacks - man kan välja i detalj hur man vill ha sin GT/läskeblask utan att behöva interagera med besättningen. Perfekt för en blyg skandinav.
 

MrDollar

Medlem
Tack för bra rapport @fcx
Jag måste hålla med om att skärmen såg väldigt liten ut, annars verkar ju helt klart Air New Zeeland ha en bra produkt i affärsklass!
Stort plus också för fungerande wifi.
 

chazzie

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Jag lyckades bara få in en flygning på strax under 4 timmar med Air New Zealand, som jag var väldigt nöjd med, men kul att se att de levererar på längre sträckor också! Det hade inte varit helt fel att få åka ARN-LHR-LAX-AKL om man ska ned och slåss med orcher någon gång till i framtiden :)
 

Martin Gren

Medlem
Sätet är ganska öppet, så man får finna sig i att det inte är helt privat, men det innebär också att det är helt öppet vid fötterna så man behöver aldrig känna sig instängd

Det är något mer privat i deras 787 om man sitter på "A-platserna". Det sitter nämligen inte någon "vänd mot gången" från andra sidan där då man har 1-1-1 i den kabinen.
 

SNIFF

Medlem
Sidodryckschampagne är väldigt viktigt!

För er som inte vet vad det är följer en kort lektion i vett och etikett:

Tänk Er att Ni närvarar en valfri festmåltid (säg en lättare frukost som nedan) och det helt plötsligt måste skålas i något. Men Ni har druckit upp allt i (alla) glas. Frukta icke, ty Ni har sidodryckschampagne! Ett glas med champagne som alltid är påfyllt och därför aldrig riskerar att ta slut.

Den Snåle tänker givetvis direkt att man kan ha samma champagne i sitt vanliga glas som det glas man har tillägnat sidodryckschampagne. Det går då rakt inte för sig! Det får givetvis inte vara samma champagne som den man har i sin serie med glas. Kom ihåg att det är ju givet att man serverar minst två eller tre olika sorters champagne under en måltid. Här har många flygbolag förbättringspotential!

Nedan digitala fotografi i kvalitet: potatis, förevisar hur det går till.

Sidodryckschampagnen är alltså det glas som står placerat snett ovanför gaffeln längst till vänster. (I detta fall för det fick inte plats till höger, där står nämligen en rejäl snaps.) Den gaffel som avses är det bestick, för den oinvigde, som ligger till vänster om tallriken med paté.

dixi

sP3RKA0HA1Zt3bGn73KTdCH10RcPkSPu5msWwBmhylwoR8-DUC-3PQAFNLf5ML0vp6BH3rDY6OWHpcTj9o6FO8wKcMPl-CTitMdImG5xUYCtwd4csUtJx96ZmrrI2jLlwFGuj6scnnxJ2YCMrw2y5WHidTG6v-zm1FtZr3mKX7PHScbHc4z9F9xVysZBwKEykUVjeCTcHnwvVzHLuxpM_jWKNPJ8FqBN8qVFYxMdkMiTIwtSr96CZkFHw2L13hGBtW-2CTY2nUR2yYv-i8Rk3eQY0UXU_ZDTVFc4r1WjAvPVewl2QhcifBYqrDNQSEkIdCPUDIZitm6AG9XBX5uQ-0GAuBbpEzmR4e6BRxGe-71XExandyAxXNHlMMr9Zx0JPiVACaBTtn-U1sgb6mBQeeAEJjNG4QhgZB_o3Vi-Mx2-2A_4S4NoAnEWhPgCpriZl6O-XJ3COEeBjB8-YGRsvjWuf41kyvvCKD7rqTetpHM2dvt-MkeWWlg5xNFqtdc1hrKOVpFpInw-FEFb9X5FXcvB75tuny_6__P8uvaN1GC4b836v4hg4_S4y3Yyk0a_Gv86pm8g5UIOtmlZZZ11yuo-cBUIR_8GcTFVdCwG1e1pm2hBnW5iVzcaw9W7vkUPioD2FZJi_p4JGKVEF7RmWF4hem3xcHY=w1929-h1446-no
 
Toppen