Senaste nytt

Ersättare till Bank Norwegian

Hej,

Jag och sambon har under några år haft varsitt kort från Bank Norwegian (alltså har vi samlat cashpoints tillsammans). Men, sedan en tid tillbaka har de försämrat sina villkor rejält med halverad bonus, maxbelopp per år osv. så nu känner i alla fall jag att jag vill "flytta". Jag behöver således er hjälp med råd till ersättare.

Jag har kört mitt Bank Norwegian via Curve för att i utlandet och vid köp på internet i andra valutor få ingen/bättre valutaväxlingsavgift. Revolut har jag inte använt än, trots att jag har deras kort, då Norwegian inte ger cashpoints vid top-ups.

Lite bakgrundsinfo:
* Vår gemensamma spend under ett år har jag faktiskt inte stenkoll på, men jag uppskattar den till 250-300k.
* Vi använder korten till samtliga inköp, alltifrån mat till köp på nätet (både i SEK och andra valutor) och i utlandet, och resor.
* Jag har både Curve ("grandfather" black) och Revolut (gratisvarianten). Jag vet att Amex inte stöds av Curve, men kan man köra en top-up på Revolut med Amex och få poäng?
* Vi reser några gånger per år, ofta inom europa men emellanåt längre än så. Hittills har vi varit ganska trogna Norwegian, främst på grund av cashpoints men även att vi är "priskänsliga" (på så sätt att vi inte tycker att det är sexigt att betala 2500:- för en biljett som vi emellanåt kan hitta hos exempelvis Norwegian för 899:).

Några önskemål på kortet/korten jag har är följande:
* Helst ska vi, med varsitt kort, kunna samla poäng tillsammans
* Helst stöd via Curve/Revolut så man slipper saftiga avgifter vid köp i utländsk valuta.

Några kort jag tittat/funderat på är
* Amex Gold
* Amex Platinum
* Samtliga SAS-kort (alla 3 Amex och 2 MC).
* Komplett kreditkort (gillar dock inte gränsen på 2000:- i bonus per år)

Är något (eller några i kombination) av korten ovan vettiga givet informationen jag gett?

Kanske något osammanhängande inlägg, ställ frågor ifall jag varit otydlig.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Sas Amex Premium och SAS Mastercard (den som inte heter premium). Det är standarduppsättning av kort.
Där du kan handla i SEK och amex, använd amex för att få voucher efter 150k spend.
All övrig spend på mastercard (via curve om du vill).

Amex så får man gratis extra kort, har inte koll på de reglerna för mastercardet.
 

inka

Medlem
Gällande SAS MC så kan din partner skaffa ett pointearner kort (extrakort) för 95 kr per år, då kan ni samla poäng tillsammans.
 
Tack för era svar!

Jag har funderat lite på just SAS-korten, och kanske är vår spend för låg för att det ska löna sig? Ska man klämma till med en resa i business utanför Europa är det minst 100 000 poäng. Det känns rätt avlägset för vår del att komma upp i så mycket poäng. Eller missar jag något?
 

palmen

Moderator
Tack för era svar!

Jag har funderat lite på just SAS-korten, och kanske är vår spend för låg för att det ska löna sig? Ska man klämma till med en resa i business utanför Europa är det minst 100 000 poäng. Det känns rätt avlägset för vår del att komma upp i så mycket poäng. Eller missar jag något?
Ja du missar nog en hel del.
När du skaffar amex-kortet får du 12k poäng om du blir värvad (finns tråd för det på forumet).
Sen får du 15p/100sek du gör med kortet och du borde absolut kunna spendera minst 150k av dina utgifter på Amex (ger då 22.500 poäng per år).
Brukar även vara några poäng för signup på mastercard om jag inte kommer ihåg fel. Så bara genom att använda kortet och spendera 150k så har du ca 35k poäng. Det räcker för två personer att resa "gratis" inom Europa.
Tar du sedan och lägger din online shopping via SAS shoppingportal kan du lätt dra in 10-20k poäng där också, lägg till några flyg med SAS och det blir mer poäng. Betala notan för hela sällskapet när ni är ute och be dom swisha pengar osv...

Bjud sedan in 3 vänner till Amex och du får minst 36k poäng till om de väljer samma premium kort som du.
Det är med andra ord inte direkt svårt att komma upp i 100k poäng. När ni haft Amex kortet och fått er första voucher så värar du din sambo och ni får båda 12k poäng till, gå ihop i en sas point pooling grupp och ni får tillgång tillv arandras poäng.

Med lite planerande kan "alla" som fokuserar på eurobonus dra in 50-100k poäng per år utan att göra några "större uppoffringar".
 
Ja du missar nog en hel del.
När du skaffar amex-kortet får du 12k poäng om du blir värvad (finns tråd för det på forumet).
Sen får du 15p/100sek du gör med kortet och du borde absolut kunna spendera minst 150k av dina utgifter på Amex (ger då 22.500 poäng per år).
Brukar även vara några poäng för signup på mastercard om jag inte kommer ihåg fel. Så bara genom att använda kortet och spendera 150k så har du ca 35k poäng. Det räcker för två personer att resa "gratis" inom Europa.
Tar du sedan och lägger din online shopping via SAS shoppingportal kan du lätt dra in 10-20k poäng där också, lägg till några flyg med SAS och det blir mer poäng. Betala notan för hela sällskapet när ni är ute och be dom swisha pengar osv...

Bjud sedan in 3 vänner till Amex och du får minst 36k poäng till om de väljer samma premium kort som du.
Det är med andra ord inte direkt svårt att komma upp i 100k poäng. När ni haft Amex kortet och fått er första voucher så värar du din sambo och ni får båda 12k poäng till, gå ihop i en sas point pooling grupp och ni får tillgång tillv arandras poäng.

Med lite planerande kan "alla" som fokuserar på eurobonus dra in 50-100k poäng per år utan att göra några "större uppoffringar".

Smart. Du ser, jag hade missat en hel del. :)

Några till frågor då:
Hur står sig de "rena" Amex-korten mot SAS motsvarigheter? Och lönar det sig att gå upp till SAS Amex Elite?

Gäller 150k spend per person, eller är det totalt om man kör extrakort också?

Hamnar mina köp och de köp som extrakortsinnehavaren gör på samma faktura, eller är det separerat? Vi gör en hel del privata köp med våra kort - och då vi inte har fullständig gemensam ekonomi (än) så skulle det bli krångligt att få allt på samma faktura och sitta och räkna ut hur mycket var och en ska betala.

Och; kan man köra top-up på Revolut med SAS MC och fortfarande samla poäng?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Smart. Du ser, jag hade missat en hel del. :)

Några till frågor då:
Hur står sig de "rena" Amex-korten mot SAS motsvarigheter? Och lönar det sig att gå upp till SAS Amex Elite?

Gäller 150k spend per person, eller är det totalt om man kör extrakort också?

Hamnar mina köp och de köp som extrakortsinnehavaren gör på samma faktura, eller är det separerat? Vi gör en hel del privata köp med våra kort - och då vi inte har fullständig gemensam ekonomi (än) så skulle det bli krångligt att få allt på samma faktura och sitta och räkna ut hur mycket var och en ska betala.

Och; kan man köra top-up på Revolut med SAS MC och fortfarande samla poäng?
De rena amex korten är bra om du vill ha poängen någon annan stans, och framförallt om du handlar mycket i utländsk valuta då det ger 3x poängen.

Det är er spend tillsammans som räknas.
Men blir separerat på fakturan.

Elite är bara värt det i 3 fall
  1. Om du behöver 20k baspoäng (räknas bara mot status, går inte använda)
  2. Om du har 300k spend och har poäng för att nyttja 2 vouchers
  3. Om du har spend över minst 500k, då kan man börja räkna hem kostnaden för Elite mot de 5p/100kr extra man får.
Ser inte riktigt att ditt resemönster och spendering når upp till detta.

Ja du kan göra topup på Revolut med sas mastercard.
 
Förtydligande gällande fakturan så kommer respektive kort separerat (om man har extrakort) men det är en faktura som ska betalas. Så det kan ju bli lite meck när man har egna och gemensamma saker på samma kort. Tar dock inte många minuter i anspråk varje månad o de är lätt värt det i slutändan.
Som Palmem säger med lite signup bonus o att värva sambon, alltid handla med korten, använda webbportalen etc. så har jag o sambon lyckats skramla ihop runt 320k poäng på 1,5 år så det gick över förväntan. Särskilt när man är ute o reser en del för då går de ju lite pengar. O sitter man med kompisgänget o har en nota på 20k på restaurangen så kan man ju "offra" sig att betala den
 

Hachans

Medlem
De rena amex korten är bra om du vill ha poängen någon annan stans, och framförallt om du handlar mycket i utländsk valuta då det ger 3x poängen.

Det är er spend tillsammans som räknas.
Men blir separerat på fakturan.

Elite är bara värt det i 3 fall
  1. Om du behöver 20k baspoäng (räknas bara mot status, går inte använda)
  2. Om du har 300k spend och har poäng för att nyttja 2 vouchers
  3. Om du har spend över minst 500k, då kan man börja räkna hem kostnaden för Elite mot de 5p/100kr extra man får.
Ser inte riktigt att ditt resemönster och spendering når upp till detta.

Ja du kan göra topup på Revolut med sas mastercard.

Amexkorten är ju oslagbara i termer av flexibilitet, och Både guld och Platinum kommer med en del andra perks som är trevliga. Köpt i utländsk valuta konverterade till SAS-poäng ger väl typ lika bra intjäning som SAS-korten.
 
Toppen