Senaste nytt

Bästa Business Star Alliance, Kanada/ Kalifornien - Sverige

toer00

Medlem
Kära BC:are,

Behöver lite handfasta råd. Jag och min hustru har bokat 2st Eurobonus awards inför nästa sommar.
STO-FRA-YVC (Calgary) med Air Canada, SFO-LIS-ARN. Egentligen ville jag ha LAX (Los Angels) i stället för SFO, men hittade inga business awards med Eurobonus, så jag bokade hemresan fr. SFO med TAP (Air Portugal), i värsta fall får jag addera United LAX-SFO om inget händer.

Avresan är i juli och hemresan i aug 2020. Så nu tänker jag fråga er som flyger mycket dessa sträckor. Smaken är bekant som baken, men låt diskussionen flöda...

Baserad på följande faktorer, vilket Star Alliance bolag skall jag välja (om det dyker upp platser förstås). Gäller bara business inte LH First (om inte något under händer)...

- Bästa säte
- Bästa service
- Bästa mat
- Bästa dryck
- Bästa underhållning (IFE).

Max 2 byten... och inte åt ”fel håll”, min kära hustru är inte flygfantast...
 

fcx

Medlem
Med reservation för smak. Mellan Europa och Västra Nordamerika har du följande Starbolag att välja på. Jag skulle säga att de är alla i "mellanmjölkskategorin" när det gäller Business. Ingen sticker ut speciellt positivt eller speciellt negativt. Subjektivt så skulle jag dela in dem i en plus-och-minuslista enligt nedan.

+:
Austrian
Air New Zeeland
SAS
Singapore Airlines (via Houston)
Turkish

-:
Air Canada
Ethiopian (via Houston)
LOT
Lufthansa
Swiss
TAP
United

Jag skulle inte lägga tid på att byta från ett bolag inom respektive lista till ett annat bolag på samma lista.

Flera av bolagen hamnar på minuslistan eftersom de har kabiner som är gjorda enbart för resenärer som reser i sällskap. Reser man två tillsammans så blir exempelvis Lufthansa och Swiss lite bättre än när man reser själv.

Till Calgary har du nog hittat bästa möjliga resan redan, direktflygfaktorn är svårslagen om man har sällskap.

Hem skulle jag överväga att routa via Chicago om man hittar plats på SAS-flyget till Stockholm. Min erfarenhet är annars att det är lättare att hitta platser från SFO till Europa än från LAX till Europa.
 

toer00

Medlem
Med reservation för smak. Mellan Europa och Västra Nordamerika har du följande Starbolag att välja på. Jag skulle säga att de är alla i "mellanmjölkskategorin" när det gäller Business. Ingen sticker ut speciellt positivt eller speciellt negativt. Subjektivt så skulle jag dela in dem i en plus-och-minuslista enligt nedan.

+:
Austrian
Air New Zeeland
SAS
Singapore Airlines (via Houston)
Turkish

-:
Air Canada
Ethiopian (via Houston)
LOT
Lufthansa
Swiss
TAP
United

Jag skulle inte lägga tid på att byta från ett bolag inom respektive lista till ett annat bolag på samma lista.

Flera av bolagen hamnar på minuslistan eftersom de har kabiner som är gjorda enbart för resenärer som reser i sällskap. Reser man två tillsammans så blir exempelvis Lufthansa och Swiss lite bättre än när man reser själv.

Till Calgary har du nog hittat bästa möjliga resan redan, direktflygfaktorn är svårslagen om man har sällskap.

Hem skulle jag överväga att routa via Chicago om man hittar plats på SAS-flyget till Stockholm. Min erfarenhet är annars att det är lättare att hitta platser från SFO till Europa än från LAX till Europa.

Hur är det med United Polaris (Äkta Polaris)... och som sagt vi är 2.. ;-)
Austrian, har läst mycket positivt om deras mat/dryck... Men hur är sätet och IFE?
 
Last edited:

fcx

Medlem
Sorry lite off topic, men skulle du kunna skriva några rader om din flight med nedan bolag till LAX?
Har du några bilder? Eller du kanske postat det i någon annan tråd som jag missat?

Minns inte om jag har postat om det, ska leta fram bilder nästa vecka och skriva något kort annars. Det var en väldigt bra upplevelse kan jag sammanfatta med.

Hur är det med United Polaris (Äkta Polaris)... och som sagt vi är 2.. ;-)
Austrian, har läst mycket positivt om deras mat/dryck... Men hur är sätet och IFE?

Jag har tyvärr aldrig provat äkta Polaris, så andra får uttala sig där.

Austrian har samma säte som SAS, jag respekterar att många gillar det men själv tycker jag att det är ett av de sämsta moderna businessätena. Såvitt jag minns så är det samma IFE som SAS, men med mer innehåll.
 

Kimmen00

Medlem
Håller inte med personligen att Lufthansa skall på minuslistan. De håller bra nivå tycker jag, bättre än SAS C på allt tycker jag, lika "bra" mat, bättre stol, bättre IFE (mer utbud om inte annat) och framförallt jämnare service, alltid korrekt och bra.

SAS, LH, Swiss och Austrian tycker jag alla är "bra" till USA.
United skulle jag undvika, har inge bra erfarenheter på long haul med dem. (förutom Narita-Guam som var riktigt bra men det var ju inte "long haul" i en wide body).

TAP, LOT och Air Canada kan jag inte uttala mig om.
 

Senator

Moderator
Jag tror att nummer ett så skall trådskaparen hålla nere förväntningarna att han kan välja och vraka i alternativ, särskilt under högsäsong. Jag skulle fokusera på att komma till min destination, runt de datum som är aktuella på bästa möjliga sätt.

United Polaris
Har testat detta ombord en B77W mellan EWR-FRA. Sov från vi kom upp i luften tills vi landade, ett bra täcken. Mat och dryck sämre nu än precis efter förvärvet av Continental, men jag uppskattar dock den rustika enkelheten i maten. Ofta smakrik men enkel. Åkt ett antal dagsresor med UA69 från ARN som har varit helt ok.

Air Canada Business
Jag har bara åkt ensam här, och tror det är lite utmanande om man vill åka två och prata hela vägen :) Testat B787-9, B777LR, B77W, A330 till/från YYZ. Två gånger YYZ-MUC senaste 12 månader och det var gonatt vid avgång. Som United, enkel och rustik mat. Helt ok.

Lufthansa Business
Åker jag bara dagtid. Undviker jag på nattflyg. "Nya" restaurangkonceptet har lyft produkten. Skall åka FRA-DEN om några veckor dagsresa.

Austrian Business
Alltid trevlig på dagflight. Mat och dryck håller hög klass. Fått bättre mat på Austrian i Business än jag har fått ombord Lufthansa First.

Swiss Business
Stabilt, men lite som att titta på målningen när den torkar. Sover himla gott på plats 4A.

Brussels Airlines
Nya produkten ser bra ut. Jag drog en nitlott senast eftersom det var en "hand-me-down" A330 från Singapore Airlines med regional Business Class som inte hade ändrats än. Men den nya hårdvaran ser bra ut. Sen att resa från BMA om man bor i stan eller söder om stan är värt mycket i mitt tycke. Mat ok, dryck bra. Särskilt öl var imponerande.

SAS Business
När det är bra, så är det världsklass: från stol, personal och mat & dryck. Men undrar alltid vilket SAS är det som dyker upp.

Jag är mer selektiv på nattresan: då skulle jag överraskande nog välja Air Canada eller United Polaris över Swiss, Lufthansa, Austrian, Brussels eller SAS. En annan "nackdel" i mitt tycke med SAS är att EWR/ORD-ARN landar innan 07.30. Jag tycker det är jobbigt att hålla mig vaken hela dagen då.
 

toer00

Medlem
Jag hade faktisk tur och lycades få 2st platser ARN-FRA-CALGARY på just den dag jag ville i juli. Lufthansa plus Air Canada Business. Bokade via SAS nya on-line verktyg.

Hemresan däremot, där fick jag inte från LAX men däremot från SFO via LIS med TAP (Air Portugal)... Kanske inte helt optimalt då jag tvingas att förlita mig på att United (UA) öppnar upp LAX-SFO, i värsta fall får jag köpa en enkel med UA, LAX-SFO, men det kan jag leva med...

Så egentligen är jag ganska nöjd nu och med de svar jag fått. Men har jag flyt och det öppnas awards med SAS direkt fr. LAX alt. SFO då byuter jag nog... ;-)
 
Toppen