Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Har en voucher som går ut den siste och pga tillökning kommer vi inte komma iväg på någon longhaul för den, så fundera på vad man kan göra för roligt om man tar med en kompis med fokus på dryck å flyga.

Kan man t.ex. boka CPH-ARN-OSL-FRA-OSL-ARN-CPH som en Europa award för 30k.

Eller någon annan som har förslag på vad man skall göra när man enbart har möjlighet till en natt borta med fokus flyg, lounge och dryck
Oklart vad de tillämpar för regler i Europa men kan tänka mig att följande borde kunna fungera.

CPH-LHR-ZRH-BCN
Då får ni mikkeller loungen i Köpenhamn, star alliance loungerna i London, Swiss Senator i E piren (med tillräckligt långt byte). I Barcelona tar ni ett rum mitt i stan och käkar tapas och dricker GT. Hur ni flyger hem sen beror väl på vilken form ni tror att ni är i, men BCN-ZRH-CPH borde fungera ok som återställare.
 
Har just nu följande bokning.

GOT-ARN-SIN-DPS-IST-GOT
Utresa med SAS Plus och SQ Business och hemresa med TK Business.
Men är lite sugen på att få testa First för första gången.
Har endast flugit med SAS Business.
Så frågan är om ni tycker det är värt att försöka boka om utresan till CPH-SIN i first med SQ eller ev FRA-SIN med LH?
Ser på expertflyer att det finns 2 platser just nu på SQ lediga.
LH vet jag ej med platser.
Har ca 150k eurobonuspoäng och 2 bokningar i SAS Business.
Borde jag testa A350 i business eller satsa på first?

Stort tack till BC! Hade aldrig kunnat flyga så gött utan er!
 

squeezen

Medlem
Har just nu följande bokning.

GOT-ARN-SIN-DPS-IST-GOT
Utresa med SAS Plus och SQ Business och hemresa med TK Business.
Men är lite sugen på att få testa First för första gången.
Har endast flugit med SAS Business.
Så frågan är om ni tycker det är värt att försöka boka om utresan till CPH-SIN i first med SQ eller ev FRA-SIN med LH?
Ser på expertflyer att det finns 2 platser just nu på SQ lediga.
LH vet jag ej med platser.
Har ca 150k eurobonuspoäng och 2 bokningar i SAS Business.
Borde jag testa A350 i business eller satsa på first?

Stort tack till BC! Hade aldrig kunnat flyga så gött utan er!
Gällande SQ first. När du ser två platser menar du F2 då? Isf betyder nog tyvärr 0 bonusplatser. Men kan ju alltid ringa.
Tidigare var riktlinjen baserad på samlad data att F3 betydde 1 plats till award och F4 va två platser.

Man kan ju vrida och vända lite på argumentet för och emot att ändra men har du endast testat SAS business och dess lounger så kan det ju vara upplevelse i sig att testa andra i bättre business. Med det sagt och med tanke på SQ tar bort first från CPH så minskar ju möjligheterna drastiskt att ens kunna testa first med Singapore air så därav kan jag nog personligen tycka det vore värt att få till first med dem om det är möjligt och du ändå har poäng så det räcker och blir över.

Edit: FRA-SIN är en av de svåraste rutterna få till first med LH på då beläggning är hög. Men drt händer från time to time. Men den lär väl finnas kvar så kan du få till SQ, satsa på det.
 
Gällande SQ first. När du ser två platser menar du F2 då? Isf betyder nog tyvärr 0 bonusplatser. Men kan ju alltid ringa.
Tidigare var riktlinjen baserad på samlad data att F3 betydde 1 plats till award och F4 va två platser.

Man kan ju vrida och vända lite på argumentet för och emot att ändra men har du endast testat SAS business och dess lounger så kan det ju vara upplevelse i sig att testa andra i bättre business. Med det sagt och med tanke på SQ tar bort first från CPH så minskar ju möjligheterna drastiskt att ens kunna testa first med Singapore air så därav kan jag nog personligen tycka det vore värt att få till first med dem om det är möjligt och du ändå har poäng så det räcker och blir över.

Edit: FRA-SIN är en av de svåraste rutterna få till first med LH på då beläggning är hög. Men drt händer från time to time. Men den lär väl finnas kvar så kan du få till SQ, satsa på det.

Jag ser 2 lediga mittensäten på seatmapen i first. Släpps dom inte som bonusplatser om dom inte blir sålda kort inpå flighten? Släpps inte både SQ och LH first kort inpå? Dvs 14 dagar och lägre?
Jag tänker att om möjligheten finns så bokar jag om eftersom man inte vet riktigt hur svårt det blir i framtiden!?
Skall tilläggas att vi är 2 personer som reser med.
 

gneken

Medlem
Jag ser 2 lediga mittensäten på seatmapen i first. Släpps dom inte som bonusplatser om dom inte blir sålda kort inpå flighten? Släpps inte både SQ och LH first kort inpå? Dvs 14 dagar och lägre?
Jag tänker att om möjligheten finns så bokar jag om eftersom man inte vet riktigt hur svårt det blir i framtiden!?
Skall tilläggas att vi är 2 personer som reser med.
SQ släpper deras first väldigt tidigt på CPH<->SIN, bokade ungefär 300 dagar innan när jag flög de.
 

squeezen

Medlem
Jag ser 2 lediga mittensäten på seatmapen i first. Släpps dom inte som bonusplatser om dom inte blir sålda kort inpå flighten? Släpps inte både SQ och LH first kort inpå? Dvs 14 dagar och lägre?
Jag tänker att om möjligheten finns så bokar jag om eftersom man inte vet riktigt hur svårt det blir i framtiden!?
Skall tilläggas att vi är 2 personer som reser med.
Som @gneken säger släpper SQ oerhört tidigt. Ett år innan ca.
De är inte så angelägna att fylla kabinen att de släpper på två awards till bara för att det finns lediga säten.

Sedan behöver lediga säten i en seatmap inte betyda att det faktiskt finns platser. Dessa kan vara vara sålda bara det att folk inte seatat sig (valt plats) vissa gör det först i check-in.
Med det sagt så kan de ju teoretiskt välja att släppa mer awards närmare. Du får väl ringa in titt som tätt och kolla. Chanserna minskade avsevärt med tanke på Ni är två. Så se det som en ren bonus i så fall, och tveka inte göra det om det går
 

Westerberg

Medlem
Hej, precis fått min första voucher! Sambon och jag tänkte försöka göra en roadtrip på USAs västkust under nästa sommar. Men hittar inte många utflygningar från Sverige till västkusten i juli/augusti. Är jag för sent ute för SAS biljetter och för tidig för andra Star Alliance bolag? Eller är vi för helt enkelt för sent ute?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-08-09 kl. 22.23.20.png
    Skärmavbild 2019-08-09 kl. 22.23.20.png
    149,6 KB · Visningar: 185

danielhog

Medlem
Hej, precis fått min första voucher! Sambon och jag tänkte försöka göra en roadtrip på USAs västkust under nästa sommar. Men hittar inte många utflygningar från Sverige till västkusten i juli/augusti. Är jag för sent ute för SAS biljetter och för tidig för andra Star Alliance bolag? Eller är vi för helt enkelt för sent ute?
Jag använder inte award fares men det finns en hel del resor. Det kan vara så att connections inte finns i samma kabinklass etc. rekommenderar dig att söka mer specifikt och ben för ben. Börja med det långa och sedan försöka hitta passande connections.

Senast igår hjälpte jag en kompis Arlanda - San Diego där det inte kom upp någon resa hela vägen genom att flyga business till LA och ekonomi sista benet.
 

fcx

Medlem
Hej, precis fått min första voucher! Sambon och jag tänkte försöka göra en roadtrip på USAs västkust under nästa sommar. Men hittar inte många utflygningar från Sverige till västkusten i juli/augusti. Är jag för sent ute för SAS biljetter och för tidig för andra Star Alliance bolag? Eller är vi för helt enkelt för sent ute?

Snarare för tidigt ute. SAS släpper biljetter 330 dagar i förväg, så det senaste som går att boka idag är i början av juli.
 
Toppen