Senaste nytt

Semi-live Bali/Osaka

nina1417

Medlem
Nu har vi precis kommit fram till DPS, jag tänkte nu beskriva lite av vår upplevelse från flighten SQ946 med B787-10. Det är första gången jag flyger med B787-10, och mitt första intryck var att business kabinen kändes väldigt klaustrofobisk och trång, men ganska modern och fin, såsom det redan har konstaterats av andra här på forumet. Vi hade mittenplatserna och vi upplevde det som att fönsterplatserna ger mer utrymme. Vi hade förbeställt från ”Book the Cook” menyn. Jag valde oxfilén och aruba1 entrecote. Min biff var lite för ”well done”, den tillhörande spenaten och potatispurén var inget vidare. Entrecoten var bättre, samt tillbehör. Även vi kan rapportera att maten serverades före alla andra. Däremot kom vinet betydligt senare, vilket naturligtvis känns märkligt. När väl vinerna serverades, var de över förväntan. Vi tog en Chardonnay och en Shiraz. Sammantaget var servicenivån bra, men kanske inte över förväntan. När vi väl kommer fram till immigration är det sjukt lång kö troligen har vi hamnat mitt i högsäsongen.

Bilder kommer inom kort..när jag har bättre internetförbindelse
 

nina1417

Medlem
e09724f1255bec89722a5efb8f538a5e.jpg

SQ Business kabinen på B787-10
21ae02b3815410fc8a93c3ed971b011f.jpg

Meny ombord
3cd2f27bffb23662c2d90444741b1781.jpg

Oxfilé
cb601e90a6e16e7dd8c620675401d47b.jpg

Entrecote
 

nina1417

Medlem
Singapore Sling på Raffles har jag provat ett par ggr och fick aldrig någon wow-upplevelse. Tror att det är ganska turistigt. Det finns nog bättre ställen att njuta av Singapore Sling än på Raffles.

Härligt att ni får så mycket Dompan på denna resa!

Själv har jag inte upplevt Raffles. Vi läste om att Long bar är nyrenoverad och öppnades nu den 1/8. Såklart kan man se det som en turistfälla, men jag hade ett trevligt besök där och tyckte drinken var ganska god...det blev en del nötskal på golvet kan tillägga att priset för en Singapore Sling var saftigt, ca 230kr!!
 

nina1417

Medlem
En liten uppdatering på vad som hänt sedan sist. Eftersom vi landade på DPS ganska sent på kvällen valde vi att övernatta första natten på flygplatshotellet Hilton Garden Inn, vilket visade vara en utmärkt idé. Dessutom behövs stays för att bibehålla HHD Dagen efter begav vi oss med taxi till Ubud, som ligger ca 2tim bilfärd från HGI. Blev en BlueBird för ca 200 SEK. Allt funkade mycket smidigt med både beställning och betalning som sker automatiskt från kreditkortet. Väl framme checkade vi in på vackra Komaneka Tanggayuda som ligger strax norr om Ubud. Ett fantastiskt bemötande och en strålande service. En natt kostar ca 2500kr och i priset ingår frukost samt afternoon tea. Hotellet är belägget mitt i en djungel med vacker infinity pool. Rummet är ganska stort med egen uteplats (insynsskyddad). Stort badrum med separat dusch samt badkar nedsänkt i golvet vilket kändes lite speciellt. Utöver det erbjuds badrock men också var sin kimono. Hotellet riktar sig främst mot par, men uppenbarligen har flera barnfamiljer ändå hittat hit.
Hotellet, som många andra, erbjuder särskild jacuzzi som är ganska stor. Det ytterligare en mindre pool, ej infinity. Här finns också en spa anläggning där man fritt har åtkomst till ångbastu, steam shower och en mindre jacuzzi. I morgon beger vi oss till Nusa Dua för incheckning på Conrad Bali. Tydligen får varken BlueBird, Uber eller Grab hämta upp i Ubud området. Så det lär nog bli hotellets transport för ca 500kr om nu ingen annan på BC har tips på transport från Ubud.

70de2d5a97657ac563f17673d69fd187.jpg

B787-10 mellan SIN-DPS
1f543e8aaf01f4acf7002bf6381a695e.jpg

Möttes av denna figur på flygplatsen
8221e21fc384b8230761de575a918dd3.jpg

Hilton Garden Inn strax efter frukost som var helt OK. Dock mycket folk.
b4e08a44272e10444a638de4f49e60d7.jpg

Ingen uppgradering men en liten björn som välkomnar oss!
8bde4a33e471174457a943a97acb9187.jpg

Framme på Komaneka Tanggayuda där vi blev erbjudna svala och väldoftande handdukar samt färskpressad hälsojuice.
b569514b17b3af3b18cd8f567df52c95.jpg

Sedan var det dags för en Balinesisk ritual. Kändes lite annorlunda. Hela incheckningsproceduren gick nog på 30-40 min.

Här kommer lite bilder på rummet och anläggningen.
20a7506a65492b7b44e8a6a87dfeba1e.jpg

96895b12508d22aed6e9a1beb8371781.jpg

b095d277654bd0480ec7808aa662a710.jpg

7ca11947830dc16875f94b3618f5a31f.jpg

a4e45f3009554456f2b77015f85bee6a.jpg

21d2f560b3874bb1969167c1838ea51a.jpg
 

nina1417

Medlem
Då har vi lämnat Komaneka Tanggayuda där tre personer från Front Desk vinkade av oss. Vi fick med oss kakor i fina små askar som gåva. Transporten till Nusa Dua var oklar igår, men sent igår kväll fick vi tag på lokal snubbe som kunde köra oss till Conrad Bali för 400k IDR. Hotellet ville ha 750k. Inte för att vi är snåla, men det känns onödigt att betala nästan dubbelt så mycket än på den öppna marknaden. Tror att vi hade kunnat pruta ner till 300-350k, men vi orkade helt enkelt inte. Generellt sätt är vi supernöjda med Komaneka. Den enda anmärkningen är att det fanns för få eluttag på rummet, men det är nog ett i-lands problem.
Nu är vi i varje fall incheckade på Conrad Bali. Hela receptionsområdet är stängt och receptionen är temporärt flyttad en bit bort. Vi valde att inte gå upp till rummet eftersom det var en timme kvar av cocktail hour i executive loungen. Självklart prioriteras goda drinkar

På tisdag flyger vi vidare mot TPE med EvaAir. BR256 verkar så gott som varje dag vara försenad. Vi får se hur det blir på tisdag! Här är några fler bilder från Komaneka och Conrad Bali:
51438e9bc73a0614d46ff77a71880b5f.jpg


f8b0c04273d1678c6f2054a0e103e8ed.jpg

9c121772df01e626ac48e837e9edfcf6.jpg

12af5def6e664e609c7f1c2357a4a623.jpg

982e028e06d49158c0cd6a6c4088b411.jpg
596c037010857bb15ac9e8546b421bd0.jpg

b82f0a64ae1313fd64517922f7e197df.jpg
 
Last edited:

nina1417

Medlem
Vi sitter just nu på Denpasars flygplats. Nästa flight blir med en LCC Lion Air mot CGK. Har insett att vi inte har redovisat hur vi flyger. Vi har tre bokningar som dessvärre inte är lika vassa som palmens och något ändrade än det vi hade bestämt oss från början.

Bokning 1 Award:
CPH-SIN - SQ351 - B777-300ER First
SIN-DPS - SQ946 - B787-10 Business

KIX-BKK - TG623 - A380 First
BKK-SIN - SQ979 - A330 Business
SIN-CPH - SQ352 - B777-300ER First

Bokning 2 Revenue:
DPS-CGK - B737-900 Economy

Bokning 3 Award:
CGK-BKK - TG436 - B787-8 Business
BKK-KIX - TG622 - A380 Business

Bokning tre blev en last-minute change och genomfördes en halvtimme innan Tallin skulle stänga igår. Anledningen till vår ändring var att vi ville komma fram direkt till Osaka för att få mer tid att uppleva staden. Den ursprungliga bokningen var DPS-TPE-FUK som sedermera ändrades till DPS-TPE-NGO. I fredags släppte EvaAir Business platser mellan TPE-KIX. Vi kände till fenomenet att EvaAir brukar släppa business platser fem dagar före. Vi ringde på en gång till Tallin där agenten sa att de måste skicka en begäran till EvaAir för att få segmenten unmarried. Under måndagen får vi kontakt med Tallin igen. Trots att det fanns awardplatser kvar med BR mellan TPE-KIX och trots att Tallin lyckades få segementen TPE-NGO unmarried, gick det ändå inte att lägga till flighten TPE-KIX. Även managern i Tallin blev involverad. Självklart gick det att boka TPE-KIX som en separat bokning. Det som känns märkligt är, att för tre veckor sedan, lyckades managern göra flighten TPE-FUK unmarried med hjälp av EvaAir och sedan lägga på TPE-NGO, men samma procedur funkade inte igår. Computer says No. Det ledde till att vi bestämde oss för att flyga CGK-BKK-KIX och köpte därför till en revenue biljett med Lion Air mellan DPS-CGK. Nog om det. Vi återkommer med recensioner av våra flighter efterhand och ska försöka så gott vi kan följa Tontons anvisningar

dab2bc9c645f1cc4caed3ffe6862a239.jpg

En B737-900ER som ska ta oss från DPS till CGK. Återkommer med en kort rapport lite senare.

Vill också ge er en kort resumé av vår upplevelse på Conrad Bali. Finns nog en uppsjö med rapporter från CB, men här kommer våra personliga och vi hoppas att ni inte blir alltför uttråkade

Vi besökte CB förra året vid ungefär samma tidpunkt. Då pågick en omfattande renovering. Nu verkar den största delen av renoveringen vara färdig. Det pågår dock forfarande renovering fast i en mindre skala. Anläggningen erbjuder flera poolområden där flera rum har direktaccess. Den stora poolen är öppen för alla, även för barn. Intill lounge delen finns en pool med fina solsängar som endast tillåter barn över 12år, så möjligheten finns till lite lugnare plats för vuxna och par. All personal är vänliga och hjälpsamma, de serverar kalla, väldoftande handdukar och dricksvatten vid solbäddarna. Det känns lyxigt och man känner sig väl omhändertagen. Vårt rum, som blev uppgraderad till den nyrenoverade delen var fräscht, hade ett fint badrum med både dusch och badkar med fönster mot sovrum. Vi fick även fin utsikt över det stora poolområdet och havet.

77b0978ec067f643534a2dc4354c799e.jpg

Twin bed som blev en super king bed!

c420c7eb0b90363802132bc434e9ea21.jpg

Badrum

488d47ca9f4dc86696ca8e16a404946e.jpg


d3859c69b6de3fdde11a07a1a3164220.jpg

Utsikt från mini-balkongen

Frukost kan man välja att inta på två olika ställen. Vid det stora poolområdet finns restaurang där den stora frukosten serveras. Här var det mycket folk redan vid 8.30 och dessutom högljutt och stökigt. Vi valde därför att under vår vistelse inta frukosten vid den lilla poolen där även loungen är belägen. Det är betydligt färre gäster där och en lugnare miljö att sitta i. Frukosten erbjuder buffé, men ger även möjlighet att beställa från en särskild frukostmeny. Allt vi provade var vällagat, smakade utmärkt och var fint upplagt. Som HHD har vi också haft förmånen att avnjuta afternoon tea och cocktail hours. Efter att ha provat en del andra hotell med lounger, så är nog Conrad Bali en av de bättre. På afternoon tea erbjuds ett eget fint kakfat med tre olika nivåer av sandwich och diverse kakor. Det går även bra att beställa olika sorters fruktdrinkar och milkshakes. Såklart finns olika smaker/varianter av te och kaffe. Under cocktail hours dukas en buffé upp med olika sorters sushi, dumpling, snacks m.m. Menyn som man beställer ifrån erbjuder flera sorters cocktails, softdrinks, vin och lite annat. Drinkarna serverades i fina passande cocktailglas

4f2033da3cb22f01342968e4ad474f2d.jpg

French Toast på morgonen

99e13fd64a36bb37bff906265df2d168.jpg

Jag tog japansk variant på frukost

Under vistelsen hann vi prova två restauranger på anläggningen. Den ena ligger intill stranden och har olika rumsavdelningar som är inglasade med utsikt över havet. Menyn är både japansk och europeisk med bland annat bra utbud av skaldjur som vi fastnade för. Det blev en ”mixed seafood grill”, bestående av ett fat med grillade havsräkor, hummer, musslor och fisk. Det smakade fantastiskt och samtliga skaldjur var perfekt tillagade. Den andra restaurangen vi hann prova var japansk. Restaurangen heter RIN. Här blev det deras ”Sashimi” som utmärkt på alla sätt och vis.

4431ada63a0bf0985e8b5ef155484ee6.jpg

Poolen för vuxna och barn över 12 år. Liten oas om man vill ha lite lugnt omkring sig

d44347de8905b588a4765bef3201fee3.jpg

Afternoon Tea

0d5f79659138ff22e52de6aa55dd20f2.jpg

Laddning av käk i loungen på kvällen

d1b98ca6b29d387d2f82f3b2c5c4ed23.jpg

Och förstås Mojito och vin till maten

ad7ccdfb7471118a76ca0775d8d566b6.jpg

Sashimi på resturang RIN. Mums
 
Last edited:

nina1417

Medlem
DPS - CGK Lion Air B737-900ER ECO

Vi hade inga som helst förväntningar på denna LCC, men kul att få testa B737-900ER. Vi kunde checka-in på webben och fick våra boardingkort enkelt i mobilen. Väskan checkades in på flygplatsen över disk. Nästan ingen kö och check-in proceduren blev överstökad på 2-3 minuter. Boarding började en halvtimme före avgång. Trots det, kom vi iväg ca 20 min sent från DPS pga av mycket trafik. Vi fick inte så mycket upplevelse av cabin crew, inte mer än när vi boardade planet. De log och var vänliga. Kändes nog att de gav något mer leende än flera andra europeiska bolag. Diverse mat och dryck såldes, men vi avstod. Vi landade ca 15 min efter utsatt tid i Jakarta och hamnade på terminal 1 inrikes. Nästa flight var från terminal 3 international, vilket nog tog oss en hel timme att förflytta sig dit. Därefter blev det check-in igen, security samt passkontroll. Även det tog en hel timme. Alltså totalt två timmar och vi är definitivt inte långsamma Bra alltså att ha god marginal när man chansar med två separata PNR’er.

8fc17e32a2d8e71631ad3a43d49b0bc9.jpg

Känns alltid trevligt att boarda ett plan direkt från plattan. Man får en mäktig känsla på något sätt.

eab2dcf2663d29b0eb702756e504d376.jpg

B737-900 är klart längre än 800:an

650e5bb0fc17ad9123b2303dfdae2585.jpg

Invändigt var planet ganska slitet. Bilden visar vad vi såg från våra säten 7E och 7F

7c8c677a90c181a47426ba7a0667d9e8.jpg

Färgerna på motorn påminner lite om vår kära SAS

ba0579996d828b46c2740a2f7c945c3b.jpg

Tur att flighten enbart var 1,5 timme. Kan tillägga att ingen av oss är längre än 175cm eller var det så man flög long-haul i många år innan BC tiden
 
Last edited:

nina1417

Medlem
CGK - BKK Thai Airways TG436 B787-8 Business
När vi väl kom airside på terminal 3 återstod 30 min till boarding. Blev ett kort besök i Saphire/Plaza loungen som Thai använder för sina business pax.

6e240fd76e2aebc31073a355362796e1.jpg


a63465960c00fbed173625a74dad433d.jpg


Loungen är liten och erbjuder live-cooking där man kunde välja på tre rätter. Beställde även ett glas vin från baren. Chicken Tepanyaki smakade väl.

b2e5bf161cd66c5f5db16af3f5d1b970.jpg


7397e8ae163a884c8647831d3715489c.jpg


Sedan var det dags att bege sig till boarding. Lång kö för eco pax. Biz kön tom och det är ju en fantastisk förmån att bara glida in. Förr i tiden visste man ju inget annat än economy. Så då kan jag passa på och tacka att BC finns och att många snälla själar här delar med sig hur man kan utveckla sitt resande till en upplevelse istället för en plåga faktumet är att det är en gigantiskt skillnad mellan economy och business och det behöver dessutom inte bli dyrare i slutändan.

B787-8 hade den gamla konfigurationen 2-2-2. Kabinen känns öppen och jag gillade både den luftiga miljön och särskilt sätena som framför allt passar utmärkt för par. Däremot kan jag förstå att det är ett sämre alternativ för ensamresande. Det är ju lite bökigt att behöva kliva över någon annans ben för att komma ut om man nu inte har en gångplats. Cabin Crew var mycket vänliga och kom förbi med pre-departure drink - vatten, isté och apelsinjuice erbjöds. Jag frågade om vi istället kunde få champagne. Det var inga problem. Champagnen kom efter någon minut. Efter en stund kom flygvärdinnan med flaskan igen och fyllde på våra glas. Det är nu livet är som allra bäst - man sitter bekvämt, väntar på avgång, får glaset påfyllt och bara njuter. Under hela flighten var flygvärdinnan förbi varannan minut för att titta till, kändes väldigt lyxigt och omhändertagande.

090024ed92e0977503ecb94d8466a96a.jpg


abb0b06324198255e5325f1b1effe67e.jpg


ed4ee57d8a14ebb582f9ddbcd4ce77a8.jpg


4f4277a71f9a150b685910db0b9943d8.jpg


5e1903f1591c8c264a6fa0b1f54bc57f.jpg


85a05045274211a69715cd023014a13c.jpg


Huvudrätten var så där för min del medan aruba1 tyckte att den smakade bra

06b0351e0c4970b86a362f648780a1d6.jpg


Ostbricka med lite portvin

441376e03d40ba94401dbc8723ad1259.jpg


Thailands efterrätt som var så där.
Återkommer med en recension från BKK-KIX.
 
Last edited:

nina1417

Medlem
BKK - KIX Thai Airways TG622 A380 Business

Då var det dags att sammanfatta flighten från BKK till KIX. Efter att ha anlänt ca 22:00 till BKK bestämde vi oss att gå till Thai Loungen och vila, men precis som vi befarade var loungen överfull. Sannolikt pga av många flighter mot Europa runt midnatt. Vår avgång skulle lyfta kl.23:59, men flyttades fram till 01:10. Vid ca 00:30 begav vi oss mot vår gate. Ingen kö men många passagerare som satt och väntade. Där blev vi som business pax hänvisade till främre delen av boardingområdet där det fanns lediga platser :) ca kl 01 var det dags för att komma ombord. När vi kom fram till planet noterade jag att CC redan hade börjar ladda upp med två flaskor Veuve Clicquot!

8ee514dd1b9a5674518ad6a8839c40b0.jpg


För vår del blev det var sitt glas champagne som pre-departure drink. Vi noterade att ingen mat planerades att serveras efter take-off. Det gick dock fint att beställa om man ville. Vår strategi var ändå att sova. När vi väl kom upp i luften kom cc förbi och frågade om vilken frukost man önskade. Sedan var det dags att krypa ner och försöka sova så mycket som möjligt av flighten.

b234896e1fe08eca53bd7eae1d2d8393.jpg


0b92f4a78b961fe64d23164ce3b6d610.jpg


5af718545a7eff88725f4304625a0c84.jpg


Jag tog den Thailändska varianten till frukost som smakade bra. Efter frukost var det dags att landa.

b13e0320cff3c516232bfef4a0482eee.jpg
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Även jag tänkte bidra med lite info och rapportering från vår resa. Idag har vi följande flighter:

KIX-BKK TG623 Thai First
BKK-SIN SQ979 Business
SIN-CPH SQ352 First

Igår från ca kl.16 stänges all flygtrafik av till/från Osaka pga tyfonen Krosa

d356347d45ef30d298db00b4fd52d2cf.jpg


Vi blev något oroliga då vår flight TG623 mellan KIX-BKK skulle bli inställd, men såg nu på morgonen att TG622 lyfte från BKK som planerat fast en timme senare och landade ca 42 min efter tidtabell. Därmed kunde vi andas ut och istället se fram emot våra flighter :)

Just nu är vi på väg med Nankai tåget mot flygplatsen. Vad vi förstår har Thai ingen särskild lounge för sina First resenärer. Vi får se och återrapportera vad som erbjuds.

Kan också meddela att Nina1417 återkommer med en rapport från vår vistelse i Osaka.
 
Last edited:
Toppen