Senaste nytt

Resor med öl

srg

Medlem
Uppvärmning inför internationales berliner bierfestival som börjar imorgon.
c47b9c4096ae8ca6513cda0dcad67442.jpg
f3fe90a7d3c77fdf1a69b49047ca9dae.jpg
 

Valley

Medlem
IMG_3072.JPG

Inte riktigt förknippad med resa. Men passade på när det låg några å väntade i hyllan.

Sen när är det 50/50 körsbär/fläder i en Kriek....
Vilken tunn sak :mad:
Aldrig mera Timmermans
 
  • Gilla
Reactions: pep

srg

Medlem
Ännu ett år på International Berlin Beer Festival, den tredje i rad för mig och 23e i ordningen totalt. Festivalen hålls första helgen i augusti och håller till längst med Karl-Marx-Allee mellan U-stationerna Strausberger Platz och Frankfurter Tor. Västgående filen av Karl-Marx-Allee spärras av och runt 350 bryggerier ställer upp på rad längst en 2km lång del av gångstråket vid paradgatan.
IMG_20190802_132817.jpg


Årets glas:
IMG_20190802_142703.jpg


TV-tornet på Alexanderplatz åt ena hållet:
IMG_20190802_153215.jpg


Primärt är det tysk lager och pilsner som gäller, men det finns en del annat också som en del belgiskt, en hel del körsbärsöl och diverse andra frukter t.ex.:
IMG_20190802_174932.jpg


Här har man bryggt ett tag, från 1050 resp. 1040. Det blev ett tag sittandes bredvid Weltenburger och Stiegl tältet:
IMG_20190803_132633.jpg


IMG_20190802_211029.jpg


result_1564831699522.jpg


De flesta bryggerier har bara med sig en liten vagn på några kvm:
IMG_20190802_153321.jpg


Medans vissa tar med sig ett öltält. Här pågående ompa-ompa i Spaten-Löwenbräu-tältet:
IMG_20190803_124725.jpg


Väldigt fin inramning längst med Karl-Marx-Allee:
IMG_20190802_153717.jpg

IMG_20190803_152136.jpg


Dricker man måste man även äta och det finns åtskilliga stånd med mat i form av currywurst, sillmackor, helgrillad spädgris, vitlöksgröd med div pålägg, pommes, champignoner med ost, och korv. Allt man behöver för att dricka mycket öl!
IMG_20190803_145128.jpg


Ostbröd:
IMG_20190802_152110.jpg


Tre års uppsättningar... får se om det blir ett till glas nästa år!
IMG_20190806_123420.jpg



Överlag härlig festival i år igen och Berlin är ju en fantastisk öl-stad i övrigt. Ett minus med festivalen kan vara att då den är utomhus så kan den vara väderkänslig... nu har det varit bra väder senaste åren även om det drog in en timmes regnväder första dagen iår, då får man hoppas att man hamnade under taket på ett bra bryggeri :)
IMG_20190802_162718.jpg
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ännu ett år på International Berlin Beer Festival, den tredje i rad för mig och 23e i ordningen totalt. Festivalen hålls första helgen i augusti och håller till längst med Karl-Marx-Allee mellan U-stationerna Strausberger Platz och Frankfurter Tor. Västgående filen av Karl-Marx-Allee spärras av och runt 350 bryggerier ställer upp på rad längst en 2km lång del av gångstråket vid paradgatan.
Visa bifogad bild 95702

Årets glas:
Visa bifogad bild 95703

TV-tornet på Alexanderplatz åt ena hållet:
Visa bifogad bild 95704

Primärt är det tysk lager och pilsner som gäller, men det finns en del annat också som en del belgiskt, en hel del körsbärsöl och diverse andra frukter t.ex.:
Visa bifogad bild 95705

Här har man bryggt ett tag, från 1050 resp. 1040. Det blev ett tag sittandes bredvid Weltenburger och Stiegl tältet:
Visa bifogad bild 95706

Visa bifogad bild 95707

Visa bifogad bild 95708

De flesta bryggerier har bara med sig en liten vagn på några kvm:
Visa bifogad bild 95715

Medans vissa tar med sig ett öltält. Här pågående ompa-ompa i Spaten-Löwenbräu-tältet:
Visa bifogad bild 95709

Väldigt fin inramning längst med Karl-Marx-Allee:
Visa bifogad bild 95710
Visa bifogad bild 95711

Dricker man måste man även äta och det finns åtskilliga stånd med mat i form av currywurst, sillmackor, helgrillad spädgris, vitlöksgröd med div pålägg, pommes, champignoner med ost, och korv. Allt man behöver för att dricka mycket öl!
Visa bifogad bild 95712

Ostbröd:
Visa bifogad bild 95716

Tre års uppsättningar... får se om det blir ett till glas nästa år!
Visa bifogad bild 95713


Överlag härlig festival i år igen och Berlin är ju en fantastisk öl-stad i övrigt. Ett minus med festivalen kan vara att då den är utomhus så kan den vara väderkänslig... nu har det varit bra väder senaste åren även om det drog in en timmes regnväder första dagen iår, då får man hoppas att man hamnade under taket på ett bra bryggeri :)
Visa bifogad bild 95714
Veckan innan (eller är det två veckor innan) i Berlin är det International Craft Beer festival eller vad de kallar den. Roligare festival för oss som gillar öl av andra stilar än de typsikt tyska.
 

srg

Medlem
Veckan innan (eller är det två veckor innan) i Berlin är det International Craft Beer festival eller vad de kallar den. Roligare festival för oss som gillar öl av andra stilar än de typsikt tyska.
Yes tror det brukar vara veckan innan men i år verkar det varit två veckor innan. Om jag förstått det rätt så är det inte en riktigt sammanhållen festival-yta som denna utan mer att det är massa happenings på craft barer runt om i stan?

Det kanske får bli den nästa år istället... Denna helgen är i princip den enda gången på året då jag dricker tysk pilsner, men jag tror att den är liiite godare med den set and settingen man får där ;).

Nästa resa ölresa går nog om en dryg timme med gröna linjen till Hötorget och sedan upp till Mikkeller för O/O tap takeover!
 

palmen

Moderator
Yes tror det brukar vara veckan innan men i år verkar det varit två veckor innan. Om jag förstått det rätt så är det inte en riktigt sammanhållen festival-yta som denna utan mer att det är massa happenings på craft barer runt om i stan?

Det kanske får bli den nästa år istället... Denna helgen är i princip den enda gången på året då jag dricker tysk pilsner, men jag tror att den är liiite godare med den set and settingen man får där ;).

Nästa resa ölresa går nog om en dryg timme med gröna linjen till Hötorget och sedan upp till Mikkeller för O/O tap takeover!
Ja det är en "utspridd" festival, där de flesta barer och bryggerier har något event under veckan. Förra året var det med en veckas mellanrum och jag besökte båda tillställningar. Var på "avslutningsfesten" som var på Stone Brewing (numera BrewDog) och fanns ett 30-tal bryggerier på plats. Annars var det bara att plocka russinen ur kakan och välja de event man tyckte var intressanta, fanns oftast 1-2 stycken riktigt bra varje kväll om man så önskade.
 
  • Gilla
Reactions: srg

Martin Gren

Medlem
Ja det är en "utspridd" festival, där de flesta barer och bryggerier har något event under veckan. Förra året var det med en veckas mellanrum och jag besökte båda tillställningar. Var på "avslutningsfesten" som var på Stone Brewing (numera Mikkeller) och fanns ett 30-tal bryggerier på plats. Annars var det bara att plocka russinen ur kakan och välja de event man tyckte var intressanta, fanns oftast 1-2 stycken riktigt bra varje kväll om man så önskade.

Du menar numera BrewDog

Ska till Berlin första helgen i september för Berlin AGM. Brewdog har då även officiell invigning.
 
  • Gilla
Reactions: srg
Toppen