Senaste nytt

På tur med 1-åring (Bali)

Sebbeh

Medlem
Då sitter vi i loungen i denpasar och väntar på första flyget av tre under denna resa hem. Vi har fortfarande dubbelsängen på a380n. Det ser jag verkligen framemot att testa! Men först en debut även för mig, boeing 787a.
 

Sebbeh

Medlem
Flighten till singapore var magisk! Vilket jäkla crew. Det var nästan som att flyga utan barn, så smidigt gick det. Mer om det sen.
Nu sitter vi i silverkris loungen efter att ha varit några timmar i singapore. Ljusshowen i gardens by the bay va riktigt häftig och den lille älskade det.
Avgång om dryga 2 timmar!
 

Sebbeh

Medlem
Nu är vi hemma och har fått sova en natt i egen säng, vilket vi alla i familjen tyckte var väldigt skönt. Jag tror att man oroar sig mer när man reser med en liten en och sover då sämre. Det var en hel del turbulens vilket ledde till att bälteslampan tändes och då vaknade man till för att kolla om mini fortfarande var bältad till exempel. Vår son drabbades också av en lätt förkylning som ställde till det lite då han har astma, därför jag inte tagit så mycket bilder. Men kan ju skriva i alla fall.

Hur som helst, första flygningen på hemresan var SQ943 från Denpasar till Singapore med en Boeing 787-10.

Vi kom till flygplatsen 3,5 timme innan avgång, incheckning gick snabbt och vi slog kurs mot loungen. Vi käkade alla en till frukost och drack lite kaffe. Tiden gick snabbt och vi tog fart mot gaten så vi var där när boarding skulle börja. Dock så var boarding lite försenad. Det positiva var dock att när väl boarding började så fick vi boarda först och snabbt satt vi där med varsitt glas champagne. Vi hade fått en leksak till vår son och dom flesta i cabin crew var och hälsade på deras yngsta passagerare i business på denna flight. Dom skrattade gott åt att han ville trycka på alla knappar vid stolen och jag föreslog dom skulle ta med honom till cockpit. Det tyckte inte kabinchefen, i alla fall inte så länge han var ombord och alla skrattade.

Under stigning så somnade han och jag frågade om jag kunde flytta ett säte bak, det gick så fint och vi bäddade ut min stol och han sov medans vi åt. Vi kollade lite film och sedan vaknade vår son och vi kunde få den förbeställda mat vi hade åt honom utan problem. Vi åt lite och sedan kom kabinchefen och underhöll vår son i säkert 10 minuter. Han gav till och med souvenir, en singaporeansk dollar. Under tiden vår son var vaken så kom dom hela tiden frågade om allt var ok och det kändes genuint som att dom ville att vi skulle ha den bästa flygningen. Jag kan tycka det är svårt att skriva exakt hur dom gjorde men känslan man fick som förälder var att ingen fråga var jobbig för personalen.

Jag tyckte också att dreamlinern var jättetrevlig, en 2 timmars flygning med bra stol, bra förvaring, bra skärm.
tillsingapore2.JPG

Gott om plats. Det var 31 grader i singapore så därför föll valet på shorts på denna korta flygning.
tillsingapore.1.JPG

Maten som serverades. Biff med nudlar. Förrätten och desserten var inga goda alls.

När vi anlände bytte vi till terminal 3, gick till loungen och drack varsitt glas champagne. Sedan packade vi om väskorna och lämnade en väska vid baggagestorage och åkte in till Singapore. Vi åkte kommunalt till Gardens by the bay och såg ljusshowen, den uppskattades av alla i familjen. Singapore var jättetrevligt och vi bestämde oss för att besöka stan igen och då stanna där ett tag.

singapore.1.JPG


I nästa inlägg så ska jag skriva om resten av resan.
 

Sebbeh

Medlem
Vi ankom tillbaka till Changi vid 21-tiden. Vi fick gå genom passkontrollen som gick snabbt och sedan hämtade vi väskan och styrde kosan mot SIA loungen i T3. Vi duschade och åt lite mat. Vi bestämde oss för att promenera mot gate ungefär 1,5h innan avgång för att hålla oss vakna, avgång var ju 1:25 som blev framflyttad till 1:40. Vi anlände dock till gaten i perfekt tid eftersom det var i princip bara att stiga ombord och vi kom på först. Barn kan vara en fördel.

Singapore Airlines Singapore till Zurich med en Airbus A380.

Som sagt var vi först ombord och gick till våra platser 96DF (tror det va det). Ett bulkhead mittensäten där dividern går att dra ner helt. Även om vi var först ombord så tror jag att det är uppskattat på Singapores A380 att business har ett helt eget våningsplan. Vilket gör att man i lugn och ro kan sätta sig vid sin plats. Vi satte oss och flera ur cabin crew var och hälsade på oss. Vi fick varsitt glas champagne och sedan lämnade en ur cabin crew och vi pratade om Bali, Singapore, A380 och nya suites. Hans engelska var så bra så vi båda blev liten paffa. Vilken service. Efter ett tag så frågade jag om kabinen kommer vara ganska tom och fick ett positivt svar och att jag kan få välja vilket säte jag vill. Jag satt dock på min plats under takeoff och assisterade med snacks och dylikt till vår son. Väl uppe i luften bäddade vi ut min stol till säng och mini somnade på 15 minuter. Sedan satte jag mig i sätet brevid och vi började äta. Gravad lax till förrätt. Jag hade valt en sushi bowl till varmrätt och min sambo hade valt hummern (book-the-cook). Vi båda tyckte om våra varmrätter. Vi avslutade med ost och dessert. Servicen va precis så som man vill att den ska vara på en flygning mitt i natten, snabb och korrekt. Jag valde att dricka champagne rätt igenom. Rätt trötta och möra klockan 03 på natten så somnade min smabo brevid vår son i dubbelsängen. Fantastiskt vad plats det fanns, lillen fick sova nära utan att trängas. Platsen för fötterna var enorm. Rekommenderar verkligen mittensäten på rad 11,91 och 96 även om man inte reser i par. Jag drack upp min champagne och bestämde mig också för att sova. Jag hade ju också blukhead säte men med lite mindre plats för fötterna och jag hade en aning svårt att hitta en bra position. Mycket också för att man hela tiden oroade sig över att vår son skulle vakna. Det var rätt mycke turbulens så bältesskylten tändes lite nu som då så då behövde man ju kolla honom.
Till frukost åt vi båda belgiska våfflan som var riktigt god. Cabin crew tilltalade oss med namn hela tiden och hjälpte oss oerhört mycket när vår son hade vaknat. Han kräktes upp lite slem, det tog några sekunder så var dom där med våtservetter, blöta handdukar, och nya sängkläder. Dom bäddade allas sängar så servicen var på topp. Jag mailade och tackade Singapore för en bra flygning. Man ska inte glömma att ge god kritik också.
DSC01214.JPG

Vår sons stol.

DSC01233 (kopia).JPG

Frukost.

Vi anlände till Zurich på morgonen klockan 08 utvilade faktiskt, vilket överraskade oss lite. Genom passkontroll och sedan vidare till loungen vid a gaterna. Där satt vi i två timmar, åt frukost och bara tog det lungt. Sista flygningen var med Swiss till arlanda. En ganska normal flygning men ack så trevlig europaflygning jämnfört med ekonomi med SAS som jag flugit mest. Dock så önskar man att det kunde finnas wide body plan i europa också.. :) Gardinen var stängd, vi drack resans sista champagne och vi anlände Arlanda vid 14.35 på utsatt tid.

Det var min reserapport. Att flyga med barn i business. Du kommer aldrig kunna ta till vara på den fulla upplevelsen. Men det är så mycket skönare att flyga med lite plats när man har ett barn på 1 år med sig. Poäng är en självklarhet här hemma nu och sambon har uttryckt en önskan om att flyga first class nästa gång. Jag var och handlade lite igår kväll och kom hem till att hon tittade på youtube på singapores airlines första klass på a380n... Jag tror jag har lyckats.

När det kommer till att då jämföra dessa två bolag. Jag tror dom flesta här på forumet håller Singapore som det bättre flygbolaget i business class. Detta gäller även när det kommer till att resa med barn. Dom är lite mer alerta vilket gör det lättare för oss föräldrar att flyga och detta gör att man är lugnare ombord vilket smittar av sig till barnen. Så vill ni ha den bästa upplevelsen så välj singapore. Dock så va det roligt att få testa två olika bolag så jag rekommenderar det också.
 

Bjornc

Medlem
Tack för en bra rapport!
Sitter själv och spånar på en längre resa
med sambo och två små. Singapore airlines nya kabin verkar ju onekligen grym så kul att läsa att den funkar så bra med infants.
 

Gus

Medlem
Tack för trevlig rapport! :) Jag flyger själv med våra två små barn med Singapore Airlines till Australien i vinter, det bådar gott :). Hur lång väntan hade ni på Singapores flygplats? Ni hann i alla fall åka in till stan förstår jag. Vi har 7.5 timmar, funderar på om det är värt att åka in till stan (jag har varit där förut så drt det blir inget nytt land).

Flygplatsen ska väl vara mycket bra för barn annars? De har en lång rutschkana har jag läst.
 
Toppen