Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Pyggme

Medlem
Är EBG men har pga sjukdom i familjen inte alls kunna vara ute och resa denna kvalificeringsperiod. Har dock planer att resa mycket under nästa år så önskar kunna behålla EBG. Ser att det finns en bra rutt i till Prag som ger mycket intjäning, men mitt problem är att jag inte flyger från ARN utan från CPH, och då tycker jag mig inte kunna hitta något som ger liknande poäng. Kan så klart flyga via MMX men när jag kollar på SAS hemsida väljer den då bara MMX-ARN-PRG, dvs hoppar över OSL, så ger ändå inte samma poängintjäning. Någon som har något förslag?
Vill helst inte hoppa på AMEX Elite-tåget just nu.

Kvalificeringsperiod: Nov 18-Okt 19
AMEX Elite: Nej
MC Premium: Ja
Poäng just nu: 19 900
Poäng inplanerade: 2000 (MC Premium) samt 10000 för en resa i plus saver till Boston t/r i mitten av september. Kört plusgrade på hemresan så kan bli fler poäng, men det vet jag ju inte förrän 19 september. Totalt 12 000 = 31 900. Återstår 13100 poäng att få in..
Nuvarande status: EBG
Hemort: CPH/MMX

Har möjlighet att flyga veckodagar eller helg under oktober bortsett från 21-25 oktober. Kan i nödfall tänka mig en övernattning.
 

Berglund

Medlem
Vill helst inte hoppa på AMEX Elite-tåget just nu.

Kvalificeringsperiod: Nov 18-Okt 19
AMEX Elite: Nej
MC Premium: Ja
Poäng just nu: 19 900
Jag förstår alla möjliga argument mot Amex Elite - men - kortet kostar numera 335 kr i månaden och är gratis dina första tre månader. De 20 000 statuspoängen utbetalas i samband med att du tecknar kortet, dvs tämligen omgående.

Du kommer inte att hitta något enklare och framför allt inte billigare sätt att få in 20 000 statuspoäng. Spara dina pengar inför nästa reseår istället och gör det lätt för dig själv nu i år istället - särskilt om du haft fullt upp med sjukdom i familjen!

13 000 poäng tror jag nämligen blir svårt/omöjligt att flyga in på endast en resa inom Europa. Jag gissar att du behöver minst två resor och jag höftar en kostnad på minst 3000 kronor per sådan resa. Alternativt måste du flyga long haul i minst plus, på kampanj går de biljetterna på runt 6000 kronor. Det blir alltså minst 6000 kronor i kostnader plus mat och transporter till/från flygplatsen - för att inte ens börja nämna den tid som går åt till projektet. Spara din tid och dina pengar - välj Amex Elite.

Gör det lätt - välj rätt! :)
 
Last edited:

Pyggme

Medlem
Tack för svaret Berglund, jag ska titta på Amex igen, lär ta lite tid att få det då jag arbetar i Danmark men bor i Sverige och därmed krävs det en väldigt massa dokumentation då de inte kan göra kreditkoll.
 

Brandten

Medlem
Jag förstår alla möjliga argument mot Amex Elite - men - kortet kostar numera 335 kr i månaden och är gratis dina första tre månader. De 20 000 statuspoängen utbetalas i samband med att du tecknar kortet, dvs tämligen omgående.

Du kommer inte att hitta något enklare och framför allt inte billigare sätt att få in 20 000 statuspoäng. Spara dina pengar inför nästa reseår istället och gör det lätt för dig själv nu i år istället - särskilt om du haft fullt upp med sjukdom i familjen!

13 000 poäng tror jag nämligen blir svårt/omöjligt att flyga in på endast en resa inom Europa. Jag gissar att du behöver minst två resor och jag höftar en kostnad på minst 3000 kronor per sådan resa. Alternativt måste du flyga long haul i minst plus, på kampanj går de biljetterna på runt 6000 kronor. Det blir alltså minst 6000 kronor i kostnader plus mat och transporter till/från flygplatsen - för att inte ens börja nämna den tid som går åt till projektet. Spara din tid och dina pengar - välj Amex Elite.

Gör det lätt - välj rätt! :)

Brukar finnas D class med Lufthansa vilket ger 2000 poäng per leg. ARN-FRA-LHR t/r är ju nice (lounge i FRA och LHR). :)
 
Ja, har själv gjort den vändan några tillfällen. Har inte lyckats boka vändande flyg (<60 min) på ARN-TXL-ARN i app eller på hemsida någon gång, men ringde in och så gjorde support bokningen åt mig. En gång fick jag säga att det visserligen är under MCT men är vändande flyg, de andra gångerna bokade de utan några frågor alls.

konstigt. Webbversionen har det aldrig gått så vitt jag vet. Men i app gick det senast igår då jag bokade. Fattar inte hur det kan fungera så olika för så många användare. Inte direkt ett "bra system" som är tillförlitligt.
 
konstigt. Webbversionen har det aldrig gått så vitt jag vet. Men i app gick det senast igår då jag bokade. Fattar inte hur det kan fungera så olika för så många användare. Inte direkt ett "bra system" som är tillförlitligt.
Jag har sett flera inlägg som, liksom du, säger det ska gå boka anslutande flyg som inte är inom MCT i appen - men jag har 0% framgång... Vad bokade du för för flights om jag får fråga (inboxa om du inte vill skicka publikt)? Skulle vara intressant testa!

PS. Har du iphone eller android-version av appen?
 
Toppen