Senaste nytt

Sommarresa till New York via Oslo och Lissabon

MTheC

Medlem
Njöt av bra frukost på hotellet och var ganska långsamma med att komma igång. Gillade deras "savory french toast", men man står sig ganska bra på en sådan frukost. Dag 2 i NYC utlovade enligt väderprognosen konstant regn så tog med oss paraplyn när vi gick ut. Kändes som läge för lite shopping så vi tänkte kolla in det nya komplexet Hudson Yards. Inget särskilt att fota där då den som sett ett mer upscale köpcentrum någonstans känner igen sig. Det var fräscht och det fanns ett bra utbud av butiker. Med nuvarande dollarkurs så blev det inte mycket shopping, hann med lite kaffe på Blue Bottle som finns där. Kollade även in the Vessel utanför. Man kan om man förbokar en vecka eller så innan gå upp gratis, annars kostar det typ $10 per person. De har tydligen någon form av tävling om att ge den ett permanent namn, en av de mest populär online är ” the shawarma” men det verkar inte riktigt gå hem oss ägarna så det blir nog något annat.

IMG_3684.jpg
IMG_3641.jpg


Hudson Yards sitter ihop med ena änden av Highline så då inget regn syntes till tog vi en promenad där. Jag tycker trots att det ofta är mycket turister att det ändå är trevligt att promenera runt lite grann där. Hettan gjorde dock att vi kände att det var dags för något kallt att dricka och det fick då bli en iskaffe på Intelligentsia inne på the Highline hotel. De kör ganska bra iskaffe och säljer även Sudden Coffee där. För de som inte känner till Sudden Coffee så är det ett försök att göra riktigt bra snabbkaffe. Det är för övrigt startat av en tidigare finsk baristamästare som nu är baserad i Kalifornien. Jag tycker inte det är lika bra som vanligt kaffe men de har gjort ett riktigt bra jobb. De säljs i portionsförpackningar i provrörsstil men ganska dyrt och vill man ha leverans till Sverige blir det extremt dyrt men köper det ibland när jag är i USA.

IMG_3645.jpg
FullSizeRender (15).jpg
IMG_3646.jpg
IMG_4074.JPG
IMG_4075.JPG



Vi var därefter på jakt efter lunch och ville passa på att testa något vi inte kan få tag på hemma, the impossible burger. Det är en vegansk burgare som tyvärr inte får säljas i Europa (GMO-regler) och som jag varit nyfiken på att testa. Den serveras på flera olika ställen men vi gick till Bareburger för att testa. Beställde en vanlig burgare och en impossible burger. Nu var den vanliga burgaren ganska medioker men impossible burger var bra för att inte vara kött. Man kunde känna viss smakskillnad men de kommer väldigt nära köttsmaken. Om man testat Beyond Burger som säljs frekvent i Sverige numera så är detta en helt annan klass, Beyond är ju inte närheten vad gäller utseende eller smak men impossible burger kommer nära. Föredrar fortfarande en bra burgare på riktigt kött men skulle kunna tänka mig att äta impossible flera gånger. Bilderna visar båda burgarna bredvid varandra och en halva vardera av respektive.

IMG_3659.jpg
FullSizeRender (17).jpg


För att hålla tempot i kaffedrickandet så svängde vi även förbi the Elk, de körde faktiskt bra handbryggt kaffe på Chemex. De rostar inte själva utan använder kaffe från Parlor Coffee i Brooklyn. Man märker att arbetskraft är billigare i USA då det handbryggda kaffet kostar typ hälften av vad man skulle betala på t ex Drop Coffee i Stockholm.

FullSizeRender (16).jpg


Vi valde sen att ta tunnelbanan tillbaka till hotellet, ville ta det lite lugnt innan middagen. Regnet som utlovats kom när vi kom upp från tunnelbanan, inget paraply hjälpte utan var helt genomblöta efter ett kvarters promenad. Som tur var regnade det inte länge så vi kunde ta oss mot middagen när det var uppehåll och blå himmel igen. Middagen skulle intas på Niche Niche, de kör ett ganska kul koncept där det bjuds in någon vinpersonlighet (kan vara en vinmakare, vinskribent, sommelier, importör, vinhandlare etc) varje kväll och den personen väljer ut vilka viner som ska serveras. Köket matchar sedan rätter till det som serveras. Priset är $40 för vin och $40 för mat, 4 rätter och 4 viner. Det är också ok att komma för att bara dricka vin men inte för att bara äta (i alla fall den info vi fick, vet inte hur det förhåller sig om någon nu skulle kräva att bara få äta). Samma gäng kör även Airs Champagne Parlor och Tokyo Record Bar som är riktigt bra.

Vi hann precis sätta oss för middag när vi fick emergency warnings blinkande på alla mobiler om kraftiga regn och ”flash floods” och inom ca 30 sekunder från det så öppnade sig himlen och det regnade så mycket att man inte ens såg om någon stod precis på trottoaren utanför. Skönt att du sitta inne och njuta av lite champagne från en mindre producent på Cote de Blancs, Etienne Calsac. Det var en ny men trevlig bekantskap för mig. De körde också påfyllning när man druckit upp vilket var trevligt. Maten inleddes med ett antal ostar, charkuterier och en del andra små tilltugg. Helt ok men inget att skriva hem om. Därefter fick vi spanskt vittvin på någon form av field blend, missade vad det exakt var och då jag inte var superimponerad så orkade jag inte ta reda på det. Det serverades med en trevlig röding. Fiskspåret fortsatte med en väldigt fin torskliknande fisk (var något annat). Den serverades med en trevlig men lite intetsägande vitt vin från Provence, tror den huvudsakligen var gjord på Spagnol eller Pignerol. Middagen avslutades med en fin Pinot Noir, Sunnyside, från Big Table Farm. Den var väldigt bra men passade inte smakmässigt med dessert (pannacotta). Trevlig middag och för priset ganska bra, hade kanske förväntat mig lite vassare pairings men kul koncept och roligt att kunna snacka vin med kunnigt folk. Som tur var hade regnet slutade precis när middagen tog slut så blev en promenad tillbaka till hotellet i ganska frisk luft.

FullSizeRender (20).jpg

IMG_3676.jpg
FullSizeRender (19).jpg
IMG_3681_copy.jpg
 

MTheC

Medlem
Det var på morgonen dags för nästa etapp på vår resa. Som det kanske framkommit har vi ett visst vinintresse och innan vi spikade vad vi skulle göra utöver att hänga på Manhattan så funderade vi om vi skulle åka upp till Finger Lakes eller utan till North Fork på Long Island. Vi landade i att det var enklare att ta oss till Long Island (2.5h vs 5-6h) och då vi inte hade alltför mycket tid så kändes 2 nätter på Long Island bra. Vi valde att ta oss dit utan att hyra bil så blev Hampton Jitneys buss som avgick utanför Grand central (de har ett flertal stopp på Manhattan) som tog oss till Greenport nästan längst ut på den norra spetsen av Long Island. Den södra spetsen är kanske mer känd där the Hamptons ligger men de bättre vingårdarna ligger främst på den norra delen (undantagen är kanske Wölffer Estate och Channing Daughters som finns på södra delen).

IMG_3750.jpg
IMG_3730.jpg
IMG_3728.jpg


Smidig resa med bussen och ankom Greenport kring lunch. Charmig liten stad där man också kan ta färjan till Shelter Island. Vi skulle bo på Greenporter Hotel, ett familjeägt hotel i stadskärnan (eller vad man nu ska kalla de 3-4 gator som utgör Greenports centrum). Ganska enkelt hotell men där det var fräscht och rent och ganska nyrenoverat. De hade även trevlig pool och bubbelpool. På ankomstdagen hade vi inte så mycket planerat så kort promenad runt stan och snabb lunch.

IMG_3762.jpg
IMG_3764.jpg
IMG_3753.JPG
IMG_3756.jpg
IMG_3759.jpg
IMG_3760.jpg
IMG_3761.jpg


Vi bestämde oss sen för att kolla in några vingårdar. En utmaning är att ta sig runt om man valt att inte hyra bil. Vi hade dock gjort lite research och kommit fram att om vi inte har bråttom så bör det funka med lokal taxi (hade tre olika bolag och deras telefonnummer) samt Lyft och über. Lyft körde också en kampanj med gratis resor fre-sön på North Fork, vi var dock där mitt i veckan så fick nöja oss med en lite sämre kampanj med $15 rabatt på 4 resor (då vi var 2 och hade 2 mobiler vardera så räckte det dock bra).

Första besöket var på enda vingården i New York state som bara gör mousserande vin, Sparkling Pointe. Vi hade testat ett av deras viner för 3 eller 4 år sedan vid ett besökt på Eleven Madison Park och varit väldigt nöjda. Allt vin görs med champagnemetoden och vinmakeren är fransman från Champagne. De håller fortsatt väldigt hög kvalitet på deras mousserande vin men sen är det ändå svårt att argumentera för att det är bra värde för pengarna då man kan få ganska mycket för $30-35 USD som deras instegsvin kostar. Snackade dock lite med dem så fick prova en hel del utan att betala och fick även köpa lite vin till bättre pris (kan ha hjälpt att vi hade med oss visitkort från vår sidoverksamhet där vi importerar vin). Köpte deras Brut och även deras prestigevin Seduction (den senare har lagrats 8 år på jästavfällning och det märks smakmässigt, den har imponerande djup och komplexitet).

IMG_3688.jpg
IMG_3698.jpg
IMG_3699.jpg
IMG_3700.jpg


Efter ganska lång väntan fick vi tag på en bil från Lyft och tog oss vidare till Lieb Cellars, de har ett väldigt trevligt tasting room där de utöver sina egna viner även serverar vin från systervingården Bridge Lane Cellars. Bridge Lane är mer massmarknad med vin på burk och bag-in-box (även på flaska) men väldigt snyggt designade. Liebs viner var helt ok men inte något fantastiskt, var dock trevligt att sitta ut och äta lite lokalt producerad ost och sippa på vinerna. Toppvinerna här var deras Merlot och Cabernet Franc. De var väldigt stolta över sin Pinot Blanc men jag var inte alls imponerad av den.

IMG_3702.jpg
IMG_3703.jpg
FullSizeRender (15).jpg


Sista vingårdsstoppet för dagen var Kontakosta Winery, väldigt vacker byggnad och man fick ta med sig vin ner till stranden om man ville. Ganska bra vitt vin som de kallade field blend men som vid diskussion med dem visade sig vara en vanlig blend (dvs de har inte växt på samma lilla lot utan samlats in från flera olika blandats i efterhand), deras off-dry riesling var också helt ok men deras toppnivå av rött var det som imponerade mest både deras Cabernet Franc och Merlot. Hade sen tänkt svänga förbi baren på Lin’s Beach House men fick info om att de bara har baren öppet vissa dagar (alltid tors-lör men i övrigt lite beroende på beläggning). De var trevliga nog att slå en signal dit för att kolla och det visade sig vara stängt så blev tillbaka till Greenport.

FullSizeRender (17).jpg

IMG_3714.jpg
IMG_3715.jpg
FullSizeRender (16).jpg


Till middag valde vi att gå till en halvhemlig bar som heter Brix&Rye och dricka drinkar och dela på en pizza. Helt ok drinkar men inte samma toppklass som man hittar på de bästa barerna inne i NYC (eller för den delen Stockholm, London, Tokyo etc) men god pizza. Vi hade tänkte svänga förbi de lokala bryggeriet bredvid men de stänger kl 19 så fick bli ett besök på en lokal pub som hette Industry Standard. De serverade en del lokal öl så blev en pint vardera där och lite mer mat innan det var dags att efter en promenad utmed vattnet lägga ned för dagen.

IMG_3739.JPG
FullSizeRender (18).jpg
IMG_3732.jpg
IMG_3734.jpg
IMG_3735.jpg
IMG_3736.jpg
 

Attachments

  • IMG_3705.jpg
    IMG_3705.jpg
    84,3 KB · Visningar: 208
  • IMG_3718.jpg
    IMG_3718.jpg
    80,5 KB · Visningar: 221

Valley

Medlem
Vilken trevlig rapport @MTheC
Skall speciellt lägga kaffeställena i Oslo på minnet. Kan bara påminna mig att jag fått en enda bra Espresso i Norge under alla massa år jag rest där. Ristorante 24, Son. Men så är de Italienare också.

Och hoppas du lyckas med TAP. Hade case med dem där extraordinarie händelse = fanns ingen besättning till planet vid avgång :rolleyes:
Var nog inte riktigt meningen att det skulle berättats.
 

MTheC

Medlem
Hotellet bjöd på enklare frukost av amerikansk stil men var också trevligt. Supertrevlig personal som skötte serveringen så var väldigt avslappnad start på dagen.

FullSizeRender (19).jpg


Vi hann även med att utforska kaffeutbudet i Greenport när vi promenerade runt där. Ett av de nyöppnade designhotellen hade ett riktigt snyggt café, the Merchants Wife hette det. Tyvärr var det snyggt och med bra kaffebönor (från ett Brooklynbaserat rosteri) men riktigt dåligt ändå. Baristan visste helt klart inte vad han gjorde så var nästan redo att be att få komma bakom disken och visa hur man gör.

IMG_3744.jpg
IMG_3748.jpg
IMG_3745.jpg


Skippade dock att ta över hans jobb men tog en promenad utmed hamnen och på huvudgatan bort till Bruce & Sons som hade rekommenderats till oss som det ställe som har bäst brunch i stan. Vi var inte hungriga men testade kaffet som också där var riktigt dåligt. Maten såg dock väldigt trevlig ut men de har bara öppet på dagtid så inget ställe att äta middag på.

IMG_3751 (2).jpg


Sista försöket till vettigt kaffe var på Aldo’s som rostar eget kaffe. De rostade när jag kom in och såg direkt att jag inte skulle gilla det, de rostar i den italienska stilen (dvs bränner bönorna så att det oavsett kvalitet från början smakar samma sak). Vet att många gillar det men inte alls min stil och förstår inte varför ett ställe som faktiskt köper in bra råkaffe (vilket Aldo’s verkade göra) rostar på det sättet. I Italien finns det ju en anledning till att man gör på det sättet då man köper in dåligt råkaffe och därmed måste rosta så mörkt för att dölja defekterna (och kunna hålla priset lågt) men baristorna i Italien är ofta duktiga och får ut det bästa av den undermåliga kvaliteten de har att jobba med.. Som tur var hade vi utrustning för att göra eget kaffe så hann med en egenbryggd kopp innan det var dags för dagens vingårdsbesök.

FullSizeRender (20).jpg


Vi brukar inte åka på rundturer men hade denna gång valt att boka in en tour från Vintage Tours. Jag var lite tveksam till att köra en guidad tur men då vi båda ville dricka vin och inte visste innan vi kom ut till Long Island hur Lyft och Uber skulle funka så hade vi bokat denna. Vi blev inte alls besvikna då Jo-Ann som äger det och håller i alla tours var helt öppen för att välja exakt de vingårdar vi ville besöka. Vi mailade lite fram och tillbaka veckorna innan innan vi skulle komma och interaktionen med Jo-Ann gjorde att jag kände mig väldigt trygg. Hon kör också maximalt 14 personer på sina tours och den dagen vi skulle åka vara vi 5 personer totalt så blev väldigt bra. Det är tydligen mestadels mer folk på helgerna, mitt i veckan var det väldigt lugnt.

Första besöket var på en av de äldsta vingårdarna på Long Island, Palmer. De har gjort vin sedan tidigt 80-tal på Long Island men förra året såldes vingården till grannarna som gör vin under namnet Paumanok. Vad jag förstod så tänker de fortsätta med de två olika namnen men kanske ha lite olika fokus på dem. De hade ett bra upplägg där man fick gå och kolla runt på mycket av produktionen och även inga problem att kolla in vinrankorna. Testade 6 olika viner där men var lite besviken på nivån, deras old roots Merlot som var deras prestigevin var ganska bra men inte alls värt priset. De gjorde även ett ok mousserande men inte alls lika bra som det som Sparkling Pointe gör. Intressant att testa deras mer, för Long Island, udda varianter såsom deras Aromatico som var en blend av Muscat och Malvasia och deras Albariño. Tyvärr föll de mer in i kategorin av intressant att ha testat än bra. Tror de kan få till bra Malvasia på sikt men de är verkligen inte där nu.

FullSizeRender (21).jpg

IMG_3783.jpg
IMG_3784.jpg
FullSizeRender (22).jpg
IMG_3777.jpg


Nästa stopp var Clovis Point där vi också åt lunch som Jo-Ann hade beställt från ett lokalt bageri. Riktigt bra mackor, överraskad över kvaliteten på lunch som ordnats på en guidad tur, och trevligt att kunna sitta ute och njuta av mat samtidigt som vi provade oss igenom flera av vinerna från Clovis Point. De var klart bättre än Palmer men utan att nå riktigt de höjder jag hade hoppats på. Än en gång var det de röda som imponerade, deras vin som kallas Archeology som är en blandning av Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot, Cabernet Sauvignon och Syrah var bäst men deras Chardonnay var också trevlig. Kul att snacka lite med vinmakaren här, fick lite insikt i hur de arbetade här. De fokuserade på ganska låg produktion (3 ton per acre) för att hålla kvaliteten och det märks, det försökte några år med högre uttag (5-6 ton) och fick testa några äldre viner där de gjort det och skillnaden var enorm. Verkar även som det inte alls finns någon skepsis mot malolaktisk jäsning även för de vita vinerna utan i princip alla på Long Island gör det även för vita viner. Jag har inte starka åsikter kring det men har träffat många vinmakare som har extremt starka känslor kring det (mestadels de som inte gillar det).

IMG_3785.jpg
IMG_3786.jpg
IMG_3788.jpg
IMG_3793.jpg
IMG_3798.jpg


Därefter blev det vidare till Bedell Cellars, ytterligare en vingård som har trevlig lokal. De kändes dock mycket mer proffsiga och var mer av en proffsigt artig känsla här. De experimenterar en del med olika druvsorter och en del olika produktionsmetoder. De lagrar t ex en del av vinerna i amforor och de har även några betongägg, tyvärr var de nyligen inköpta så fick inte testa några vinor som gått igenom den processen. Fick höra att de också var till salu då ägaren (som ej var aktiv i själva vintillverkningen) nyligen gått bort. De vill tydligen ha $18 miljoner så om det finns några här med pengar över och intresse för vin så är det bara att slå till.

IMG_3800.jpg
IMG_3801.jpg
IMG_3803.jpg
IMG_3805.jpg


Sista besöket för dagen var det jag såg fram emot mest, One Woman Wines. Precis som namnet antyder är det en kvinna som gör alla vinerna och äger vingården. Dagens bästa viner intogs här, riktigt kul när man också blir överraskad och får andra sina egna uppfattningar. Jag är oftast inte så förtjust i viner som legat på för mycket ek och framförallt inte nya ekfat så blev lite skeptisk när hon berättade att hon bara använder ny ek och bara använder faten en gång innan de säljs vidare. Vinerna var trots detta väldigt välbalanserade och eken slog inte alls igenom för mycket. En riktigt bra Sauvignon Blanc men även bra Gewurztraminer och Grüner Veltliner och som vanligt på Long Island imponerar Cabernet Franc och Merlot. Blev några flaskor med hem härifrån.

FullSizeRender (23).jpg
IMG_3809.jpg


På vägen tillbaka till Greenport så blev det en sväng förbi några av stränderna och vi stannade även vid en av gårdarna som säljer sina egenodlade grönsaker, frukt etc. Traditionellt har området varit ett jordbruksområde men sen vinodling kom igång på 1970-talet och när det blev populärt för ca 20 år sedan så har flera gårdar försvunnit och priset på mark har gått upp rejält så många säljer. De bakade även pajer med egenodlade ingredienser, väldigt gott men som vanligt i USA så är portionerna större än man behöver. Riktigt bra vingårdsrundtur avslutades och vi var riktigt nöjda så för den som vill göra något annat vid ett New York-besök så rekommenderas att anlita Jo-Ann och Vintage Tours. Det går att hinna med det som en dagstur från Manhattan också.

IMG_3810.jpg


Kvällen avslutades med lite bad i poolen och sen middag på lokal pub First&South. Var inte dåligt men knappast värt att rekommendera för maten i alla fall. Käkade lite mac n cheese och någon form av sliders men trevligt ställe att sitta ute på och sippa på en öl.

IMG_3812.jpg
IMG_3813.jpg
 

MTheC

Medlem
Vilken trevlig rapport @MTheC
Skall speciellt lägga kaffeställena i Oslo på minnet. Kan bara påminna mig att jag fått en enda bra Espresso i Norge under alla massa år jag rest där. Ristorante 24, Son. Men så är de Italienare också.

Och hoppas du lyckas med TAP. Hade case med dem där extraordinarie händelse = fanns ingen besättning till planet vid avgång :rolleyes:
Var nog inte riktigt meningen att det skulle berättats.
Om du gillar den italianska stilen kanske vi inte har samma smak, du kan ju se min kommentar om Aldo's i Greenport. Jag har en preferens för det lite mer ljusrostade s.k. specialkaffet. Om du gillar det som är lite mörkare i stilen så skulle jag nog satsa på Kaffebrenneriet, Stockfleths och även kanska Java i Oslo. De har lite mörkare stil men är fortfarande bra. Tim Wendelboe rostar extremt ljust och det kan uppfattas som lite svagt om man inte gillar stilen och deras espresso tenderar att ha ganska hög syra i sig.
 

Resenären

Medlem
Vilken fantastisk reserapport.
Jag misstänker att mycket arbete ligger i planeringen av en dylik resa, vilket är halva resan.
Nu var det visserligen länge sedan jag var i USA, men jag minns nöjet att kunna boka ett hotell, via Email i Manchester NH 1995.
 

Johanna

Medlem
Vilket fint reportage. Ska lägga en del på minnet. Ska dit i mars och då kanske just en tur till vindistriktet är en bra idé. Alltid roligt med något nytt.
 

MTheC

Medlem
Vi var därefter ganska klara med Greenport så morgonen efter bar det av tillbaka till Manhattan. VI hade funderingar kring att ta tåget då det kändes som det skulle kunna vara trevligare än bussen men det gick bara 3 tåg om dagen och det krävdes också minst 1 byte och restiden var ca 1h längre än med buss så vi valde bussen tillbaka också. För den andra delen av vistelsen på Manhattan var det Novotel Times Square som gällde. Det var en helt annan serviceupplevelse än på Sofitel. Vi blev väldigt trevligt välkomnade, fick vouchers för välkomstdrink förklaring av att de inte har några sviter men vi uppgraderades till 32:a våningen och fick välja vilken utsikt vi ville ha. Välkomstbrev och premiuminternet-koder samt welcome gift som dök upp på rummet ca 10 min efter att vi checkat in. Hotellet är dock ett standard Novotel så ganska trist inredning men det var rent och fräscht.

Ingen poäng att hänga på hotellet så stack ut för lite sen lunch, var riktigt hungriga så blev ett ställe jag varit på för flera år sedan som jag då tyckte var ganska bra. Det är ett japanskt ställe som kör ganska billiga enklare rätter, det heter Donburiya. Käkade en yakiniku bowl och katsu-don. Det var inte alls dåligt men lite intetsägande så skulle inte gå tillbaka men vi var i alla fall mätta.

IMG_3826.jpg
IMG_3829.jpg


Därefter blev det som vanligt en kopp kaffe, denna gång cold brew igen (på en annan av Birch Coffee’s ställen) då det var varmt och en promenad mot Central Park. Gillar att promenera runt där en stund men brukar ofta göra det tidigare på dagen och nu på tidig eftermiddag och i fint väder var det helt överfullt. Man blev också ungefär varannan minut tillfrågad om man ville hyra cykel. Vi besöker alltid samma ställe i central park då det faktiskt var där vi gifte oss för flera år sedan. Nu var det tyvärr inte lika trevligt då värmen gett en algblommning så vattnet var starkt grönt men man kunde ändå se en del små sköldpaddor som simmade runt där.
IMG_3838.jpg
IMG_3840.jpg
CentralParkBW1.jpg


Efter promenad i central park så svängde vi förbi Box Kite Coffee, som är ett litet hål i väggen men som kanske serverar bäst kaffe på Manhattan. De handbrygger kaffet men gör även bra espresso. Inget ställe man hänger på längre stunder men bra att ta med sig en kopp ifrån. Om man ändå är i området så kan man passa på att svänga förbi 67 Wine & Sprits, en väldigt bra vinbutik på upper west side. Vi hade inget särskilt planerat att köpa men ville bara kolla in för att se vad de har och fick med oss en flaska Gruet, ett mousserande som görs med champagnemetoden i New Mexico. Väl värt att prova om man gillar champagne och inte har testat dem. Det finns även en del andra bra vinbutiker men vi hade inte lust att släpa för mycket med oss men för den som är intresserad rekommenderas även Chambers Street Wine, Tribeca Wine Merchants, Pasanella & Son Vintners, Flatiron Wine & Spirits, Union Square Wine & Spritis och Crush Wine & Spirits. Finns massa fler men dessa är de jag oftast har handlat från på senare tid. Kan också rekommendera att kolla in Trader Joe´s vinbutik (för de som inte känner till Trader Joe så är det tyska lågprismatkedjan Aldi’s amerikanska butiker – de är dock väldigt trevliga och bra), de har ibland en del saker till extremt bra priser.

IMG_3844.jpg


Det blev självklart mer kaffe innan middagen (vad annars) men inget som direkt imponerade stort. Det trevligaste var ett ställe som heter Rex men vi var även förbi Irving Farm. Vi svängde också förbi en av de mest välrenommerade vinbarerna i NYC, Aldo Sohm. De har en bra vinlista, trevlig och kunnig personal. Det går även att äta där med enklare mellanrätter och lite snacks. Vi åt lite charkuterier till vinet. Tycker stället var helt ok men förstår inte varför det skulle vara ett av de bättre i sådan stor stad som New York. Miljön kändes inte heller så charmig, de har en väldigt luftig lokal men lyckas ändå få den att kännas lite mörk och murrig och inredningen känns lite halvsunkig hotellobby a la Marriot eller Hilton från 90-tal.

IMG_3845.jpg


IMG_3824.jpg


AldoSohm.jpg


Till middag hade vi bokat in Legacy Records där Arvid Rosengren är sommelier och delägare. Arvid har vunnit sommelier-VM och jobbade tidigare på Charlie Bird (som har samma ägare som Legacy Records) som jag varit på och varit väldigt nöjd med. Vi började kvällen i baren på övervåningen, där är huvudansvarige bartendern en som varit med tidigt på klassiska speakeasy-stället PDT och de serverade grymma drinkar. Om vi inte hade haft en middagsbokning hade det lätt kunnat bli flera drinkar här. Bra service att det inte var något problem att flytta med notan ned till restaurangen, ska vara en självklarhet men är inte alltid det. Väldigt trevligt och kunnig personal som serverade under hela kvällen, klockrena rekommendationer av vin. Vi frågade även om storlekarna på portiorna och servitrisen som var från Polen så direkt att om man inte är amerikan behöver man inte 3 rätter, uppskattar den ärligheten. Maten höll riktigt hög klass, inte stjärnklass men precis snäppet under och tryffelpastan var riktigt bra. Det märks också att man har bra sommelier då vinlistan höll mycket hög klass, ganska klassisk med mycket bra traditionella europeiska viner men även bra saker från en del mindre kända regioner. Lite förvånande så finns det inte så mycket amerikanskt på listan men det verkar vara lite genomgående så i New York.

IMG_3870.jpg
IMG_3882.jpg
IMG_3883.jpg
IMG_3885.jpg
IMG_3889.jpg


Vi testade även innan vi gav upp för kvällen Milo’s Wine Bar, en vinbar som fokuserar på bara grekiska viner som ligger i Hudson Yards. Kul koncept och mycket bra utbud av grekiska viner på glas. De hade ca 20-30 olika viner på glas och massor som jag aldrig hade hört talas om. Däremot var service rent katastrofal vad gäller kunskapsnivån. Vi frågade lite om vinerna, bad om beskrivningar av vilken stil de var (torra, söta, kraftfulla etc). Vår måttligt intresserade servitör svarade saker som ”It’s a white”, ”It’s very nice” och på frågan om ett mousserande vin var gjort med champagne-metoden var svaret ”Yes, it is like a prosecco”. Vi insåg ganska snabbt att vi inte snackade samma språk och frågade om det fanns en sommelier men svaret var att han hade gått hem för dagen. Vi fick till slut prova lite olika saker för att själva bilda oss en uppfattning. Intressanta viner men hade nog inte gått tillbaka ändå då jag gärna vill kunna få lite mer information om vinerna, i synnerhet för regioner där jag själv inte kan så mycket om druvsorterna, terroir etc.

IMG_20190725_224210.jpg
IMG_20190725_224215.jpg
IMG_3892.jpg
IMG_3893.jpg
 

Attachments

  • IMG_3844.jpg
    IMG_3844.jpg
    74,7 KB · Visningar: 216

Mikado

Medlem
Tack för härlig rapport! Och tack för tipset om Os Gazeteiros, blir nog till att boka under vårt Lissabonbesök i veckan :)
 
Toppen