Senaste nytt

Vilket är det mest kostnads- och/eller tidseffektiva sättet att åka från Arlanda till Lidingö?

Hustru och dotter ankommer till Arlanda från Malmö kl 17:05 den 16e augusti.

De behöver ta sig till Lidingö så fort och smidigt som möjligt efter ankomst, men till en rimlig kostnad. Körkort finnes icke.

Vad föreslår ni på forumet är det bästa sättet för denna transport?

Om kostnads- och tidskravet inte går att kombinera måste tiden prioriteras.

Tack på förhand.
 

Agö

Medlem
Lidingö är en stor ö. Ska det åkas kommunalt tillkommer därför ev. en längre buss-/tågresa från Ropsten med tillhörande väntetid. Om de däremot ska till Torsvik direkt efter brofästet går ju varenda buss förbi varför tidsaspekten jämnas ut något.

Men man ska nog vara en mkt stor förkämpe för kollektivtrafik, vara väldigt sparsam eller ha oceaner av tid för att välja det kollektiva alternativet framför taxi. Jag kan inte minnas att vi någonsin åkte kommunalt till Arlanda från Lidingö under min uppväxt - det var egen bil eller taxi.
 

Berglund

Medlem
Ska du åka riktigt billigt kan man ju ta flygbussen in till Centralen för 99 kr, byta till tunnelbanan och betala 32 kr och byta till buss eller spårvagn/minitåg på Ropstens tunnelbanestation. Flygbussen går var tionde minut och tar 45-60 minuter. Att byta till tunnelbanan ifrån flygbussen tar nog ca 10 minuter till och innefattar i varje fall tre rejäla rulltrappor ned samt ett antal hundra meters gång genom välbefolkade gångar och utrymmen. Tunnelbanan till Ropsten tar väl runt 10 minuter och byte till buss/spårvagn där är inte jättekrångligt men tar ju säkert ändå 5-10 minuter.

Vill man komma ännu billigare undan kan man ju åka SL buss från Arlanda, pendeltåg från Märsta in till Centralen och byta till tunnelbana/buss där eller på Odenplan.

Det går förstås att fundera på Arlanda Express in till Centralen och byta till taxi/tunnelbana där men vet inte om det i sig blir så himla mycket billigare än taxi direkt från Arlanda.

I övrigt är det nog bara att förbeställa en taxi. Med appen Taxijakt kan du förbeställa en bil de flesta timmar på dygnet för 490 kr fast pris, Arlanda-Lidingö. Det ger en bytesfri resa och är på det hela taget väldigt smidigt förstås.
 
Taxi, det blir billigare än Arlanda express om två delar och går oftast snabbare :)

OK, tack.

Lidingö är en stor ö. Ska det åkas kommunalt tillkommer därför ev. en längre buss-/tågresa från Ropsten med tillhörande väntetid. Om de däremot ska till Torsvik direkt efter brofästet går ju varenda buss förbi varför tidsaspekten jämnas ut något.

Men man ska nog vara en mkt stor förkämpe för kollektivtrafik, vara väldigt sparsam eller ha oceaner av tid för att välja det kollektiva alternativet framför taxi. Jag kan inte minnas att vi någonsin åkte kommunalt till Arlanda från Lidingö under min uppväxt - det var egen bil eller taxi.

Ja, så klart. Insåg att en exakt adress kanske hade kunnat ge mig bäst hjälp, men tyvärr så har jag inte möjlighet att delge er den publikt. Det ligger dock en bit norr om Torsvik.

Om tiden är viktigast är det taxi som gäller. Fast pris med Taxi Stockholm hamnar på ca 600 kr.

OK, det verkar ju inte så farligt dyrt. Det är väl åtminstone 40 minuter i taxi, gissar jag.

Ska du åka riktigt billigt kan man ju ta flygbussen in till Centralen för 99 kr, byta till tunnelbanan och betala 32 kr och byta till buss eller spårvagn/minitåg på Ropstens tunnelbanestation. Flygbussen går var tionde minut och tar 45-60 minuter. Att byta till tunnelbanan ifrån flygbussen tar nog ca 10 minuter till och innefattar i varje fall tre rejäla rulltrappor ned samt ett antal hundra meters gång genom välbefolkade gångar och utrymmen. Tunnelbanan till Ropsten tar väl runt 10 minuter och byte till buss/spårvagn där är inte jättekrångligt men tar ju säkert ändå 5-10 minuter.

Vill man komma ännu billigare undan kan man ju åka SL buss från Arlanda, pendeltåg från Märsta in till Centralen och byta till tunnelbana/buss där eller på Odenplan.

Det går förstås att fundera på Arlanda Express in till Centralen och byta till taxi/tunnelbana där men vet inte om det i sig blir så himla mycket billigare än taxi direkt från Arlanda.

I övrigt är det nog bara att förbeställa en taxi. Med appen Taxijakt kan du förbeställa en bil de flesta timmar på dygnet för 490 kr fast pris, Arlanda-Lidingö. Det ger en bytesfri resa och är på det hela taget väldigt smidigt förstås.

Det verkar onekligen som om taxi är det bästa och smidigaste transportmedlet. Men då har jag några kompletterande frågor.
Måste man förbeställa taxin för att få fast pris?
Måste resenären ha gjort bokningen i appen och därmed ha appen i sin telefon, eller kan jag göra det å min hustrus vägnar?
Har förbeställda taxibilar en särskild pick-up point? Skyltar de på något sätt så att man tar rätt bil?
 

mha321

Medlem
Det verkar onekligen som om taxi är det bästa och smidigaste transportmedlet. Men då har jag några kompletterande frågor.
Måste man förbeställa taxin för att få fast pris?
Måste resenären ha gjort bokningen i appen och därmed ha appen i sin telefon, eller kan jag göra det å min hustrus vägnar?
Har förbeställda taxibilar en särskild pick-up point? Skyltar de på något sätt så att man tar rätt bil?

Fast pris både vid förbokat och i bil. Vid förbokning tillkommer en avgift för Arlanda, men i gengäld slipper du walk of shame of Sweden förbi skrikande friåkare på vägen ut.

Du kan boka i din telefon. Du kan ange hennes namn och telefonnummer i appen som kontaktperson så de kan kontakta henne om något går fel.

Vid förbeställning möter föraren inne i terminalen med namnskylt, och visar vägen till en separat parkering (ibland blir det vanliga när den andra är full, men det vet ju föraren).
 

anjak

Medlem
Taxi är det absolut smidigaste och inte speciellt dyrt om man är två. Säger som @Agö kan inte komma på ett tillfälle under min uppväxt där vi åkte kommunalt ut till Arlanda. Blir ändå rätt många byten som inte är supersmidiga med packning.
 

RickardG

Medlem
Tänk på att det är fredag eftermiddag vi talar om, ingen dröm i trafiken direkt. Är tiden prioriterad skulle jag ta Arlanda Express och sedan Taxi eller Uber från centralen. Snabbt och smidigt byte och ni slipper de milslånga köerna in mot stan från Arlanda.
 
Toppen