Senaste nytt

Champagnetråden

Anfield

Medlem
e008f0b8d07ecbbff9258e272fdd5989.jpg


Man får vara lite kreativ när man inte får in fikat i hotellets minibar !
 

Viking75

Medlem
Öppnar en gammal favorit medan middagen är under tillagning. Har alltid varit svag för Egly-Ouriet men tycker numera att de ofta är lite överprissatta, denna flaska köpte vi dock till ett ok pris när vi åkte båt till Finland för ett tag sedan. En av mina favoriter när det gäller 100% Pinot Meunier, håller nog fortfarande Christophe Mignons Pur Meunier snäppet högre men denna är mycket bra, älskar den koncentrade doften av torkad frukt, nötter och undertoner som är lite florala. Smaken är fyllig men ändå balanserad och förstår när man dricker denna att en del pratar om att det är som en mini-Selosse. Hörde också att Selosse faktiskt köper en del Pinot Noir från Egly-Ouriet för att göra sin rosé.

Visa bifogad bild 95383
Härligt! Din bild fick mig att plocka upp en likadan flaska i gömmorna för att avnjuta i veckan!
 

Xpressen

Medlem
Visa bifogad bild 95347 På tre dagar sedan nörderiet började har jag fått till en liten samling.

Även LPGS och Bollinger GA 2008 beställda via nätet och är på väg. Ska bara klura ut hur jag kan köpa en PR SWC 2008.. efter det är jag rätt säker på att min sambo kommer trycka på den ekonomiska stoppknappen, om inte redan innan :D

Alla tips om hur jag kan införskaffa SWC 2008 till en rimlig peng uppskattas. På nätet kostar det ca 2000kr inkl moms o frakt.

Snyggt jobbat!

Är i lite samma situation som du, bestämde mig för ett par veckor sedan att nu är det dags att börja bygga en champagnesamling. Håller nämligen på och bygger nytt hus som står klart om si sådär 10 månader, tills dess vill jag ha en fin samling flaskor.

Än så länge har jag lyckats samla på mig dessa men nu har sambon satt ner foten ordentligt. Ligger i förhandling nu och förhoppningsvis går hon med på en champagnebudget på 1000 kr månaden så jag åtminstone har några flaskor när huset står klart .
3B08BC4E-9842-4786-A6C4-B924CED0990C.jpeg
 

Kevinator

Medlem
Snyggt jobbat!

Är i lite samma situation som du, bestämde mig för ett par veckor sedan att nu är det dags att börja bygga en champagnesamling. Håller nämligen på och bygger nytt hus som står klart om si sådär 10 månader, tills dess vill jag ha en fin samling flaskor.

Än så länge har jag lyckats samla på mig dessa men nu har sambon satt ner foten ordentligt. Ligger i förhandling nu och förhoppningsvis går hon med på en champagnebudget på 1000 kr månaden så jag åtminstone har några flaskor när huset står klart .
Visa bifogad bild 95408

Fantastiskt, kul att se att det är fler som kommer igång! Vilken årgång är det på Dom Perignon? Varifrån finns din främsta inköpskälla? För mig har det varit Systembolaget + Emvie de Champagne-sajten. Inköpen har främst baserats på tips från detta forum :)

Om du är sugen på Pol Roger Sir Winston Churchill 2008 så kan jag skicka dig PM och tipsa om ett sätt att införskaffa det till ett bra pris (ca. 1600 kr) och via tillförlitlig inköpskanal. Vill inte sprida det för brett ;)
 

Xpressen

Medlem
Fantastiskt, kul att se att det är fler som kommer igång! Vilken årgång är det på Dom Perignon? Varifrån finns din främsta inköpskälla? För mig har det varit Systembolaget + Emvie de Champagne-sajten. Inköpen har främst baserats på tips från detta forum :)

Om du är sugen på Pol Roger Sir Winston Churchill 2008 så kan jag skicka dig PM och tipsa om ett sätt att införskaffa det till ett bra pris (ca. 1600 kr) och via tillförlitlig inköpskanal. Vill inte sprida det för brett ;)

Än så länge har jag bara använt mig av Systembolaget och precis som för dig så har jag hämtat mycket inspiration från denna tråden. Dom perignon är en 2008.

Har alltid gillat champagne men tidigare har det mest blivit att jag köpt en flaska och sen druckit den samma kväll, men blir ju mycket roligare med en liten samling.

Tar gärna emot tips för Winston Churchill 2008, får se dock vad sambon säger. 1600 är ju drygt en och en halv måndadsbudget och hon har varit rätt tydlig med att den budgeten är ingenting som kan stretchas .
 

squeezen

Medlem
Än så länge har jag bara använt mig av Systembolaget och precis som för dig så har jag hämtat mycket inspiration från denna tråden. Dom perignon är en 2008.

Har alltid gillat champagne men tidigare har det mest blivit att jag köpt en flaska och sen druckit den samma kväll, men blir ju mycket roligare med en liten samling.

Tar gärna emot tips för Winston Churchill 2008, får se dock vad sambon säger. 1600 är ju drygt en och en halv måndadsbudget och hon har varit rätt tydlig med att den budgeten är ingenting som kan stretchas .
Du får allokera 1.6 månaders budget helt enkelt. Sedan lägga de 400kr på en annan så blir det ändå 2000 på två mån!
 

anjak

Medlem
Tar gärna emot tips för Winston Churchill 2008, får se dock vad sambon säger. 1600 är ju drygt en och en halv måndadsbudget och hon har varit rätt tydlig med att den budgeten är ingenting som kan stretchas .

Personligen hade jag hellre valt att köpa en billigare sort men fler flaskor. För 1600 får du 3-4 flaskor av en 2008 från en mindre producent. På så sätt kan du följa vinet på ett helt annat sätt och se hur det utvecklas över tiden. Drick en flaska nu och lagra övriga. Personligen tycker jag det ger en större upplevelse än att satsa på det dyraste och bara köpa en flaska. Har man bara en flaska av samma sort blir frågan alltid när är den bäst att dricka.

Personligen tycker jag det roligaste med att besöka Champagne eller andra vinområden är att cykla runt till mindre producenter knacka på och bli inbjuden till deras kök för att smaka på vinet och prata om hur dom jobbar. Och sen köpa med sig istället för att hela tiden gå på största och mest kommersiella producenterna.
 
Toppen