Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

HCas

Medlem
Det jag kan störa mig på ombord kretsar mest runt själva stolen. Jag försöker själv undvika att ta tag i framförvarande stols ryggstöd när jag reser mig upp eller sätter mig. Alla inser tydligen inte att det är ganska störande när någon rycker i ens stol. Sen finns det ju förstås passagerare som av olika anledningar har svårt att resa sig och sätta sig, det får man ha överseende med.

Vidare tycker jag att förvånansvärt många har sitt ryggstöd fällt även under måltidsservering.

Jag håller med om att stol-störningar sliter på nerverna. Förvånansvärt många kan inte heller sitta stilla i sin stol. Men när ni vrider och vänder er så går det ut över mig och mina försök att t.ex. använda min laptop.

Folk som fäller sätena ska vi inte ens tala om. Personligen tycker jag inte att det borde vara tillåtet i ekonomi, i vart fall inte på dagflyg.
 

Vixit

Medlem
Folk som fäller sätena ska vi inte ens tala om. Personligen tycker jag inte att det borde vara tillåtet i ekonomi, i vart fall inte på dagflyg.

Det här är nog en av de saker som jag observerat ger upphov till mest bråk mellan passagerare. Ska man verkligen surna till på passageraren? Det är ju flygbolaget som valt att flyga med plan som har nedfällbara ryggstöd på sätena.

Om sätena kan fällas tillbaka, men man ska pga oskrivna regler om hyfs inte använda den funktionen, vad mer av det som finns ombord bör man inte använda? Enklaste lösningen är isåfall säten som inte kan ändras, alla sitter som fakirer i 90 graders vinkel. Ingen är nöjd, men ingen kan anklagas för att inkräkta på någon annans utrymme heller.

Blev vittne till ett riktigt bråk i Business intra-Europa till och med, en kvinna som fällde ner sätet för att vila och kvinnan bakom började dunka med knytnävarna på framförvarande stol och skrika. Blev inte bättre av att kvinnan med sätet pratade brittisk engelska och kvinnan bakom var tyska, det eskalerade snabbt till GET OUT OF EUROPE! Flygvärdinnan föreslog att en av dem skulle byta plats (det fanns flera lediga), båda vägrade för det var minsann ”den andra” passageraren som hade fel och som hade issues. De fortsatte skrika på varandra efter att vi stigit av planet. Tack och lov var det en kort rutt...
 

Valley

Medlem
Det här är nog en av de saker som jag observerat ger upphov till mest bråk mellan passagerare. Ska man verkligen surna till på passageraren? Det är ju flygbolaget som valt att flyga med plan som har nedfällbara ryggstöd på sätena.

Om sätena kan fällas tillbaka, men man ska pga oskrivna regler om hyfs inte använda den funktionen, vad mer av det som finns ombord bör man inte använda? Enklaste lösningen är isåfall säten som inte kan ändras, alla sitter som fakirer i 90 graders vinkel. Ingen är nöjd, men ingen kan anklagas för att inkräkta på någon annans utrymme heller.

Blev vittne till ett riktigt bråk i Business intra-Europa till och med, en kvinna som fällde ner sätet för att vila och kvinnan bakom började dunka med knytnävarna på framförvarande stol och skrika. Blev inte bättre av att kvinnan med sätet pratade brittisk engelska och kvinnan bakom var tyska, det eskalerade snabbt till GET OUT OF EUROPE! Flygvärdinnan föreslog att en av dem skulle byta plats (det fanns flera lediga), båda vägrade för det var minsann ”den andra” passageraren som hade fel och som hade issues. De fortsatte skrika på varandra efter att vi stigit av planet. Tack och lov var det en kort rutt...

"don't mention the war........." :cool:
 

Valley

Medlem
Alla som absolut & oavbrutet måste prata i mobilen eller hålla på med sina "paddor" från det att man skall genom Gate'n tills man blir tillsagd att stänga av.
Någon kommer på att man har sin biljett i telefonen, och då blir det uppenbara problem. Eller så måsta man klämma fast mellan axel och öra medan man i sin väska letar fram biljetten.
När man landar måste man så fort det bara är möjligt, världen går kanske under om man inte inom 20 sekunder fått jaga rätt på sina mobiler och paddor och omedelbart sätta igång och kontakta någon.
Luren måste också vara fastklämd mellan axel och öra medan man försöker lägga upp eller få ner sitt bagage med båda händer. Eller när man försöker får upp sin ryggsäck på ryggen ståendes i mittgången.
 

igelkotten

Medlem
Alla som absolut & oavbrutet måste prata i mobilen eller hålla på med sina "paddor" från det att man skall genom Gate'n tills man blir tillsagd att stänga av.
Någon kommer på att man har sin biljett i telefonen, och då blir det uppenbara problem. Eller så måsta man klämma fast mellan axel och öra medan man i sin väska letar fram biljetten.
När man landar måste man så fort det bara är möjligt, världen går kanske under om man inte inom 20 sekunder fått jaga rätt på sina mobiler och paddor och omedelbart sätta igång och kontakta någon.
Luren måste också vara fastklämd mellan axel och öra medan man försöker lägga upp eller få ner sitt bagage med båda händer.

Istället för att störa dig på oss kan du tycka synd om oss nästa gång! ;) Många har nog inget val, och tar nog hellre samtal vid såna "skittider" än när man är hemma med familj eller på annat ställe där man hellre gör någon annan aktivitet. Reser jag förlägger jag gärna jobba tal och annat från flygplatsen för jag måste ändå vara i god tid till planet och därmed slösa bort min tid vid gate och köer.
 

Jönsson

Medlem
Om sätena kan fällas tillbaka, men man ska pga oskrivna regler om hyfs inte använda den funktionen, vad mer av det som finns ombord bör man inte använda? Enklaste lösningen är isåfall säten som inte kan ändras, alla sitter som fakirer i 90 graders vinkel. Ingen är nöjd, men ingen kan anklagas för att inkräkta på någon annans utrymme heller.

Stolsvinkeln är aldrig 90 grader. Där överdriver du allt för poängen. Faktum är att jag tycker att den uppfällda positionen i regel är den mest bekväma i de flesta stolar. Förstår faktiskt inte varför man vill halvligga i en ekonomistol. Flyger jag ekonomi/PE så är det på kort eller medium och då arbetar jag eller gör något annat aktivt. Dessutom slumrar jag utmärkt i uppfällt läge.

Känner att det tillhör allmänt hyfs att först fråga/varna den bakomvarande innan man fäller stolsryggen. Om någon först varnar eller frågar om det är ok, innan de fäller stolen, blir jag inte irriterad. Men den som med full kraft slänger stolen maximalt bakåt när jag har flaskor, mat, glas eller dator på bordet ser jag förmodligen som en självupptagen och respektlös individ.
 

Vixit

Medlem
Stolsvinkeln är aldrig 90 grader. Där överdriver du allt för poängen.

Känner att det tillhör allmänt hyfs att först fråga/varna den bakomvarande innan man fäller stolsryggen.

Jag är överens på båda punkterna, sen återstår det att se om säteskoncept som SkyRider 2.0 implementeras i min livstid...

Man ska självklart inte våldsamt fälla tillbaka sätet, men jag tycker inte heller att den som sitter bakom nödvändigtvis har vetorätt. ”Är det ok om jag fäller tillbaka sätet för att vila?” ”Nej tyvärr, jag behöver utrymmet för att jobba”. Sten, sax, påse?
 

Hachans

Medlem
Det här är nog en av de saker som jag observerat ger upphov till mest bråk mellan passagerare. Ska man verkligen surna till på passageraren? Det är ju flygbolaget som valt att flyga med plan som har nedfällbara ryggstöd på sätena.

Om sätena kan fällas tillbaka, men man ska pga oskrivna regler om hyfs inte använda den funktionen, vad mer av det som finns ombord bör man inte använda? Enklaste lösningen är isåfall säten som inte kan ändras, alla sitter som fakirer i 90 graders vinkel. Ingen är nöjd, men ingen kan anklagas för att inkräkta på någon annans utrymme heller.

Blev vittne till ett riktigt bråk i Business intra-Europa till och med, en kvinna som fällde ner sätet för att vila och kvinnan bakom började dunka med knytnävarna på framförvarande stol och skrika. Blev inte bättre av att kvinnan med sätet pratade brittisk engelska och kvinnan bakom var tyska, det eskalerade snabbt till GET OUT OF EUROPE! Flygvärdinnan föreslog att en av dem skulle byta plats (det fanns flera lediga), båda vägrade för det var minsann ”den andra” passageraren som hade fel och som hade issues. De fortsatte skrika på varandra efter att vi stigit av planet. Tack och lov var det en kort rutt...

Precis vad jag brukar säga till den som inre kan fälla stolen framför pga mina knän. De är där de där, skäll på flygbolaget. De kan justera sätesavstånden, det är mycket svårare för mig att skruva av benen.
 
Toppen