Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

M.K

Medlem
@Fidde Kör över 250k på mina depåer. Tradar aldrig heller bara $1000 poster. Hursomhelst litar jag inte helt på Revolut. Haft upp till 100k där som mest men aldrig mer. Ungt företag utan banking erfarenhet.

Dock riktigt kul med innovativ ny konkurrens, det behövs verkligen mot våra nordiska storbanker.
 

Bankiren

Medlem
I tillägg undrar jag vem som vågar sätta in större belopp hos ett företag som är under utredning för oegentligheter.

Vad gäller det för oegentligheter?

Jag tänker använda Revolut för att främst växla över min lön från min danska bank (DKK) till SEK i Revolut och sen vidare till den svenska banken.
 

McFace

Medlem
Vad gäller det för oegentligheter?

Jag tänker använda Revolut för att främst växla över min lön från min danska bank (DKK) till SEK i Revolut och sen vidare till den svenska banken.

Compliance. Pengatvätt. Pågående vad jag förstår både i Storbritannien och Litauen. Inget konkret än, vad jag förstått, men man kan nog med visst fog ana att CFO slutar av andra än de angivna orsakerna.

Det ryker, men behöver inte vara eld.

Personligen har jag resonerat som så att jag inte har mer pengar på Revolut än jag tål att förlora. Så länge du inte har pengarna liggandes där längre perioder är det antagligen inga problem.
 

M.K

Medlem
@Bankiren Jag gör exakt så, brukar köra det i två omgångar per månad till svenska behov, plus att jag alltid har en summa, typ 10-15k på kortet, som jag handlar med ibland. Mest på helger utomlands på icke-Amex köp eller med Applewatch.

Jag tjänar väl iaf minst 2% på detta upplägg. Det är även kul att tima växlingarna, så känns faktiskt hittills som mer i besparing. Blir jag blåst på saldot med nedstängning/kk har jag förhoppningsvis hunnit tjäna in tappet innan.
 

intuition

Medlem
...
Jag skulle snarare vilja hävda motsatsen att ju större och omfångsrikare programmet blir ju större tillgång av platser kan SAS tilldela.

Är det 5 miljoner medlemmar som både vill och kan flyga awards törs jag garantera dig att SAS fixar fler awardsplatser.
...
Jag hade liksom fått för mig att award-platser är sådana platser som revenue management inte tror sig kunna sälja till vettigt pris, baserat på historisk och nulägesanalys på tillgång/efterfrågan med flera faktorer.
Så om programmet blir större så har plötsligt SAS svårare att sälja flygstolarna? Eller hur menar ni att de nya platserna fixas fram? Man väljer att avstå från säkra intäkter i kronor så att man kan sälja platserna för poäng?

Jag har väldigt liten kunskap om Eurobonus och sas, men i andra program jag varit med har ett växande program och/eller inflation i poäng lett till hårdare kontroll av award-tillgången.
 

coclol

Medlem
Jag hade liksom fått för mig att award-platser är sådana platser som revenue management inte tror sig kunna sälja till vettigt pris, baserat på historisk och nulägesanalys på tillgång/efterfrågan med flera faktorer.
Så om programmet blir större så har plötsligt SAS svårare att sälja flygstolarna? Eller hur menar ni att de nya platserna fixas fram? Man väljer att avstå från säkra intäkter i kronor så att man kan sälja platserna för poäng?

Jag har väldigt liten kunskap om Eurobonus och sas, men i andra program jag varit med har ett växande program och/eller inflation i poäng lett till hårdare kontroll av award-tillgången.

Det finns flera anledningar. Ju större system, ju fler poäng kommer att förfalla pga att inte nyttjas (för många medlemmar med för små potter etc.) Detta innebär ju att avsatt kapital för dessa förfallna poäng antingen kan återföras som högre ersättning för poäng, dvs det blir en mindre förlust för varje awardplats än gentemot tidigare.

Sen är det såklart den psykologiska effekten att om folk inte får möjlighet att använda sina poäng så flyr folk programmet och flygbolaget och framförallt kreditkorten och den förlusten är nog för stor. Alltså måste man skapa fler platser och kanske nya möjligheter som rabatterade platser till vissa destinationer (jmf Lufthansas milage bargains).

Fyllnadsgraden är ju trots allt inte 100% på alla flyg men visst, business till Tokyo blir kanske inte lätt(are).
 

Cederlund

Ny medlem
Någon som kan tipsa om varför nedan inte funkar?

Jag betalar min räkningar via Revolut, tjänar då lite bonus på underliggande kort.

Använder IBAN Swift/BIC, fungerar till alla utom Telenor och jag kan inte fatta varför. Jag använder uppgifterna jag har fått av Telenor, IBAN SE2195000099603447926035 Bic/Swift NDEASESS

Jag har fått Telenor att skicka skärmdump från deras system för att vara hundra på att det är rätt uppgifter jag fått. Jag har även verifierat uppgifterna med Validate an IBAN

Revolut säger att uppgifterna är fel och Telenor förstår ingenting.
Lite frustrerande då de känns som alla antyder att jag är inkompetent, fast jag lyckas med andra IBAN betalningar så det betvivlar jag.
 

Berglund

Medlem
Revolut kan bara skicka SWIFT betalningar, inte SEPA transfers. Kan det möjligen ha något med det att göra? Att Telenors konto, av någon okänd anledning, inte kan ta emot SWIFT betalningar? Det låter i och för sig väldigt märkligt men det är i alla fall ett förslag eller en tanke.
 

Cederlund

Ny medlem
Revolut kan bara skicka SWIFT betalningar, inte SEPA transfers. Kan det möjligen ha något med det att göra? Att Telenors konto, av någon okänd anledning, inte kan ta emot SWIFT betalningar? Det låter i och för sig väldigt märkligt men det är i alla fall ett förslag eller en tanke.
Möjlig förklaring... är det här nånn ledtråd?
 

Attachments

  • AFEA4382-F7FC-4410-BFC2-622BB5EDD52E.png
    AFEA4382-F7FC-4410-BFC2-622BB5EDD52E.png
    192,2 KB · Visningar: 227
Toppen