Senaste nytt

Nordic Choice - För många rumstyper

intuition

Medlem
Ett litet delikat problem, som jag undrar om andra har åkat ut för:

Generellt brukar jag undvika att boka de minsta rummen, dels för att de är små, dels för att jag tänker att ev. uppgradering blir relativt värdelös. Ett pytte-rum eller ett litet rum - det är ungefär lika illa tycker jag.

På Clarion Malmö Live finns hyfsat många rumskategorier och jag väljer då ett supperior dubbel; 27 kvm och 210 cm säng (2x 105cm). Vips får jag då uppgradering till Superior king, som är 24kvm (tror jag) och har en 180 cm säng. I mina ögon ett betydligt sämre rum.
Clarion ser det som en uppgradering eftersom Superior king har 5 meter takhöjd och är dyrare i prislistan. Men jag gillar inte alls det rummet, det känns trångt och konstigt. Typ 3 meter brett och 5 meter högt.

Jaha, om jag då bokar ett "superior king" från början så är nästa rum upp ett "deluxe dubbel", som är rejält mycket större och mycket dyrare. Det blir bra värde på den uppgraderingen. Men det är bara det att just den uppgraderingen får man sällan - och då blir jag sittande med "superior king" som jag inte alls vill ha.

"Felet" här är ju att de inte har de båda superior rummen på samma nivå, utan att det anses vara en uppgradering att få king size bed. Och det känns som en trend att ha många kategorier och därmed göra uppgraderingen för status medlemmar mindre och mindre värd.

Har andra märkt det samma, eller är det bara tillfälligheter?
 

fcx

Medlem
Ett litet delikat problem, som jag undrar om andra har åkat ut för:

Generellt brukar jag undvika att boka de minsta rummen, dels för att de är små, dels för att jag tänker att ev. uppgradering blir relativt värdelös. Ett pytte-rum eller ett litet rum - det är ungefär lika illa tycker jag.

På Clarion Malmö Live finns hyfsat många rumskategorier och jag väljer då ett supperior dubbel; 27 kvm och 210 cm säng (2x 105cm). Vips får jag då uppgradering till Superior king, som är 24kvm (tror jag) och har en 180 cm säng. I mina ögon ett betydligt sämre rum.
Clarion ser det som en uppgradering eftersom Superior king har 5 meter takhöjd och är dyrare i prislistan. Men jag gillar inte alls det rummet, det känns trångt och konstigt. Typ 3 meter brett och 5 meter högt.

Jaha, om jag då bokar ett "superior king" från början så är nästa rum upp ett "deluxe dubbel", som är rejält mycket större och mycket dyrare. Det blir bra värde på den uppgraderingen. Men det är bara det att just den uppgraderingen får man sällan - och då blir jag sittande med "superior king" som jag inte alls vill ha.

"Felet" här är ju att de inte har de båda superior rummen på samma nivå, utan att det anses vara en uppgradering att få king size bed. Och det känns som en trend att ha många kategorier och därmed göra uppgraderingen för status medlemmar mindre och mindre värd.

Har andra märkt det samma, eller är det bara tillfälligheter?

"Många kategorier" är ett generellt problem, men då brukar det alltid objektivt vara åtminstone marginellt bättre för varje steg uppåt. Många hiltonhotell har extra kategorier baserat på utsikt (ett hotell jag bodde på hade tre olika kategorier av standardrum beroende på kvaliteten av utsikt..).
 

M.K

Medlem
Bivit frekvent uppgraderad till minisvit eller svit från Superior, så har inget att klaga på vad gäller NCC.
 

intuition

Medlem
Börjar tro att det är ett "problem" relaterat bara till vissa hotell/medarbetare.
Checkade in på Clarion Grand Helsingborg, receptionisten styrde själv in samtalet på uppgraderingar:
"Ja, du har ju bokat sviten, så jag kan inte ge dig något bättre. Många bokar ju de allra minsta rummen för att sedan bli uppgraderade. Våra bästa medlemmar får ju alltid våra bästa rum!"

Samma sak har jag hört från en tidigare medarbetare som jobbade många år inom Nordic Choice - varje dag (under natten när det ändå var lite att göra) gjorde de en rumsplanering och gav bästa rummen till guld och platinum (hon sa att hon nästan aldrig såg några platinum, cirka 10 år sedan).

Man kanske inte gör en rumsplanering längre, eller så kanske vissa hotell går mer efter "uppgradering 1 steg" principen än andra. Eller så gör de inga uppgraderingar förrän personen verkligen checkar in och då kan ju högre rum redan vara tagna, alternativt ostädade.
 
Man kanske inte gör en rumsplanering längre, eller så kanske vissa hotell går mer efter "uppgradering 1 steg" principen än andra. Eller så gör de inga uppgraderingar förrän personen verkligen checkar in och då kan ju högre rum redan vara tagna, alternativt ostädade.
Jodå, man "roomar" fortfarande! Kan ju skilja mellan olika hotell/årstid/beläggning, men jag vet att åtminstone några NCC-hotell roomar dagen innan under dagtid (ca kl 16).
 
Toppen