Senaste nytt

Alaska Airlines till Skyteam? (Rykte)

Palazzi

Medlem
Det ryktas från flera håll om att Alaska Airlines och Delta kommer gå samman, och att det hela kommer presenteras på en presskonferens imorgon.

Om ryktet visar sig stämma blir alltså Alaska Airlines en del av Skyteam-alliansen. Om bolagen kommer bilda ett helt nytt bolag, eller om Alaska blir en del av Delta förtäljer inte ryktet.

Det vore positivt om Alaskan Airlines behåller samarbetet med Icelandair även efter potentiellt inträde i Skyteam. Det skulle möjliggöra bonusbiljetter inom Skyteam från resor intjänade Saga Class till USA

UPDATE: Ryktet var falskt! Det handlade om nya direktlinjer från Seattle och mer matning från Alaska...
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Då har vi två intressanta presskonferenser att se fram emot (den andra är ju OW's den 8/10 tror jag det var). Misstänker att det kommer att vara slutet i så fall fall för Mileage Plan. Alaska har ju redan AF, KL och Korean som partner, men nu lär CX och BA hänga löst. Det intressanta blir vad som händer med Emirates. Jag menar att poängen man får när man flyger HKG-BKK för att testa suites måste ju kunna krediteras till ett vettigt program:D
 

Jacob

Medlem
Någon som testat Alaska Airlines?

Vad jag hört ska det vara ett av de bättre amerikanska flygbolagen.
 

agehall

Medlem
Jag har flugit en hel del AS och det har även Nilsson gjort. De är faktiskt förvånansvärt bra imho, för att domestic US. De brukar vara väldigt flexibla och är dessutom oftast trevliga ombord.

En trevlig detalj tycker jag är att de har skinnstolar, vilket jag tycker känns trevligare.
 

Jacob

Medlem
Jag har flugit en hel del AS och det har även Nilsson gjort. De är faktiskt förvånansvärt bra imho, för att domestic US. De brukar vara väldigt flexibla och är dessutom oftast trevliga ombord.

En trevlig detalj tycker jag är att de har skinnstolar, vilket jag tycker känns trevligare.
Vad jag hört ska även loungerna vara helt OK (för att vara USA i alla fall).
 

nilsson

Medlem
Alaska har alltid varit flexibla att ha att göra med (t.ex. en söndag på SFO när jag missat att det blivit sommartid), och om man reser till och från Seattle så blir det oftast med dem som man måste åka med (SeaTac är hemmaflygplats för AS, och många bolag väljer att göra code-share med dem). Ett inträde i SkyTeam skulle också underlätta mina bokningar, eftersom bokningar via SkyTeam (oftast Delta) inte ger miles på sträckorna med code share, medan bokning direkt med AS gör det.

Deras lounger är väl inget spektakulärt internationellt sett, men slår andra inrikes-lounger jag varit i i USA.
 

Palazzi

Medlem
UPDATE: Jag skrev felaktigt att presskonferensen skulle hållas 6/10 (idag), men det ska vara Måndag den 8/10.

Alltså får vi vänta ytterligare två dagar på besked
 

agehall

Medlem
Fö tycker jag det vore riktigt synd om AS äts upp av DL. Jag tror även att många uppe i Alaska kommer att tycka att det är dåligt. De har sedan länge haft väldigt liten tilltro till de stora bolagen och satt stort värde på "sitt eget" flygbolag.
 

Gnopps

Medlem
AS i Skyteam vore väl kul men hoppas de håller bolagen separata. AS hör jag verkligen mycket positivt om och på min enda flygning med dem serverades ginger ale, så jag var nöjd.
 
Toppen