Senaste nytt

Ersättningsboende från mellanhand - erfarenheter?

Valley

Medlem
Det här med direktbetalning verkar vara en stor grej för dig. Som hotelloperatör HATAR man att bokningssiter såsom Hotels och Booking tar betalt av gästen direkt vid bokningstillfället. Dessa behåller nämligen pengarna, i sin helhet, tills dess att gästen kommit och bott samt checkat ut. Först därefter får man lov att fakturera Booking och Hotels för att först 30 dagar senare få betalt! Jag minns inte hur många gånger gäster bokade och förskottsbetalade till dessa bokningssiter men sedan ringde och mailade - oavbrutet - till oss för att få tillbaka sina pengar med en obegränsad mängd olika *snyfthistorier*! Men pengarna är inte under hotelloperatörens kontroll utan de kontrolleras av respektive bokningssite.

Som hotelloperatör måste han sörja för att boka och på egen hand betala för ett ”likvärdigt eller bättre” boende.
Vad det är, har man som hotelloperatör ganska stort svängrum i, så länge det inte finns direkta sakfel. Är det bokat ett ”twin room” med två individuella sängar får man inte utan vidare ersätta en sådan bokning med en dubbelsäng. Men läge, närhet till staden och liknande får variera en del. Enligt avtalreglerna från Hotels och Booking ska även hotelloperatören tvångsmässigt och alltid i de här lägena ta på sig den fulla skulden för felets uppkomst samt producera ett brev till gästen där hotelloperatören tar på sig det fulla ansvaret, totalt friskriver ”stackars” Booking och Hotels från någon del i felets uppkomst samt - *naturligtvis* be ”så hemskt mycket om ursäkt” till gästen för den uppkomna situationen.

Han får inte lov att vid något tillfälle be dig avboka, då mister ju Bookings/Hotels sin provision och är det något de två nasarföretagen försvarar med näbbar och klor - så är det deras provisioner.

Eller så kan man lägga det under "skyll dig själv-paragrafen" ;)
Troligtvis har man läst igenom det finstillta i avtalet och är fullständigt införstådd med vad som gäller innan man ritar på.

Frågan är väl bara om dessa siter ger ett ekonomiskt mervärde totalt sätt. Då kanske det är värt att ta lite skit då och då :)
 

palmen

Moderator
Frågan är väl bara om dessa siter ger ett ekonomiskt mervärde totalt sätt. Då kanske det är värt att ta lite skit då och då :)
Mervärdesskatt är väl att resenärerna hitta hotellen över huvud taget. Hur många googla hotell och resmål och råkat hamna på något litet hotells hemsida och bokar där? Försvinnande få och nästan allt går genom de stora kanalerna i dagsläget. Finns man inte med där kommer konkurrenterna få kunderna och man är snart out of business.
 

Valley

Medlem
Mervärdesskatt är väl att resenärerna hitta hotellen över huvud taget. Hur många googla hotell och resmål och råkat hamna på något litet hotells hemsida och bokar där? Försvinnande få och nästan allt går genom de stora kanalerna i dagsläget. Finns man inte med där kommer konkurrenterna få kunderna och man är snart out of business.

Sålunda. Man får stå ut med obehaget att bli behandlad "illa" av de profithungrande bokningssiterna för det är genom dem som man klarar av att få lön. Saken är klar :D
 

NyfikenGrau

Medlem
Det här med direktbetalning verkar vara en stor grej för dig.

Ja, om stället sköts av amatörer som inte har ordning på bokningarna. Irriterande att få kortet belastat med 3000 € utan att få något för det.

Annars tycker jag också att det är bra, om det sköts bra!

Som hotelloperatör HATAR man att bokningssiter såsom Hotels och Booking tar betalt av gästen direkt vid bokningstillfället. Dessa behåller nämligen pengarna, i sin helhet, tills dess att gästen kommit och bott samt checkat ut. Först därefter får man lov att fakturera Booking och Hotels för att först 30 dagar senare få betalt! Jag minns inte hur många gånger gäster bokade och förskottsbetalade till dessa bokningssiter men sedan ringde och mailade - oavbrutet - till oss för att få tillbaka sina pengar med en obegränsad mängd olika *snyfthistorier*! Men pengarna är inte under hotelloperatörens kontroll utan de kontrolleras av respektive bokningssite.

Kan du se hur man kan tolka din egen argumentation här som snyftande? Om booking och hotels mfl är så dumma är det väl bara att inte utnyttja dem, eller? Det är ju inte så att hotell tvingas in (vad jag vet). Jag hr själv de senaste åren bott på en del ställen som inte är med på någon (provisions-)site. Visst, det kräver mer energi och att man etablerar sin egen kundkrets och skaffar sig gott rykte, men de jag pratat med på sådana ställen (är ju till sin natur ofta mindre ställen men inte alltid) känner sig väldigt nöjda med sitt val att stå utanför "cirkusen".

Som hotelloperatör måste han sörja för att boka och på egen hand betala för ett ”likvärdigt eller bättre” boende.

Betala ja, hitta eller leta alternativ, nej. Så var det i alla fall gällande vår bokning igår. Jag hade sporadisk kontakt med ägaren samtidigt som hotels.com letade alternativ, han var väldigt nyfiken på om jag hört något från dem men hade ingen susning om vilka alternativboenden som var aktuella och kände inte igen det jag erbjöds.

Vad det är, har man som hotelloperatör ganska stort svängrum i, så länge det inte finns direkta sakfel. Är det bokat ett ”twin room” med två individuella sängar får man inte utan vidare ersätta en sådan bokning med en dubbelsäng. Men läge, närhet till staden och liknande får variera en del. Enligt avtalreglerna från Hotels och Booking ska även hotelloperatören tvångsmässigt och alltid i de här lägena ta på sig den fulla skulden för felets uppkomst samt producera ett brev till gästen där hotelloperatören tar på sig det fulla ansvaret, totalt friskriver ”stackars” Booking och Hotels från någon del i felets uppkomst samt - *naturligtvis* be ”så hemskt mycket om ursäkt” till gästen för den uppkomna situationen.

Han får inte lov att vid något tillfälle be dig avboka, då mister ju Bookings/Hotels sin provision och är det något de två nasarföretagen försvarar med näbbar och klor - så är det deras provisioner.

Som sagt, det var personalen på hotels.com, nånstans i USA, som tog fram alternativ till mig, detta baserat på vad jag själv tyckte var viktigt.

Dock ledde inte ersättningsboendet nån vart, var visserligen 600 euro dyrare men saknade pool så jag avbokade till slut. Fick tröstvoucher.

Ägaren bad mig upprepade gånger att avboka, ingen aning om/hur hotels.com straffar honom.

Igen, om du inte gillar nasarföretagen är det väl ingen som tvingar dig som hotellägare att deala med dem?
Finns liknande portaler och förmedlingssidor i min bransch som anser sig själva helt oumbärliga, jag klarar mig gott utan dem.

Hela detta forum businessclass är ju för övrigt ett ställe för att diskutera poängsamlande, vilket obönhörligen slår mot små enskilda näringsidkare - små flygbolag, hotell som inte tillhör kedjor, lokala biluthyrningar som ofta har mycket bättre service än kedjorna etc.
 

LSH

Medlem
Jag hade en liknande episod med booking.com. Hade bokat ett litet boutique-hotell i Peking. När vi kom dit sent på kvällen sa de att den rumstypen vi bokat inte funnits på flera månader och att de hade fullt. De erbjöd oss förvisso alternativ men dessa var sämre både läges- och standardmässigt. Vi rotade därför upp ett annat hotell i samma prisklass.

Dagen efter fick jag ett mail från bookings där noterat att jag inte checkat in och frågade varför. När jag förklarat bad de om ursäkt och frågade om jag hade haft några extrautgifter. Nu hade jag inte det, men de verkar också vara beredda att ta extrakostnader trots att det andra boendet inte var bokat genom dem. Det kan man kanske heller inte begära sent en kväll i ett internet-u-land.
 
Råkat ut för samma sak två gånger genom Hotels.com, senast på en resa till Miami.

Tyckte Hotels.com skötte det riktigt snyggt faktiskt, de erbjöd mig ett finare/dyrare hotell i utbyte - jag kontrade med ett ännu finare/dyrare hotell med motiveringen att det låg lika nära stranden/city/whatever som det förra, och utan någon större övertalning så gick de med på detta. Blev bra, och fick dessutom någon voucher för besväret.
 
Toppen