Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,
Gjorde misstaget att försöka flyga med Czech Airlines OK544 hem från Hamburg igår kväll, tyvärr så blev det framflyttat till idag på morgonen istället vilket ställde till det en del tyvärr.

Denna rutten börjar i Prag och mellanlandar i Hamburg för att plocka upp fler/nya passagerare och vidare till Göteborg, tyvärr så blev planet ståendes i Prag med Tekniska problem, enligt flight tracker så bytte dom plan och när klockan var 23 sa dom att planet nu lämnade Prag för att landa i Hamburg 24.00, jag såg hela tiden på flighttracker att planet stod still på marken och vid 23:30 fick vi besked att det var cancellerat och skulle flyga morgonen efter men ingen riktig info alls.
Efter att fortsätta googla och kolla status fick vi info om att planet skulle gå 06:50 från Hamburg vilket det mer eller mindre gjorde och vi landade i Göteborg kl 08:12. Då vi skulle varit framme kl 22:40 kvällen innan blev vi alltså 8h 32min sena. Är detta ett klart case med hänvisning till EU261/2004 eller kan dom hävda några "extrodinary circumstances"?
 

gjohansson

Medlem
Hej,
Gjorde misstaget att försöka flyga med Czech Airlines OK544 hem från Hamburg igår kväll, tyvärr så blev det framflyttat till idag på morgonen istället vilket ställde till det en del tyvärr.

Denna rutten börjar i Prag och mellanlandar i Hamburg för att plocka upp fler/nya passagerare och vidare till Göteborg, tyvärr så blev planet ståendes i Prag med Tekniska problem, enligt flight tracker så bytte dom plan och när klockan var 23 sa dom att planet nu lämnade Prag för att landa i Hamburg 24.00, jag såg hela tiden på flighttracker att planet stod still på marken och vid 23:30 fick vi besked att det var cancellerat och skulle flyga morgonen efter men ingen riktig info alls.
Efter att fortsätta googla och kolla status fick vi info om att planet skulle gå 06:50 från Hamburg vilket det mer eller mindre gjorde och vi landade i Göteborg kl 08:12. Då vi skulle varit framme kl 22:40 kvällen innan blev vi alltså 8h 32min sena. Är detta ett klart case med hänvisning till EU261/2004 eller kan dom hävda några "extrodinary circumstances"?
Det vet du väl inte förrän du skickar in ditt case men tekniska problem är ju inte extraordinärt
 
Mitt flyg Norwegian avgång DY4086 (GOT-ARN) 26.05.2019 blev inställt 6h före avgång pga "technical reasons". Jag begär ersättning från Norwegian som så klart hävdar extraordinära omständighter och svarar med minimal information och så diffust som möjligt:

Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This flight was cancelled due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an unidentified object that caused structural damage to the aircraft.


Så som jag uppfattar dem är det ett annat flygplan som skadats och Norwegian har valt att ersätta det planet med det som jag skulle flyga med (sannolikt pga låg beläggning på mitt flyg). Jag håller inte med deras beskrivning om inställningen: "Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes."

Jag tänker försöka med ett mailsvar innan jag går vidare till ARN men känner någon till EU-domar eller ARN-ärenden som har behandlat "unidentified object" eller tekniska problem som drabbat ett annat plan än det som sedan blir inställt? Jag kan tyvärr inte få ARNs databas över vägledande svar att fungera..

Uppdatering av mitt fall där mitt flyg med Norwegian ställdes in pga ett annat av deras plan träffats av "unidentified object":

Norwegian erbjuder kompensation enligt EU261.

De erbjöd vid inställningen en ombokning till nästa avgång följande dag cirka 12 h senare, jag valde då att avboka och köpa biljetter hos annat flygbolag. Till ARN yrkar jag på ersättning av mellanskillnaden till dessa dyrare biljetter vilket Norwegian nekar mig. Vad jag förstår är det inte fastställt vad som räknas som en rimlig försening vid ombokning?

Bör jag nöja mig med endast EU261-ersättningen eller ska jag driva vidare hos ARN och sen ev. domstol?
 

palmen

Moderator
Uppdatering av mitt fall där mitt flyg med Norwegian ställdes in pga ett annat av deras plan träffats av "unidentified object":

Norwegian erbjuder kompensation enligt EU261.

De erbjöd vid inställningen en ombokning till nästa avgång följande dag cirka 12 h senare, jag valde då att avboka och köpa biljetter hos annat flygbolag. Till ARN yrkar jag på ersättning av mellanskillnaden till dessa dyrare biljetter vilket Norwegian nekar mig. Vad jag förstår är det inte fastställt vad som räknas som en rimlig försening vid ombokning?

Bör jag nöja mig med endast EU261-ersättningen eller ska jag driva vidare hos ARN och sen ev. domstol?
Finns det något i 261/2004 som säger att de ska ersätta mellanskillnaden för en annan biljett? Har inte allt detta i huvudet men tror bara du har rätt till ersättning enligt de 3 olika kategorierna som finns specade (250/400/600). Om du vill ha annan ersättning är nog inte 261/2004 du ska hävda. Kan ha fel här så någon med tillgång till denna får gärna rätta mig i så fall.
 

Hachans

Medlem
Finns det något i 261/2004 som säger att de ska ersätta mellanskillnaden för en annan biljett? Har inte allt detta i huvudet men tror bara du har rätt till ersättning enligt de 3 olika kategorierna som finns specade (250/400/600). Om du vill ha annan ersättning är nog inte 261/2004 du ska hävda. Kan ha fel här så någon med tillgång till denna får gärna rätta mig i så fall.

Precis. Rätten är att avboka resan och få pengarna tillbaka.

Väljer man att avboka upphör flygbolagets åtagande dessutom. Det är sjukt sneaky och en av anledningarna till att flygbolagen gärna ser att man gör det för då slipper de en.
 

gjohansson

Medlem
Uppdatering av mitt fall där mitt flyg med Norwegian ställdes in pga ett annat av deras plan träffats av "unidentified object":

Norwegian erbjuder kompensation enligt EU261.

De erbjöd vid inställningen en ombokning till nästa avgång följande dag cirka 12 h senare, jag valde då att avboka och köpa biljetter hos annat flygbolag. Till ARN yrkar jag på ersättning av mellanskillnaden till dessa dyrare biljetter vilket Norwegian nekar mig. Vad jag förstår är det inte fastställt vad som räknas som en rimlig försening vid ombokning?

Bör jag nöja mig med endast EU261-ersättningen eller ska jag driva vidare hos ARN och sen ev. domstol?
Om du avbokade på eget bevåg har du inte rätt till några pengar för mellanskillnaden
 

Tonton

Medlem
Case: Wizz Air Belgrad (BEG) - Malmö (MMX). Flighten blir inställd utan någon egentlign tydlig orsak.

Det blir hotellnatt i Belgrad och ombokning ska fixas. Vid ombokning så vägrar kundtjänst boka om till någonting utanför Wizz själva. Istället för att välja något av de sex olika alternativ som finns för att ta min bekant hem till Malmö på vill Wizz att hon ska flyga hem med Wizz egna 18:xx-flight dagen efter. Det finns alltså alternativ med Lufthansa, Austrian och Swiss som skulle ta hem henne 8+ timmar tidigare. Avboking görs inte, utan hon bokar då själv om till Lufthansa, för att kunna komma hem så tidigt som möjligt. Biljetten hos Wizz avbokades aldrig, för att vara tydlig.

Vad gäller i detta läge? Jag tycker EU261/2004 kapitel 8, avsnitt 1.B är supertydligt i detta avseende:

EU261/2004 Kapitel 8.1.B skrev:
Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan
(...)
B. Ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor

Jag anser att:
1. Lufthansa är "likvärdiga transportvillkor"
2. Wizz gör fel som vägrar boka om till något av de tidigare alternativen


För att göra en lång historia kort, så hävdar Wizz nu att det är väder som var orsaken till att flyget ställdes in. Det stämmer inte. Alla andra flyg gick som vanligt runt denna tid, och när jag påpekade att de måste bevisa detta så blev svaret:
Wizz Air skrev:
"please note that information regarding the operation and inspections of our aircrafts or/and airports reports are considered business secrets and as such, cannot be displayed to the general public."
o_O

Så det hela slutade nu med att de svarade "Please be informed that this is our final position, regarding your case. Should you decide to take legal actions, we wish you the most positive outcome.".

Tänkte skicka ärendet till någon indrivningsfirma. Kollade först på AirHelp, men de tar sig enbart an själva kompensationsdelen om €250, inte den andra delen för ombokning av biljett. Vet ni om någon annan firma tar sig an detta? Hur inkluderar man det claimet? Om Airhelp får igenom ersättningen, startar man då en process mot Wizz för de resterande utläggen i och med att det då är tydligt att det inte alls var vädret som var orsaken?

Har väldigt liten erfarenhet av både Wizz samt dessa indrivningstjänster - så all hjälp uppskattas :)
 

Doctor-X

Medlem
Case: Wizz Air Belgrad (BEG) - Malmö (MMX). Flighten blir inställd utan någon egentlign tydlig orsak.

Det blir hotellnatt i Belgrad och ombokning ska fixas. Vid ombokning så vägrar kundtjänst boka om till någonting utanför Wizz själva. Istället för att välja något av de sex olika alternativ som finns för att ta min bekant hem till Malmö på vill Wizz att hon ska flyga hem med Wizz egna 18:xx-flight dagen efter. Det finns alltså alternativ med Lufthansa, Austrian och Swiss som skulle ta hem henne 8+ timmar tidigare. Avboking görs inte, utan hon bokar då själv om till Lufthansa, för att kunna komma hem så tidigt som möjligt. Biljetten hos Wizz avbokades aldrig, för att vara tydlig.

Vad gäller i detta läge? Jag tycker EU261/2004 kapitel 8, avsnitt 1.B är supertydligt i detta avseende:



Jag anser att:
1. Lufthansa är "likvärdiga transportvillkor"
2. Wizz gör fel som vägrar boka om till något av de tidigare alternativen


För att göra en lång historia kort, så hävdar Wizz nu att det är väder som var orsaken till att flyget ställdes in. Det stämmer inte. Alla andra flyg gick som vanligt runt denna tid, och när jag påpekade att de måste bevisa detta så blev svaret:
o_O

Så det hela slutade nu med att de svarade "Please be informed that this is our final position, regarding your case. Should you decide to take legal actions, we wish you the most positive outcome.".

Tänkte skicka ärendet till någon indrivningsfirma. Kollade först på AirHelp, men de tar sig enbart an själva kompensationsdelen om €250, inte den andra delen för ombokning av biljett. Vet ni om någon annan firma tar sig an detta? Hur inkluderar man det claimet? Om Airhelp får igenom ersättningen, startar man då en process mot Wizz för de resterande utläggen i och med att det då är tydligt att det inte alls var vädret som var orsaken?

Har väldigt liten erfarenhet av både Wizz samt dessa indrivningstjänster - så all hjälp uppskattas :)

Hade kört Allmänna Reklamationsnämnden! Gjorde själv det med Wizz 2015 - tog ca 4mån att få några pengar men efter kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden löste dem allt :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

HCas

Medlem
Jag anser att:
1. Lufthansa är "likvärdiga transportvillkor"
2. Wizz gör fel som vägrar boka om till något av de tidigare alternativen

Jag vet inte om det finns prejudikat, men det är väl vanligt att flygbolag vägrar att boka om utanför det egna bolaget eller i förekommande fall alliansen? Vad som är likvärdiga transportvillkor är väl, tyvärr, diskutabelt...
 
Om du avbokade på eget bevåg har du inte rätt till några pengar för mellanskillnaden
Finns det något i 261/2004 som säger att de ska ersätta mellanskillnaden för en annan biljett? Har inte allt detta i huvudet men tror bara du har rätt till ersättning enligt de 3 olika kategorierna som finns specade (250/400/600). Om du vill ha annan ersättning är nog inte 261/2004 du ska hävda. Kan ha fel här så någon med tillgång till denna får gärna rätta mig i så fall.

Precis. Rätten är att avboka resan och få pengarna tillbaka.

Väljer man att avboka upphör flygbolagets åtagande dessutom. Det är sjukt sneaky och en av anledningarna till att flygbolagen gärna ser att man gör det för då slipper de en.

Men om jag hade valt att bli ombokad till nästa dag hade jag haft rätt till ersättning för hotell, måltider och transport till och från flygplatsen?

Även om det inte omfattas av EU261 är det kanske inte orimligt att kräva den ersättningen för mellanskillnaden av biljetter? Säg t.ex. att flygbolagets nästa avgång är om en vecka och de vägrar boka om en till annat flygbolag?
 
Toppen