Senaste nytt

Minsk

lilydock

Medlem
Hmmm...vilket försäkringsbrev menar Du - Amex-försäkringen är väl på svenska vad jag minns!?
Du måste visa att du har en försäkring som täcker perioden du är i landet för inresa. Du kan få det av din hemförsäkringsleverantör.

Det ska också gå att köpa vitrysk försäkring vid inpassering, om man är mer sugen på det.
 

airac

Medlem
Hmmm...vilket försäkringsbrev menar Du - Amex-försäkringen är väl på svenska vad jag minns!?
Min hemförsäkring utfärdar vad dem kallar ett rysslandbrev. Det är ett rese/sjukförsäkringsintyg med underskrift och stämpel. Troligtvis arv från soviet tiden. Fråga ditt försäkringsbolag. Har inte provat Amex själv...

Vitryska lagen godtar också ett försäkringskort utfärdat av ditt försäkringsbolag som tyder att det gäller världen över.

Jag brukar köpa en lokal försäkring vid ankomst på flygplatsen går på ungefär 1eur/dagen och innebär minst frågor vid passkontrollen. Det finns ett litet blått kontor till vänster strax innan passkontrollen. Tycker inte passkontrollanten om brevet/kortet från ditt försäkringsbolag blir du skickat dit.
 

airac

Medlem
Ett annat tips är att se till att gå över gatan vid övergångsställen. Jag råkade gå över en helt otrafikerad gata där det inte fanns övergångsställe. 20 sekunder senare dyker en vakt upp från ingenstans och vill ha böter.
Mycket ovanligt, har jag aldrig varit med om eller hört om på mina 20-30 besök hittills. Begär kvitto när något sånt händer! Vitryssland har mycket starkare skydd mot mutor än Ryssland, så det går faktiskt att polisanmäla och bara hotet om det räcker ofta. Det finns t.ex. rykte att KGB utrotar maffia strukturellt i Vitryssland.

Dock ska man försöka följer reglerna som gäller och att gå mot rött är t.ex inte något vanligt. Speciellt i centrala Minsk finns det mycket övervakning, men det har aldrig blivit något problem. Demonstrationer ska man dock undvika.
 
Mycket ovanligt, har jag aldrig varit med om eller hört om på mina 20-30 besök hittills. Begär kvitto när något sånt händer! Vitryssland har mycket starkare skydd mot mutor än Ryssland, så det går faktiskt att polisanmäla och bara hotet om det räcker ofta. Det finns t.ex. rykte att KGB utrotar maffia strukturellt i Vitryssland.

Dock ska man försöka följer reglerna som gäller och att gå mot rött är t.ex inte något vanligt. Speciellt i centrala Minsk finns det mycket övervakning, men det har aldrig blivit något problem. Demonstrationer ska man dock undvika.

Detta skedde precis vid stora torget på bilden. Jag kom från de mindre gatorna där man kan se lyftkranen. Skulle gå över till Velcoms kontor på möte. Men vakten pratade inte ett ord engelska och jag låtsades att inte fatta nånting. Så han gav upp och gick.

Annars håller jag med. Minsk är en sjukt trevlig stad. Det är även många andra fd Sovjetländer. (Är just nu i Yerevan)
 

Attachments

  • Screenshot_20190728-110950_Drive.jpg
    Screenshot_20190728-110950_Drive.jpg
    52,5 KB · Visningar: 207
Toppen