Senaste nytt

Har ditt flyg blivit diverted någon gång?

Läser många som hade problem med flyg från eller till AMS. Kan det beror på att många flyger just KLM?.

Som pilot har jag diverted många gånger. De vanligast i mitt tycke (och minne) är Dubai i Nov-Feb. Då det är mycket sandstormar och dimma. Även chicago. Det gick ett skämt på KLM att varje gång jag fick den rutten så blev de diversion för 4ggr på raken fick jag det :)
 

mha321

Medlem
Till Sao Paulo för ca två år sedan. Dåligt väder, så vi cirklade i nästan två timmar i rejäl turbulens. Därefter divert till Campinas precis bredvid. Enligt stolsgrannen vanligt med weather-divert från Sao Paulo, beroende på hur flygplatsen ligger i förhållande till bergen (eftersom jag bara varit där en gång så vet jag inte hur bra det sätmmer). Flygningen tillbaks från Campinas till Sao Paulo var definitivt den kortaste jag varit med i widebody - endast 51 miles.

Till saken hör att jag skulle till Campinas. Såg till och med flaggorna utanför lokalen där konferensen jag skulle till hölls. Fick faktiskt lufthansa-personalen att ringa och kolla om det gick för sig att jag kunde kliva av där (efter att jag bekräftat att jag inte hade checkat baggage) men det gick inte - det fanns ingen som jobbade i passkontrollen... Så det blev istället de 51 milesn till GRU, och sedan många långa timmar i bilköer tillbaka till Campinas.
 

Alx

Medlem
1,5 ggr!

2009 med BA sträckan LHR-ARN. 30 minuter in i flygningen märker vi hur personalen ser mycket bekymrad ut och springer omkring i planet. Kort därefter avbryts all servering och alla utlämnade brickor samlas in. Fortfarande utan att säga något. Alla har vid det här laget insett att något gått ordentligt fel. Men vi får inga som helst svar.

Efter vad som kändes som en evighet och att vi tydligt märkt att vi helt ändrat rutt och börjat gå ner i höjd så meddelas vi att vi måste vände tillbaka till LHR och där göra en nödlandning snarast möjligt och att återfärden kan upplevas som obehaglig samt att vi skulle vara mycket uppmärksamma på informationen från kabinpersonalen. Efter det meddelandet hörde vi absolut inte ett enda ord till från personalen. Känslan var minst sagt obehaglig. BA hanterade händelsen mycket oprofessionellt och pinsamt oorganiserat väl nere på marken. Vilket vi sedan kompenserades för ordentligt i efterhand. Vi fick i samband med ursäkten reda på att de hade haft en mindre brand/elfel i galley men att det inte hade utgjort någon fara, men som alltid vid misstänkt brand ska man ner direkt.

Den halva gången var sommaren 2006 med LH. Den gången på väg mot ett FRA som plötsligt drabbades av en tromb och fruktansvärt hårt väder. Vi cirkulerade och skulle sedan landa på alternativ flygplats men bara någon minut efter de hade sagt det meddelade piloten att vi fått tillåtelse att landa på FRA trots allt. Väl nere på marken stängde flygplatsen helt igen och öppnade inte på flera timmar. Jag förstår varför! Så efter den händelsen ifrågasätter jag aldrig beslut om inställt flyg pga dåligt väder.
 
11 december skulle jag SFO - OSL via EWR (UA - SK).

Några minuter innan landning på OSL meddelar kaptenen:

- "Jag har goda och dåliga nyheter. De goda nyheter är att vi alldeles strax är framme i Oslo och ni som sitter på vår vänstra sida kan se oss passera flygplatsen precis just nu. De dåliga nyheterna är att ni som sitter på vår vänstra sida kan se oss passera flygplatsen precis just och att vi nu styr mot Köpenhamn eftersom flygplatsen här i Oslo precis stängde på grund av isbark på landningsbanan"

Kabinpersonalen verkade förvånade över valet att gå till CPH eftersom det tydligen var vanligare att man blev omdirigerad till GOT.

Hursomhelst så kommer vi till CPH där alla får gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in in terminalen. Här börjar folk protestera när de blir av med sin taxfreesprit som de inhandlat i EWR (och det kan man ju förstå med tanke på vad sprit kostar i Norge!). Jag var nästan först av så jag vet inte om de löste problemet eller om alla blev av med sina flaskor. Direkt man kom nedför trappan så stod det en SAS-tjej och informerade alla om att vårt plan skulle åka vidare till OSL så snart de öppnat igen och det var bara att sätta sig och vänta, det var ingen idé att uppsöka informationsdisken utan håll koll på informationstavlan så skulle den uppdateras så snart de hade mer info.

Trots det så ställde sig de flesta i kön till infodisken, men svensk som man är och van att lyda order, satte jag mig och väntade efter att ha inhandlat lite att äta. Man hade ju ändå varit på väg ganska länge nu.

Efter två timmar försvinner vårt flyg från tavlan och jag börjar ana oråd. Nu är det ju i alla fall ingen kö till informationsdisken och mycket riktigt så är vårt flyg nu inställt. Och det är ju fullt på alla andra flyg förutom ett flyg som ska avgå vid 8 på kvällen, 7 timmar senare, så jag blev inbokad där och uppskriven på stand-by på de tidigare fem flygningarna. Alla andra flyg var redan fullbokade av de som ställt sig i kön till transferdisken direkt och andra passagerare från inställda flyg.

Sen började det roliga med att vandra från ena änden av flygplatsen, upptäcka att de ändrat gate tillbaks till andra änden, varvid 200 uppretade resenärer ska trängas genom hela flygplatsen fram till nån stackars gatepersonal som står och ropar upp folk från stand-by listan, utan mikrofon. Det upprepades ett antal gånger tills jag till slut spenderat en dag på CPH och kom med planet som jag var inbokad på, vilket bara blev en timme sent gentemot utsatt tid och jag kom till OSL runt 12 timmar försenad.

Att planet inte kunde landa på OSL eftersom de tydligen hade 1dm is på landningsbanorna kan ju inte SAS göra så mycket åt, men på CPH var det usel information och allmänt kaos.

Som kompensation för det hela fick jag en voucher på 75DKK som räckte till kaffe och ett wienerbröd (med chokolaud) efter att ha besökt informationsdisken för 4:e gången eller så. Efter att ha klagat hos SAS kundservice fick jag 5k bonusmiles som "a gesture of good will and to demonstrate our concern".

Det var den här gången jag på riktigt bestämde mig för att satsa på guldkort...
 

wenne87

Medlem
Åkte från ARN och skulle ner till Landvetter, dock hamnade jag i Århus pga kraftigt snöväder, dock bestämde sig piloten att åka till århus sekunder innan nedslag, kraftigt upp och direkt ett meddelande om att som ni ärker så snöar det idag, vi åker nu till århus istället. DÅ hade han ändå cirkulerat en halvtimme ovanför flygplatsen i hopp om bättre väder. Efter 1 timme på backen där så återvände vi.

Det råkiga var att flygen både före och efter landade och dagen efter skulle jag vidare via AMS mot JFK, var lite orolig på ett fortsatt snöväder men det gick fint. Dock var det inte många i gbg som trodde mig när ja ringde å sa att jag blir försenad då jag valt att ta en fika i århus på vägen!
 

Luchtii

Medlem
Har blivit tvungen att gå ner i SFT påväg mot LLA. Tydligen låg det tjock dimma över LLA och vi åkte aldrig hela vägen upp utan gick ner i SFT. Väl på marken stod det redan bussar och väntade på oss för vidare resa mot LLA. Fungerade trots omständigheterna ganska smärtfritt, 2h buss senare så var jag framme.
 

bnccnb

Medlem
Lång divertion från BMA till ARN pga is/snö på Bromma. Fick biljett till Arlanda Express på flyget innan vi landat så jag var hemma snabbare än vanligt till slut! Bra jobbat Malmö Aviation.

Annars det enda jag kan komma på med SK mellan ARN-MMX där strax innan jag förväntade mig inflygningen skulle starta så gick kapten in och sa att en hydralpump (?) slutat funka och att vi måste vända tillbaka till ARN eftersom dom inte hade reservdelar i Malmö... öhhh... inte så kul och 2,5h försenad kom man till Malmö. Stod ett plan redo på ny gate när vi kom tillbaka till ARN så det vara bara att boarda direkt, smidigt.
 

Dr. Miles

Expert
Flight LH2417 mot München är diverted pga tungt regn i München och nu sitter jag i Nuremberg.

De som har endast handbagage får kliva av om de fixar landtransport själv. Andra (inkl. mig) får vänta tills planet har tankats färdigt och flyger vidare till München igen.
 

Dr. Miles

Expert
Tankat klart säger pursern.

Det står ett Air Berlins propellerplan bredvid vårt plan. Det ser ut som de är också diverted från München.
 

Dr. Miles

Expert
Kapten säger att flgyet till München tar ca 25 min och ny ETA till München är 20:35.
Det ser ut som det är helt rökt för anslutningsflyg LH722 till Beijing som skulle avgå 19:50.
 
Toppen