Senaste nytt

På tur med 1-åring (Bali)

Sebbeh

Medlem
Hej!

Jag tänkte att jag skulle skriva min första reserapport på min första voucher bokning. Men för att ge rapporten en liten egen touch tänkte jag skriva lite om upplevelsen att flyga med en 1-åring och hur bemötandet varit på de flygbolag vi flyger med. I detta fallet så hade vi två ben med Thai Airways och två ben med Singapore Airlines (samt ett europa ben med swiss).

Det hela började med att när jag var 22 år så flög jag till Washington och påv ägen dit fick jag en upgrade till business på SAS (gamla kabinen, men ändå) och där och då bestämde jag mig för att det är såhär jag vill flyga. Så då hittade jag BC och har läst här sedan dess. Jag kommer ihåg att jag vågade bara beställa två glas Champagne för jag ville ju inte vara till besvär. Hur som helst jag och min sambo fixade amex för 2,5 år sedan och började vårt poäng och voucher samlande. Hon förstod ingenting men jag tvingade henne att handla med sitt amex och poängen började rulla in. För ett år sedan hade vi poäng för en resa till Los Angeles och jag bokade denna. Dock i Februari så stod det klart att datumen inte passade så jag förslog spontant att vi ska åka till bali istället lite senare. Jag spenderade några timmar på att söka flyg och hittade något jag var riktigt nöjd. Så reserutten blev följande.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Thai Airways Boeing 777 Business
Thai Airways Boeing 747 Business
Singapore Airlines Boeing 787 Business
Singapore Airlines Airbus A380 Business
Swiss Air Airbus A320

Mest nöjd var jag över möjligheten att få prova nya Singapore Airlines A380 kabin i business. Lyckades till och med knipa en dubbelsäng till oss. Samt att min son får flyga både 747an och a380n. I alla fall så jag som flygnörd kan stolt berätta det till honom när han blir äldre.

Vi har flugit ner nu och jag tänkte skriva en rapport om Thai i nästa inlägg och rapporten hem kommer när vi åkte hem om två veckor. Det har hänt en hel del under resan men en liverapport med en ett åring skulle bli för tufft.

Avslutar denna rapport med en bild från solnedgången igår i Seminyak.
DSC00888.jpg
 

Sebbeh

Medlem
Så till resan ner.

Thai Airways TG961 ARN-BKK

Vi började med att åka ut till Arlanda i god tid. Vi var ute vid 10.45 och check in till Thai öppnade efter 15 minuter. Vi checkade in och gick till fast track. Där var det ingen kö och det var väldigt skönt eftersom vi hade en del handbaggage. Mat, blöjor, kläder och resevagn m.m. Men det gick smidigt och vi stoppade inte upp någon. Därifrån gick vi till SAS Loungen var vi satt i någon timme. Började semestern med varsin Norrlands Guld. Drack även det vita vinet som vi tyckte var helt okej. Båda två jobbar inom restaurangbranschen så lite koll anser vi att vi har. :)

Sedan gick vi i tid till gaten så att vi fick komma ombord snabbt med vår son. Han sprang runt och hälsa på dom flesta thailändare vid gaten men dom är ofta väldigt glada över att se ett litet barn så det gick bra. Sedan blev det ombordstigning, prio bording försökte efterföljas och det var många icke asiater som blev visade bort från kön. Jag var lite orolig över att vagnen inte skulle få gå med som handbaggage men det var inga problem.

Vi satte oss på rad 18 i mitten. En två som har väggar utåt vilket var en riktigt bra plats för vår familj. Vi fick champagne snabbt och denna gång hade jag ingen ångest över att beställa mer champagne.

DSC00860.jpg

Champagne innan avgång
IMG_3864.jpg

Gott om plats att leka.

Vi blev några minuter sena från Arlanda men vi skulle flyga in tiden och landade 45 min utsatt tid. Väl ombord så tyckte cabin crew att det var trevligt med ett litet barn ombord och dom hälsade gärna på honom varje gång. Vi fick lite leksaker och så bar det iväg. Det vi tyckte var konstigt att vi inte fick ett bälte till honom vi höll bara i honom. När vi kommit upp så lugnade han ner sig och somnade ganska omgående i min sambos famn. Det var inga problem att få maten serverad lite senare för en av oss.

Så jag började med att äta och jag valde luft torkad skinka, med getost och salsa verde, fläsk i panengcurry, ostar och citrontartlett med maräng. Jag drack champagne genomgående förutom till osten då jag valde en pinot noir. Jag fick dock be om det. Dom frågade inte om jag ville ha någon annan dryck till nästa rätt.
DSC00864.jpg

DSC00867.jpg


Maten var god. Pinot noiren var lite kall vid servering men blev bättre när det blev lite varmare. Champagne är ju allitd gott. Speciellt när den är torr, kall och gratis. Sedan fick mini äta sin beställa matburk och sedan tog jag en rastlös son och lekte med honom vid stolen när min sambo åt. När man är ett år är det kul att trycka på en massa knappar men det var aldrig ett problem för crew vilket uppskattades. Sedan somnade mini brevid min sambo och vaknade när det blev frukost. Som tur var fick jag byta till ett ledigt säte och äta frukost där så att mini kunde leka i min stol. Det var schysst av thai.

I Bangkok blev det Spa för oss båda och sedan lite lounge häng. Vi hann med Thais lounger vid C och D gaterna och Silverkirs Loungen. Silverkirs var bäst tyckte vi båda men med barn så spelade det inte så stor roll egentligen.

IMG_3867.jpg

En halvtimmes massage för båda gjorde susen.

Thai Airways TG431 BKK-DPS

Under denna flygning sov vi alla mest då vi var rätta trötta efter att knappt ha sovit något under första flygningen och det var natt i Sverige. Vi drack lite champagne, åt och sov.

Mini lyckades sova sammanlagt 7 timmar och vi sov 2 så vi var rätt trötta när vi landade. Om jag ska summera att flyga thai med infant så tycker jag bemötande var trevligt och ingen som besvärade sig över honom. Dom till och med rengjorde hans vällingflaska till oss.

Efter att vi flugit hem så kommer jag jämföra bolagen mot varann, tills vidare får ni nöja er med min berättelse. Vi får se om jag orkar skriva något om Bali som land med en ett åring.

Men nu ska jag gå och ta en bintang i poolbaren!
 

Elmjoh

Medlem
Trevlig läsning. Det ser ut som du är på norra delen av stranden. Var där på sportlovet och bodde på Grand Balisani. Väldigt trevliga strandrestauranger där. Ser fram emot fortsättningen.
 

Sebbeh

Medlem
Vi bor på bali agung village. Så lite längre ner. Vi valde ett lite billigare hotell till en början och ska prova två stycken bättre senare under vistelsen.
Tar gärna emot tips på restauranger i seminyak, sanur och ubud. Gärna indonesisk mat eller bara bra mat.
 
Trevligt att se en till som åker hitåt med småbarn. Tycker det är utmärkt med business och småbarn, de sover bra i stolarna, har man tur finns det en ledig som som de kan sova själva i. Utrymme för dem att härja lite med stolskontrollerna utan att vara upp i någon främmande eller välta ut tre brickor. Har barnet inga öronproblem och är någorlunda uppfostrade så för de ju inte något oväsen förutom något enstaka tjut om de glömmer av sig.

Bilden är från resan då äldsta dottern var 1,5 år, då åkte vi i första klass, nu har vi nöjt oss med business.

Två småbarn och massor av mellanlandningar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

DSC00876.JPG
 

Elmjoh

Medlem
Vi bor på bali agung village. Så lite längre ner. Vi valde ett lite billigare hotell till en början och ska prova två stycken bättre senare under vistelsen.
Tar gärna emot tips på restauranger i seminyak, sanur och ubud. Gärna indonesisk mat eller bara bra mat.

Grand Balisani ligger nästan längst upp på Semimyakstranden. Bredvid hotellet fanns en obebyggd tomt vilket innebar att det framför tomten på standen låg enkla men riktigt trevliga restauranger med mycket bra priser. Vi såg inga liknande restauranger mellan vårt hotell och Kuta (ja vi gick hela vägen i 35-gradig värme). Dessa restauranger kan verkligen rekommenderas. Mysigt och avslappnat. Grand Balisani var prisvärt ca, 600 per natt i stort dubbelrum med havsutsikt.
 

Gus

Medlem
Kanonrapport hittills! :) Detta blir spännande att följa, då jag har resa inbokad med thai och Singapore till Australien i vinter med vår infant (och storasyster). Platserna på thai med väggarna låter kanon om man vill ha lite privacy!
 

Sebbeh

Medlem
Trevligt att se en till som åker hitåt med småbarn. Tycker det är utmärkt med business och småbarn, de sover bra i stolarna, har man tur finns det en ledig som som de kan sova själva i. Utrymme för dem att härja lite med stolskontrollerna utan att vara upp i någon främmande eller välta ut tre brickor. Har barnet inga öronproblem och är någorlunda uppfostrade så för de ju inte något oväsen förutom något enstaka tjut om de glömmer av sig.

Bilden är från resan då äldsta dottern var 1,5 år, då åkte vi i första klass, nu har vi nöjt oss med business.

Två småbarn och massor av mellanlandningar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Visa bifogad bild 94561

Det gick alldeles lysande egentligen. Han tjöt till lite när han inte fick trycka på knappar men annars inga problem. Vi hade lite grejjer o tugga på under start och landning. Jag tror inte han skapade problem för någon passagerare.

Kanonrapport hittills! :) Detta blir spännande att följa, då jag har resa inbokad med thai och Singapore till Australien i vinter med vår infant (och storasyster). Platserna på thai med väggarna låter kanon om man vill ha lite privacy!

Tack så mycket. Vi satt på rad 18 (thais boeing 777-300ER) och den raden hade inga fönstersäten så det gjorde att vi hade ännu mer privacy till vår son vilket gjorde oss lugnare. Galley störde inte oss heller.
 

Sebbeh

Medlem
Tycker det va länge sedan jag skrev så passar på att skriva lite om de ställen vi varit på. Kan ju vara att någon har nytta av det med.

Vi började först med 5 nätter i Seminyak på Bali Agung Village Hotel.
När vi anlände var vi helt slut efter lång flygresa med vår lille son så vi checkade in snabbt som tusan och gled på rummet och sov alla en timme. Sedan så gick vi ut och hittade en restaurang och åt lite. För att sedan igen gå och lägga oss. Vilket var helt okej för vi alla vaknade utvilade nästa morgon i rätt tidszon. Första två dygnen var lite jobbiga för den lille, han hittade inte riktigt rytmen i vila och när sova för natten men efter dom två första dygnen så har det gått helt perfekt.
Vi valde att bosätta oss relativt billigt till en början för att vi antog att det skulle bli några jobbigare dygn till en början med lillen med. Boendet var helt ok, inget jag skulle bo på igen även om det var prisvärt men väljer nog att lägga lite mer pengar för att få ett finare hotell. Synd att solstolarna var mesta dels i skuggan.
Seminyak var hektiskt. Vi vandrade runt lite och tyckte att det var lite jobbigt med alla bilar och moppar vart man än gick, speciellt med barnvagn. Restaurangerna var helt okej, men mer turstiga skulle jag vilja säga. Det positiva var solnedgången, den va verkligen vacker och att stranden var fin. Även om vågorna va lite för kraftiga för vår 1 åring.

Sedan har vi bott 5 nätter i Sanur på Segara Village Resort.
Segara är ett väldigt trevligt hotell, man får valuta för pengarna man betalar genom att man får lite personlig service. Till exempel kalla handdukar vid poolen. Gott om solstolar, god frukost. Det kan jag verkligen rekommendera till någon som vill bo bra.
Sanur är också trevligt. Vi bor precis vid stranden och det finns en stranpromenad som går vid hela stranden och det ligger en massa trevliga restauranger vid strankanten med god mat. Tar man rätt restaurang så får man riktigt bra kvalite till ett lågt pris.
Sanur1.jpeg

Strandhäng på kvällen.
 
Toppen