Senaste nytt

Thai eller Lufthansa business?

DrGold

Medlem
Ska med familjen till Bangkok och har en bokning med Lufthansa GOT-FRA-BKK i business (båda benen). Har nu dock öppnats möjlighet att byta till GOT-ARN-BKK med SAS i plus resp Thai i business. Reser på poäng, tiderna har ingen jättestor betydelse för valet men långa benet med Lufthansa går senare på kvällen så antagligen mest sömn ombord där, medan det blir mer vaken tid med Thaialternativet.

Jag är bekant med Lufthansa business men har aldrig provat Thai business, som dock ser trevligt ut eller åtminstone rymligare än LH. Någon här som har erfarenhet av båda och kan ge input? Jämförelse hårdvara resp mjukvara?
 
Ska med familjen till Bangkok och har en bokning med Lufthansa GOT-FRA-BKK i business (båda benen). Har nu dock öppnats möjlighet att byta till GOT-ARN-BKK med SAS i plus resp Thai i business. Reser på poäng, tiderna har ingen jättestor betydelse för valet men långa benet med Lufthansa går senare på kvällen så antagligen mest sömn ombord där, medan det blir mer vaken tid med Thaialternativet.

Jag är bekant med Lufthansa business men har aldrig provat Thai business, som dock ser trevligt ut eller åtminstone rymligare än LH. Någon här som har erfarenhet av båda och kan ge input? Jämförelse hårdvara resp mjukvara?
Jag har åkt Thai Business long haul och Lufthansa short haul, så jämförelsen dem emellan blir inte rättvis - men! Jag hade ändå valt Thai. Trevlig personal och god mat. Mycket nöjd med dem. (Åkt ekonomi, business och first, och de har alltid levererat).
 

Brandten

Medlem
Vet inte hur gamla barnen är (om du reser med barn) men tycker MiniBrandten (5år) fick bättre service i TG C än LH. God mat och skönt att sitta på 1 medan FruBrandten och MiniBrandten somnade nerbäddad i 2. (Ref 1-2-1 seat config). Thailändare är i min högst personliga uppfattning lite trevligare och då speciellt mot barn än tyskarna så jag skulle definitivt bytt till TG.
 

fcx

Medlem
Som vanligt handlar det om tycke och smak. Lufthansa är aldrig fel, men det är heller aldrig helt rätt...

Thai har generellt 1-2-1-seating i business, men Lufthansa har 2-2-2. Beroende på sällskap kan det vara bra eller dåligt.
 

Alf

Medlem
Jag tycker båda bolagen är dåliga i sin business. Lufthansa har jag alltid tyckt har en snorkig och överlägsen attityd hos sina cc.

Thai håller en dålig service överlag i business. Man är mycket dålig på att servera påfyllning av vin. Byter man vin mellan förrätt och huvudrätt kan man bli sittande helt utan vin till huvudrätten eftersom man inte kommer med påfyllning när det behövs. Att använda uppmärksamhetsknappen brukar sällan hjälpa.

Maten brukar inte vara i topp hos något av bolagen.

Om du ändå reser på poäng skulle jag försökt få till en resa med Singapore Airlines från Europa. Det brukar vara ganska lätt att hitta businessplatser hos SIA.
 

J-Dog

Medlem
Åkte med Thai nu i Juni och kan säga att jag har precis motsatta upplevelsen mot vad Alf hade. Maten helt ok och påfyllning av vinet i sådan takt att jag var tvungen att tacka nej ett par ggr. Sedan tycker jag man får ett väldig vänligt bemötande, villket förstås är rätt så Thailänskt.

Sedan kan jag hålla med om att Singapore Airlines nog är att föredra om man jämför de tre.
 

Mikeswede

Medlem
Har åkt bägge bolagen i C till Thailand. Tycker att bägge är bra. Lufthansa troligen något bättre om du an tyska. Håller verkligen inte med Alf om at dessa bägge bolag är dåliga i business (min personliga åsikt) Jag prioriterar hårdvaran samt tidtabell och tycker då att dessa bägge är mycket bra. Håller med om att Sinapore C trilgen är ett strå vassare. Tycker dock inte det är så lätt att hitta platser (om man inte vill åka via Domededov eller Heatrhrow)
 

fcx

Medlem
Sedan kan jag hålla med om att Singapore Airlines nog är att föredra om man jämför de tre.

Om valet står mellan Thai och Lufthansa så är det (i mitt tycke) ett val mellan två rätt mediokra bolag, de är inte dåliga men det är absolut inget speciellt. Reser man med familj så vill man nog inte blanda in ytterligare ett stopp längs vägen, och då får man nöja sig med något av de bolag som flyger direkt från Bangkok till Europa. Utöver de två så brukar Swiss släppa en del platser (men de är ärligt talat i ungefär samma liga när det gäller biz, men de är kanske ett strå vassare). Ett alternativ att hålla utkik efter är annars EVA Air, som har många flighter från Bangkok, och som utklassar Lufthansa, Thai och Swiss.
 

AndersSt

Medlem
Jag har rest med båda och skulle nog välja Thai före Lufthansa, jag ser gärna att man har åtkomst till gång från alla säten i business och uppskattar även lite mer plats. När jag rest med Thai i C har de asiatiska rätterna varit snäppet bättre än de västerländska.
 

DrGold

Medlem
Stort tack för input! Jag har även kollat på Singapore Airlines men dels var det svårt att få till på aktuellt datum med utgångspunkt Göteborg, dels vill vi undvika ytterligare byte i bortre änden av resan. Eller vi och vi, själv har jag svårt att se ett extra leg som ett problem... Men beslutsmandatet kommer i detta fall tyvärr med tydliga begränsningar. :(

Lutar åt Thai just nu. Jag har läst lite på forumet tidigare och det verkar vara blandade omdömen om deras service, men jag har ändå av flera ganska färska, positiva inlägg fått intryck av att de snäppat upp sig på sistone. Jag kanske får anledning att återkomma med min första recension när det blir dags!
 
Toppen