Senaste nytt

Star Alliance Gold - hur jag nådde dit, och hur jag ska gå vidare

Glebster

Medlem
Bumpar denna tråd då min frågeställning är snartlik, tror jag iaf... :)

Till mina frågeställningar
  • Hur når jag guld snabbast inom Star Alliance?
  • Finns det något kreditkort (förutom Miles and more) som kan hjälpa mig på vägen som Tysklandsskriven (verkar iaf som Turkish accepterar tysk ansökan)?
  • Finns det någon fördel att köra på Uniteds program map. mängden Nordamerikaflygningar även om jag sannolikt inte kan få ett kopplat kreditkort?
  • Har jag missat något? o_O
Tack på förhand och för ett trevligt forum!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Bumpar denna tråd då min frågeställning är snartlik, tror jag iaf... :)

Till mina frågeställningar
  • Hur når jag guld snabbast inom Star Alliance?
  • Finns det något kreditkort (förutom Miles and more) som kan hjälpa mig på vägen som Tysklandsskriven (verkar iaf som Turkish accepterar tysk ansökan)?
  • Finns det någon fördel att köra på Uniteds program map. mängden Nordamerikaflygningar även om jag sannolikt inte kan få ett kopplat kreditkort?
  • Har jag missat något? o_O
Tack på förhand och för ett trevligt forum!
Vad det gäller kreditkort så kan man åtminstone i Sverige om man har amex få byta till ett amerikanskt amex om man flyttar dit. Då behövs ingen kredithistorik där borta. Kanske är något som även fungerar från ett tyskt amex? När man sedan har ett amerikanskt kort så kan man lättare få flera andra också.
 

Glebster

Medlem
Snygg work around om jag vill sikta in mig på ett Unitedkreditkort, tack! Frågan är dock om det är optimalt?!

Glömde tillägga att jag sannolikt efter USAkontrakt kommer att återvända till Tyskland eller Sverige.
 

bhen

Medlem
Uniteds kort i USA är via Chase, du har ingen direkt nytta av evt Svenskt Amex för att få det.
Hur länge ska du stanna i USA?

Mitt förslag är att oavsett vilket bygga kredithistorik för det finns en uppsjö av kreditkort med väldigt bra sign-up-bonusar. Det tog mig cirka 6månader att få första riktiga kort (Hilton Amex) och nu söker jag ett nytt var 3e månad typ.
United-kreditkortet är faktiskt små-svårt att få, kräver längre historik eller kundrelation med Chase, helst båda.

Jag kör för övrigt fortfarande Eurobonus här när jag flyger United, har EBG och flyger alltid SAS ”hem” så ser inte vitsen med att byta. EBG ger förresten t.ex. alltid lounge när man flyger United till skillnad från deras egna bonusprogram.

Faktum är dock att jag föredrar både American och Delta före United, så blir mest United i kombination med Sas.
 

Glebster

Medlem
Uniteds kort i USA är via Chase, du har ingen direkt nytta av evt Svenskt Amex för att få det.
Hur länge ska du stanna i USA?

Mitt förslag är att oavsett vilket bygga kredithistorik för det finns en uppsjö av kreditkort med väldigt bra sign-up-bonusar. Det tog mig cirka 6månader att få första riktiga kort (Hilton Amex) och nu söker jag ett nytt var 3e månad typ.
United-kreditkortet är faktiskt små-svårt att få, kräver längre historik eller kundrelation med Chase, helst båda.

Jag kör för övrigt fortfarande Eurobonus här när jag flyger United, har EBG och flyger alltid SAS ”hem” så ser inte vitsen med att byta. EBG ger förresten t.ex. alltid lounge när man flyger United till skillnad från deras egna bonusprogram.

Faktum är dock att jag föredrar både American och Delta före United, så blir mest United i kombination med Sas.

Hur länge: på 1 eller kanske 2 år, som det ser ut i nuläget

Bygga upp kredithistorik: hade jag planerat stanna längre hade jag absolut gett mig i kast med att bygga historia

Jag ser som sagt prepay kortet som ett vettigt alternativ med upp till 2.500 poäng på spänd per månad.

Jag har också uppmärksammat att loungen inte alltid är inkluderad i deras bonusprogram, mycket märkligt men men...

United känns naturligt med tanke på att Denver är en av deras större hubbar.

Jag tänker i niläget så här;

1. jobba upp ett guldkort med United så snabbt som möjligt ffa pga de fördelar det ger i Nordamerika.
2. Därefter omgående ge sig på att jobba upp ett SAS kort som jag vid återkomst till Europa (sannolikt Sverige) kan fortsätta med

Räknat lite grovt;
ca 5.000 x 1,5 (economy extra) för varje transatlanisk flygning till Denver per månad
ca 2.500 i månaden på spend via prepaid kortet
ca 2.500 i månaden på "inrikesresor" i Nordamerika

ger ca 10.000p i månaden vilket skulle ge mig guldstatus inom ca ett halvår, eller tänker jag fel?
 
Din fru kan ha ett Amex Elit och jag antar att du då borde kunna vara med på detta, eftersom hon ju blir skriven i Sverige. Det ger inte dej 20.000 baspoäng, men kan hjälpa dej att få extrapoäng för uppgraderingar, om ni familjepoolar era EBpoäng (dessutom har hon lättare att bli guld på sina besöksresor t USA.

Om du använder VPN (eller låter frugan köpa dina biljetter) ”från Sverige” så slipper du valutapåslagen från Amex, och kan tjäna 30 extrapoäng för SASbiljetter. Men sen kan det naturligtvis vara lite komplicerat om du ska få dem refunderade genom jobbet i USA.
 
Last edited:

Glebster

Medlem
Din fru kan ha ett Amex Elit och jag antar att du då borde kunna vara med på detta, eftersom hon ju blir skriven i Sverige. Det ger inte dej 20.000 baspoäng, men kan hjälpa dej att få extrapoäng för uppgraderingar, om ni familjepoolar era EBpoäng (dessutom har hon lättare att bli guld på sina besöksresor t USA.

Om du använder VPN (eller låter frugan köpa dina biljetter) ”från Sverige” så slipper du valutapåslagen från Amex, och kan tjäna 30 extrapoäng för SASbiljetter. Men sen kan det naturligtvis vara lite komplicerat om du ska få dem refunderade genom jobbet i USA.

Tack, tål att tänkas på!
 
Toppen