Senaste nytt

Alltid problem på SAS business-stolar, eller har jag bara otur?

Lukas S

Medlem
Förlåt för att jag bumpar min gamla tråd, MEN:

Sen tråden ovan har jag aktivt valt att åka alla bolag förutom SAS på long haul. Två t o r har det blivit i SAS plus på long haul men alla andra flighter har jag bokat i C på andra star alliance-bolag, trots att min EB-intjäning ju oftast vore bättre med SAS. Allt för att undvika de luftfyllda stolarna.

Men, nästan två år har gått och jag tänkte att SAS måste fått ordning på sina uppblåsbara stolar...

Icke! Sitter i detta nu på sk925 från cph till iad på rad 1 och stolen blev platt som en pannkaka. Nollställde med strömknapp under stolen men utan framgång. Bytte stol men även denna är trasig, så nu har jag gett upp och använder några täcken som sittunderlag.

Om 2 månader har jag en resa till Boston med SAS C. Bokar om till TK så fort jag landat.

Har ni andra också problem eller är det bara jag som har helt exceptionellt mycket otur? Hur 17 kan det vara så här illa?

Snackade nyligen med en purser på LH C och han sa att LH gick ifrån luftuppblåsningen ganska tidigt (men fortf har det på massa plan) pga alla problem med driften.
 

Wendestam

Medlem
Vad trist med platt stol.
Jag kan inte säga att jag har haft otur, har väl ungefär ett 50-tal business flighter med SAS de senaste åren och stolen/platsen har alltid funkat bra. Till nu senast när jag åkte t.o.r Los Angeles med LN-RKT och fick trasigt bord dit (4F) och platt stol på nattflighten (8D). Var "pyspunka" på den stolen då den blåste upp sig efter nollställning men var platt igen efter en stund. Fick en mindre skön nattsömn...
Men det är ju typ bara 2 av 50.
 

Lukas S

Medlem
Vad trist med platt stol.
Jag kan inte säga att jag har haft otur, har väl ungefär ett 50-tal business flighter med SAS de senaste åren och stolen/platsen har alltid funkat bra. Till nu senast när jag åkte t.o.r Los Angeles med LN-RKT och fick trasigt bord dit (4F) och platt stol på nattflighten (8D). Var "pyspunka" på den stolen då den blåste upp sig efter nollställning men var platt igen efter en stund. Fick en mindre skön nattsömn...
Men det är ju typ bara 2 av 50.

Exakt så är det för mig. Alltid :(

Tänkte även passa på att visa vilket fint skick de båda business-toaletterna är i ö. Se nedan.
 

Attachments

  • 0F620B39-33FF-4E86-A263-2D64EAFB7FA3.jpeg
    0F620B39-33FF-4E86-A263-2D64EAFB7FA3.jpeg
    47,7 KB · Visningar: 590

Lukas S

Medlem
Fick samma problem på Austrian business från Washington i fredags och LHs tekniker på plats lyckades inte laga stolen. Lösningen? Flygvärdinnorna slet upp stolen i nederkant och tryckte in kuddar hela vägen upp (mellan ”uppblåsningsdynorna” och tyget inne i stolen). Sjukt nog verkade det fungera ganska bra och är tydligen standardlösningen där numera. Ska på SAS business igen om en dryg månad, undrar om SAS flygvärdinnor går med på att låta mig trycka in kuddar i stolen..? :)
 

Knucket

Medlem
Har sagt till personalen ombord att notera detta och fixa det till nästa flight. Har haft tre stolar med problem på sex flighter sedan nov 2018. Fått 30k varje gång. Bara en gång som det var riktigt jobbigt när jag vaknade vid inflygning mot Arlanda, kändes som jag legat på en parkbänk i fem timmar.
 

RobHK

Medlem
Jag gissar att olika människor är olika känsliga. Upplever att stolen lever sitt eget liv varje gång jag åkt Business. Den blåses upp och tappar luften fram och tillbaka flera gånger under en flygning. Men jag har accepterat att det är så dåliga stolarna är och ändrar bara manuellt trycket i stolen om den blir "stenhård". Och när jag säger stenhård så är det ju inte som en parkbänk, man har ju fortfarande en dyna ovanför luftkudden. För min del är det inte så illa att det förstör hela flygningen, men riktigt skumt är det iaf, förstår att vissa lackar ur. De som inte märkt något på 50 business flygningar är inte så känsliga helt enkelt, det är fasen omöjligt att göra 50 legs och aldrig få en stol som inte ändrat trycket i kudden av sig själv..
 

Lukas S

Medlem
Jag gissar att olika människor är olika känsliga. Upplever att stolen lever sitt eget liv varje gång jag åkt Business. Den blåses upp och tappar luften fram och tillbaka flera gånger under en flygning. Men jag har accepterat att det är så dåliga stolarna är och ändrar bara manuellt trycket i stolen om den blir "stenhård". Och när jag säger stenhård så är det ju inte som en parkbänk, man har ju fortfarande en dyna ovanför luftkudden. För min del är det inte så illa att det förstör hela flygningen, men riktigt skumt är det iaf, förstår att vissa lackar ur. De som inte märkt något på 50 business flygningar är inte så känsliga helt enkelt, det är fasen omöjligt att göra 50 legs och aldrig få en stol som inte ändrat trycket i kudden av sig själv..

Det har du förstås rätt i, men det jag pratar om är alltså en total fallering av luftsystemet där luften helt och hållet försvinner. Inte att luften kommer o går - den försvinner. Då känns det som att ligga/sitta på en stenhård parkbänk med lite stålkanter o hårda rör här och var, och sen ett tunt tyg ovanpå. Det är faktiskt extremt obekvämt och har helt och hållet förstört resorna för mig. Ibland har jag varit med om att det funkat dock och nu på Austrian funkade faktiskt min ursprungliga stol men jag tvingades byta till den trasiga (lång historia).

När jag pratade med SAS om detta på förra planet fick jag höra att det brukar vara fel på någon stol någon gång i veckan men att "det inte finns tid" att laga stolarna i Skandinavien nu under sommaren pga högtryck. Då sa jag "men i så fall får ni väl sätta INOP (ej i funktion) på de trasiga stolarna och sluta sälja business-biljetter för dessa stolar", med svaret "så funkar det inte här på SAS". Härligt.

Jag tycker faktiskt att det är fullständig skandal att sälja business class-stolar för dyra pengar som man vet är trasiga. Inget av de fallen jag klagat på rör en uppgradering av något slag, utan en bokad business class-biljett som jag bokat uteslutande för att kunna sova på flighten. Om man då inte kan sova kunde jag lika gärna suttit i Y+ som iaf har en bekväm dyna. Gissa vad jag fick för ersättning på Austrian btw? 50 EUR rabatt på nästa flight bokad genom deras telefonkundtjänst inom ett år, bara i mitt namn. Dvs ingen ersättning. SAS har ännu inte återkommit men allt under 15 000 poäng per leg vore riktigt irriterande.
 
Toppen