Senaste nytt

Tips på restauranger i Palma.

Skakar liv i tråden, ska till Palma med en kollega i september. Finns några nya eller uppdaterade tips på bra restauranger? Gärna något lite bättre fine dining för en kväll, och något lokalt kök en kväll.
 

Matore

Medlem
Oj finns massor! :) Har bott länge på ön och utbudet har blivit rejält bättre senaste åren. Simply Fosh som nämns har väl nån Michelinstjärna.
Lokalt kök; är det tapas ni vill ha så pröva Bar Espana, enkelt ställe men bra käk. Lite mer restaurangaktigt men även lite tapas TastClub (obs finns flera olika Tast)
Undvik de kända tapasställena i La Lonja, dyrt och lite för mycket utlänningar i min smak även om maten är bra. Hör av dig om du vill ha fler tips.
 

samet

Medlem
Oj finns massor! :) Har bott länge på ön och utbudet har blivit rejält bättre senaste åren. Simply Fosh som nämns har väl nån Michelinstjärna.
Lokalt kök; är det tapas ni vill ha så pröva Bar Espana, enkelt ställe men bra käk. Lite mer restaurangaktigt men även lite tapas TastClub (obs finns flera olika Tast)
Undvik de kända tapasställena i La Lonja, dyrt och lite för mycket utlänningar i min smak även om maten är bra. Hör av dig om du vill ha fler tips.

Har fyra dagar i Palma i september. Bor på Continental. Sett tipsen här i tråden redan...

Men... vad får jag inte missa? Har ingen koll alls, polare som bokat så jag hänger bara på.
 

Matore

Medlem
Har fyra dagar i Palma i september. Bor på Continental. Sett tipsen här i tråden redan...

Men... vad får jag inte missa? Har ingen koll alls, polare som bokat så jag hänger bara på.
Beror ju helt på vad du gillar och vill göra. Ge lite mer kött på benen så ska du få tips.
 

samet

Medlem
Beror ju helt på vad du gillar och vill göra. Ge lite mer kött på benen så ska du få tips.

Fem grabbar 35-45år
Gillar äta och dricka gott.
Genuina miljöer, sevärdheter och upplevelser är av intresse.

Helst inte de värsta turistfällorna, men är de "must-to-do" så må det så vara...

Trevliga områden, bra genuina restauranger, utflykter (vi har bil) osv...

Finns det några schyssta båtturer du kan rekommendera?
 

Matore

Medlem
Fem grabbar 35-45år
Gillar äta och dricka gott.
Genuina miljöer, sevärdheter och upplevelser är av intresse.

Helst inte de värsta turistfällorna, men är de "must-to-do" så må det så vara...

Trevliga områden, bra genuina restauranger, utflykter (vi har bil) osv...

Finns det några schyssta båtturer du kan rekommendera?
Inne i Palma finns massor att se och göra; vandra runt i gamla stan runt katedralen, La Lonja, Plaza Espana. Även restauranger finns mycket att välja på med bra kvalitet. Restauranger; jag gillar Kuröbuta (ja den stavas så) som har asian fusion, minimalistiskt. Quina Creu också moderna mat i gammal biblioteksmiljö. Lunch eller tapasrunda i matmarknaden Mercat Olivar är en upplevelse. Bra tapas finns på en enklare bar som heter Bar Espana. Många gillar Taberna La Boveda, men personligen tycker jag den är för turistig och dyr även om maten är bra. I området Santa Catalina finns mycket bra käk, det är också där alla svenskar bor så inte så genuint men finns som sagt mycket bra. Drink på nån takbar- mitt i centrum ligger en elegant sådan uppe i hotell Can Alomar. Gillar man lyx så finns flera beach clubs där Puro Beach är den mest kända.
Utflykter: kör upp längs västkusten via Soller Deia och Valldemossa så har ni en vacker tur och fina byar att stanna till i. Kör ni motsols så hamnar ni med bilen närmast havet och ser lite bättre. Där finns också Bens D´Avall, dyr fin krog vid vattnet.
September är en bra månad, mindre turister än horribla juli augusti. Palma är en storstad med mycket rika och internationalla besökar och bofasta så turistigt är det på ganska få ställen.
Googla lite och kolla lite reseguider så finns massa info.
 
Skakar liv i denna tråd. Har precis bokat Palma i mitten av maj och har aldrig varit där. Skall ev fira min 50 års dag där tillsammans med frugan. Har eg bokat Tokyo men osäkert att den resan blir av då landet fortfarande är stängt för turister så nu bokade jag för säkerhets Palma så får vi se vad det blir. Nu till frågan tips på en särskilt bra restaurang där man kan ståndsmässigt äta gott tas tacksamt emot.
 
Några tips i Palma med omnejd är :
DINS at El Llorenç Parc de la Mar - Bra stjärna med avslappnad atmosfär och en kul och bra meny, trevlig takbar med pool (bilden nedan). En Vermouth sour som måste provas.
Adrián Quetglas - Kanske inte riktigt en stjärna men mycket prisvärd meny, och man kan sitta både ute och inne.
Ombu - bra tapasrestaurang

Och under dagen på lite kortare utflykt:
Pelicano Beach - strålande ställe för en bra lunch om man råkar vara vid Cala Major stranden (2 bilder nedan)
Purobeach - sisådär och dyrt, men lite roligt kanske att ändå ha varit där...(sista bilden)

Missa inte solnedgången med en drink eller två (och bra sushi) på 49 Steps Bar & Grill:
IMG_0340.jpeg

IMG_0381.jpeg
IMG_0280.jpeg
IMG_0279.jpeg
IMG_0332.jpeg
 
Toppen